MS Windows
briani 27239
AVG for Windows ? ? ? ?
Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 17:08

Er det her i windows-gruppen man kan spørge om dette? I går kom
en meddelelse frem da jeg tog post ind. Der stod noget om at jeg havde
fået en virus ind.

Derefter kom en lile meddelelse med ordlyden:

To remove this virus, please run AVG for Windows. Jeg ledte og ledte
efter et sted, hvor man kunne sætte igang med noget om Windows.

Til sidst fandt jeg et sted, hvor man kunne klikke for at få oplysninger
om AVG for Windows. Så vidt jeg kunne forstå, skulle man bare klikke
på "Run Complete Test", så ville den scanne alt under "Windows" for
virus.

Jeg kørte så "Run Complete Test", selvom det var hvad jeg lige havde
gjort. - Jeg har Windows 2000.

Men da den havde været gennem scanningen, kom der en meddelelse
om at jeg skulle anbrnge filen i Virus Vault. Da jeg kom derned, fik jeg
den meddelelse at jeg skulle køre AVG for Windows.

Det er jo til at blive vanvittig af, for så kommer man jo ikke ud af stedet.

Hvad er det man skal gøre vedr. AVG for Windows??

Hilsen Ruth

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 17-08-03 18:19

Hent nyeste version. http://www.grisoft.com/

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 18:20

Ruth Nielsen skrev:

> Er det her i windows-gruppen man kan spørge om dette? I går kom
> en meddelelse frem da jeg tog post ind. Der stod noget om at jeg havde
> fået en virus ind.

Stod der noget om *hvilken* virus?

Jeg ved ikke hvad AVG er men jeg regner med det er dit anti-virus
program. Måske bruger du http://www.grisoft.com/us/us_avg_ml.php
mod virus.

> Men da den havde været gennem scanningen, kom der en meddelelse
> om at jeg skulle anbrnge filen i Virus Vault.

Det kunne være et sted hvor din anti-virus anbringer de filer den
vil have i karantæne.

Prøv at kigge i news:dk.edb.sikkerhed.virus (du kan eventuelt først
læse deres OSS på http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.sikkerhed.virus/
så du ved hvad det er for et sted jeg sådan sender dig hen), hvis
der er noget som lyder genkendeligt kan du måske bruge de råd andre
har fået.

Det at du har Windows 2000 får ihvertfald en til at tænke på de nye
Blaster virusser. Dem kan du læse om på disse danske links:
http://www.virus112.com/index.php?page=artikel&artid=742
http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=sikkerhed-arkiv&id=52986

Jane

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 22:04

"Jane" skrev i en meddelelse

> Stod der noget om *hvilken* virus?

Ja, der stod noget med 32 og blast.exe.
Jeg har læst lidt mere nu og kan se at det er jo
forfærdeligt.

> [...]
> mod virus.

> Det kunne være et sted hvor din anti-virus anbringer de filer den

Ja, men så da jeg havde klikket derind, kom en ny meddelelse, hvor der
stod, at den kunne ikke anbringes i Virus Vault!
Hvad gør man så - løber skrigende bort måske.

> [...]
> så du ved hvad det er for et sted jeg sådan sender dig hen), hvis
> der er noget som lyder genkendeligt kan du måske bruge de råd andre

Ved du hvad der er helt vildt - jeg kan ikke få musen til at virke så jeg
kan klikke på www. grisoft eller på news:dk.edb.sikkerhed.virus, jo
jeg kan klikke med musen, men der sker absolut ingenting, og symbolet
oppe i højre hjørne begynder ikke at dreje rundt.

Oh God grieffff - hvornår gør man noget ved dem der sidder og
fremtryller det her svineri?

Jeg kan slet ikke se, hvad jeg overhovedet KAN gøre lige nu.

Men mange tak fordi du har prøvet at hjælpe.

Hilsen Ruth

Fra : Jane

Dato : 17-08-03 22:13

Ruth Nielsen skrev i <news:news:bhoqjq$1d17$1@news.cybercity.dk>:

> Ja, der stod noget med 32 og blast.exe.
> Jeg har læst lidt mere nu og kan se at det er jo
> forfærdeligt.

Faktisk er den "nem" at fjerne i forhold til andre
virusser så det er ikke helt så forfærdeligt
og den skulle heller ikke ødelægge dine filer så
du mmiter ikke noget mens den hærger.

