Hvorfor børn vælger gaden
Fra : Peter Andersen

Dato : 20-08-03 19:28

"Vold i hjemmet et den vigtigste grund til at børn og unge løber hjemmefra
og lever på gaden", meddeler den brasilianske avis 'O Estado de S. Paulo'.

For nylig har 1000 gadebørn der har husly hos Rio de Janeiros børne- og
ungdomsfond, deltaget i en undersøgelse som viste at 39 procent af børnene
var blevet mishandlet eller havde oplevet konflikter i hjemmet.

"Disse børn mangler selvrespekt, og de har en falsk forestilling om at livet
på gaden kan give dem det", siger sociologen Leni Schmitz.

Undersøgelsen viste at 34 procent af børnene havde valgt at leve på gaden så
de kunne tage småjobs eller tigge, 10 procent havde valgt det fordi de var
indblandet i stofmisbrug, og 14 procent sagde at det ganske enkelt var fordi
de havde list.

Ifølge forskerne dækker den sidstnævnte årsag ofte over andre grunde, som
for eksempel at de er blevet seksuelt misbrugt i hjemmet.

Cirka 71 procent lever sammen med andre gadebørn, og de danner "deres egen
rangorden i en slags familie hvor de betragter andre gadebørn som deres
brødre, onkler, fædre eller mødre", siger Leni Schmitz.

Fra : dkwM327

Dato : 22-08-03 12:19

"Peter Andersen" skrev d. 20-08-03 19:28 dette indlæg :
> [...]
deres
> brødre, onkler, fædre eller mødre", siger Leni Schmitz.

Og hvad vil du så med det ?

Vil du give nogle danskere dårlig samvittighed ?

Vil du selv rejse ned og ændre forholdene ?

Eller vil du være med til at ændre forholdene for de børn og unge i
Danmark,
som også er udsat for vold ( fysisk og psykisk ) fra deres omgivelser ?

mvh.
Steen

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Andersen

Dato : 03-09-03 02:12

> [...]
> Danmark,
> som også er udsat for vold ( fysisk og psykisk ) fra deres omgivelser ?

Det var bare en oplysning jeg læste som jeg syntes var forfærdelig, så ville
jeg fortælle det. Om der er nogle der får dårlig samvittighed, så er det
måske ikke helt så dumt alligevel.

Om jeg kan gøre noget alene, det tror jeg ikke. Men tænk om vi alle gjorde
bare en lille smule for at hjælpe vores medmennesker, så ville denne verden
ikke være så dum at leve i alligevel.

Hilsen,
Peter Andersen

NB! Har først nu haft mulighed for at svare på dit indlæg.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 05-09-03 07:37

"Peter Andersen" <petan_007@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det var bare en oplysning jeg læste som jeg syntes var forfærdelig, så
ville
> jeg fortælle det. Om der er nogle der får dårlig samvittighed, så er det
> måske ikke helt så dumt alligevel.

Hvad gavner det, at nogen får dårlig samvittighed?
Og hvem i denne gruppe skulle dog få dårlig samvittigheder?

Gør vi da ikke det?

Mvh. Lisbeth

Fra : dkwM327

Dato : 22-08-03 12:21

> [...]
deres
> brødre, onkler, fædre eller mødre", siger Leni Schmitz.

Hej igen Peter Andersen.

Jeg skal lige informere dig om, at jeg sikkert kan kommentere et evt.
svar, efter d.7/9-03.

mvh.
Steen

http://www.kandu.dk/