MS Windows
briani 27239
c:\winnt\servicepackfiles
Fra : Peter Jensen

Dato : 21-08-03 11:48

Hejsa !

Hvad benyttes ovenstående bibliotek til ? Kan det slettes ?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 21-08-03 13:03

In dk.edb.system.ms-windows, Peter Jensen wrote:

>Hvad benyttes ovenstående bibliotek til ?

Installationsfiler fra den gang du installerede en Sevice Pack.

>Kan det slettes ?

Ja.

--
Lars Stokholm

Tell me what you're letting in, say what we're gonna let in.
We let the weirdness in. - Kate Bush (Leave It Open)

Fra : Hans

Dato : 22-08-03 03:21

Lars Stokholm wrote:

> Installationsfiler fra den gang du installerede en Sevice Pack.

Er du helt sikker? Jeg mener ganske bestemt at det bliver brugt til at
vedligeholde systemet hvis en systemfil skulle blive overskrevet med en
forkert version.

På den gamle NT4 skulle man geninstallere sin servicepack, hvis der blev
ændret eller installeret filer i selve systemet, og det skulle være undgået
netop ved at både 2000 og XP vedligeholder servicepack'en selv.

/ Hans

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-08-03 09:44

In dk.edb.system.ms-windows, Hans wrote:

[Den kan slettes]

>Er du helt sikker?

Strengt taget; ja. Om det har nogle uheldige konsekvenser er en anden
sag, men den /kan/ slettes. Jeg slettede den selv engang og mærkede
ikke noget til det, men nu har jeg den slet ikke mere (Windows XP Pro,
SP1 slipstreamed).

>Jeg mener ganske bestemt at det bliver brugt til at vedligeholde
>systemet hvis en systemfil skulle blive overskrevet med en forkert
>version.

Til det formål har jeg mappen: C:\WINDOWS\system32\dllcache, hvor
filerne er opdateret til SP1-versioner, kan jeg se. Jeg kan ikke huske
hvad den tilsvarende mappe hed under Windows 2000 (muligvis det
samme), men det ville da være uådsvagt, hvis ikke også den blev
opdateret ved en installation af en service pack.

Under installationen af en service pack, har man mulighed for at gemme
overskrevne systemfiler, hvis man skulle fortryde. Denne backup bliver
vist lagt i $NTServicePackUninstall$-mappen. Hvis ikke en service
pack-installation overskriver filerne i dllcache'en, så kan jeg ikke
se hvad man skal med den backupmulighed, for så har man jo netop de
overskrevne filer (de gamle versioner) liggende i dllcache'en.

Fra : Hans

Dato : 22-08-03 16:28

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> samme), men det ville da være uådsvagt, hvis ikke også den blev
> opdateret ved en installation af en service pack.

Det ville være en logisk konklusion, men alene det faktum at mappen bliver
liggende efter installationen er nok for mig til ikke at ville slette den.

Linket herunder forklarer hvorfor:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/Q271/4/84.ASP&NoWebContent=1

/ Hans

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-08-03 17:14

In dk.edb.system.ms-windows, Hans wrote:

>Linket herunder forklarer hvorfor

Ah ja. Så vidt jeg kan læse, er det en slags udvidelse til
Windows-CDen, og skal altså kun bruges, hvis man skal installere nye
komponenter på sin Windows. Jeg vil tro at dllcache'en er opdateret,
selvom installationen efterlader en SevicePackFiles-mappe.

Fra : Hans

Dato : 22-08-03 17:41

Lars Stokholm wrote:

> [...]
> komponenter på sin Windows. Jeg vil tro at dllcache'en er opdateret,
> selvom installationen efterlader en SevicePackFiles-mappe.

Nej, ikke i dette tilfælde:

"If the directory is deleted and additional components (such as DNS, WINS,
or Terminal Services) are added to it, your computer system can prompt you
for the files. You have the option to browse to a location where the files
are available."

Jeg ved godt at det næppe er noget problem på en workstation, da ingen af
disse services er tilgængelige, men i princippet svarer indholdet af mappen
til at have servicepack'en liggende på harddisken, tilpasset den udgave af
2000 man nu bruger.

/ Hans

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-08-03 18:02

>Nej, ikke i dette tilfælde

Jamen: "When you install Windows 2000 Service Pack (SP) onto your
computer, it may create a folder with SP-updated files, which can be
used if additional functionality is added to a server and/or a
workstation."

> [...]
>for the files. You have the option to browse to a location where the files

Hvad menes der med: "If the directory is deleted and additional
components are added to it".

Fra : Hans

Dato : 22-08-03 18:32

Lars Stokholm wrote:

> Hvad menes der med: "If the directory is deleted and additional
> components are added to it".

Det er lidt kryptisk skrevet, men jeg tolker det som:

"If the directory is deleted and additional components are added to the
system".

Så giver det mening, da systemet så vil hente de manglende filer fra mappen.

/ Hans

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-08-03 18:36

Var det ikke det jeg skrev her:

Fra : Hans

Dato : 22-08-03 18:38

Lars Stokholm wrote:

> Var det ikke det jeg skrev her:

Nej, for du går ud fra at dllcachen er opdateret, og det er den ikke.

/ Hans

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-08-03 19:09

In dk.edb.system.ms-windows, Hans wrote:

>Nej, for du går ud fra at dllcachen er opdateret, og det er den ikke.

Hvor står det, at den ikke er opdateret?

Fra : Hans

Dato : 22-08-03 19:20

Lars Stokholm wrote:

> Hvor står det, at den ikke er opdateret?

Vi begynder at køre i små cirkler nu....

Du kan selv afprøve det på en server f.eks.

Installer en Windows 2000 server.
Installer servicepack 4
Fjern mappen servicepackfiles
Tilføj DNS, WINS, eller Terminalservices.

Nu vil systemet spørge efter de manglende servicepackfiler som lå i mappen
du slettede, da de ikke ligger i dllcachen, fordi du ikke installerede DNS,
WINS eller Terminalservices fra start.

Vi er faktisk tilbage til de gode gamle NT4 dage bortset fra, at 2000 selv
henter de manglende filer fra Servicepackfiles.

/ Hans

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-08-03 19:34

In dk.edb.system.ms-windows, Hans wrote:

>Tilføj DNS, WINS, eller Terminalservices.
>
>Nu vil systemet spørge efter de manglende servicepackfiler som lå i mappen
>du slettede

Det er også det jeg siger: "Så vidt jeg kan læse, er det en slags
udvidelse til Windows-CDen, og skal altså kun bruges, hvis man skal
installere nye komponenter på sin Windows."

Det jeg sagde: "Jeg vil tro at dllcache'en er opdateret, selvom
installationen efterlader en SevicePackFiles-mappe.", er et svar på
din påstand om: "Jeg mener ganske bestemt at det bliver brugt til at

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-08-03 19:41

In dk.edb.system.ms-windows, Lars Stokholm wrote:

>Det er også det jeg siger: "Så vidt jeg kan læse, er det en slags
>udvidelse til Windows-CDen, og skal altså kun bruges, hvis man skal
>installere nye komponenter på sin Windows."

Men det kan da godt være at der ligger nogle filer her, der
tilsvarende bruges som udvidelse til dllcache'en.

Fra : Hans

Dato : 22-08-03 19:42

Lars Stokholm wrote:

> Det er også det jeg siger: "Så vidt jeg kan læse, er det en slags
> udvidelse til Windows-CDen, og skal altså kun bruges, hvis man skal
> installere nye komponenter på sin Windows."

Korrekt, men bare at slette den kan betyde problemer senere, hvis man ikke
lige har indholdet liggende, eller synes det tager for lang tid at
installere servicepack'en igen.

> [...]
> din påstand om: "Jeg mener ganske bestemt at det bliver brugt til at
> vedligeholde systemet hvis en systemfil skulle blive overskrevet med

Det er vi enige om, men kun for de eksisterende elementer i windows.

Jeg vil stadigvæk give det råd at lade mappen være, eller kopiere indholdet
over på en cd.

/ Hans

Fra : Lars Stokholm

Dato : 22-08-03 20:03

In dk.edb.system.ms-windows, Hans wrote:

[snip]

Wee, vi nåede til enighed. :) Jeg ville nok også lade den være, set i
lyset af denne diskussion.

Fra : Hans

Dato : 22-08-03 20:15

Lars Stokholm wrote:
> In dk.edb.system.ms-windows, Hans wrote:
>
> [snip]
>
> Wee, vi nåede til enighed. :) Jeg ville nok også lade den være, set i
> lyset af denne diskussion.

Jeps - Nu må det være tid til en frisk kop kaffe.

/ Hans