> Ved du hvad der er helt vildt - jeg kan ikke få musen til at virke så

Det er fordi maskinen er så optaget af at lave det som
virussen siger den skal (drille Microsoft hjemmesiden)
at den ikke har energi til overs til at reagere på det
du gør.

> Jeg kan slet ikke se, hvad jeg overhovedet KAN gøre lige nu.

Jeg kan næsten ikke gøre andet end håbe du kan læse mit
svar på en eller anden måde. Måske kan du låne en anden
computer eller spørge en som kan læse det her for dig.

Du skal finde en måde at læse på en hjemmeside som for
eksempel tdc - den er her:
<url>http://sikkerhed.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=sikkerhed-arkiv&id=
52986</url> det står også på tekst tv!
de skriver nemlig hvordan du kan fjerne den grimme virus
og få magten over maskinen igen.

Et direkte link til værktøjet som du kan bruge:
<url>http://www.virus112.com/w32blasterremoval.exe

Når du engang har fået magten igen, skal du huske at få
maskinen patchet (lappet) ved at hente
<url>http://download.tdconline.dk/pub/tdconline/sikkerhed/Windows2000-
KB823980-x86-DAN.exe</url> så den ikke bliver smittet igen.

Held og lykke!

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 17-08-03 22:50

"Jane" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen skrev i

> Faktisk er den "nem" at fjerne i forhold til andre
> virusser så det er ikke helt så forfærdeligt
> og den skulle heller ikke ødelægge dine filer så
> du mmiter ikke noget mens den hærger.

Åh - TAK, det er da det bedste jeg har hørt om den virus til nu.

> Det er fordi maskinen er så optaget af at lave det som
> virussen siger den skal (drille Microsoft hjemmesiden)
> at den ikke har energi til overs til at reagere på det
> du gør.

Ih, hvor det dog er godt at høre.

> Jeg kan næsten ikke gøre andet end håbe du kan læse mit
> svar på en eller anden måde. Måske kan du låne en anden
> computer eller spørge en som kan læse det her for dig.

Heldigvis kan jeg altså læse i grupperne endnu. Så du skal have
mange tak for dine forklaringer.

> [...]
> 52986</url> det står også på tekst tv!
> de skriver nemlig hvordan du kan fjerne den grimme virus

Det lyder meget, meget godt - og nu kan jeg se, hvordan jeg kan
få gjort noget mere i morgen. Jeg kan jo videresende denne meddelelse
til min søster, så kan hun i tlf. forklare, hvad der stgår i urlen.

(Men den skal måske downloades på min pc?)

> [...]
> <url>http://download.tdconline.dk/pub/tdconline/sikkerhed/Windows2000-
> KB823980-x86-DAN.exe</url> så den ikke bliver smittet igen.

Tusind tak for det hele. Så må det kunne lade sig gøre at ordne
det i morgen. Håber ikke ormene kan gnave i nat, når hele
systemet er lukket ned.

> Held og lykke!

Rigtig mange TAK.

Hilsen Ruth

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 00:59

Ruth Nielsen skrev i <news:news:bhota6$1fpe$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> til min søster, så kan hun i tlf. forklare, hvad der stgår i urlen.
>
> (Men den skal måske downloades på min pc?)

Hvis din søster er pædagogisk nok kan hun måske forklare
over telefonen hvordan du fjerner virussen (som sagt er
den forholdsvis nem, og det står jo på linkene hvordan
man gør) så du ikke behøver downloade værktøjet til at
fjerne den med men kan fjerne den manuelt.

Selve lappen(patchen) der lukker hullet bagefter så du
ikke får smitte igen skal du downloade, men det er jo
nemt nok når først du har fået fjernet virussen og kan
få internet og maskine til at virke igen.

Jane

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 18-08-03 10:03

Jane wrote:

> [...]
> man gør) så du ikke behøver downloade værktøjet til at
> fjerne den med men kan fjerne den manuelt.

DR1 teksttv side 160 har en beskrivelse af hvordan man gør.

mvh
Henning

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 10:32

Henning Præstegaard skrev i <news:news:3f409639$0$83051
$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk>:

> DR1 teksttv side 160 har en beskrivelse af hvordan man gør.

Ja jeg har nævnt muligheden i mit indlæg:

Til en som ikke er helt sikker på hvordan tastaturets
"insert" tast virker, syntes jeg ikke at jeg kan abefale
at man for første gang vover sig ind i registrerings-
databasen for manuelt at fjerne virussen (bemærk at hun
spørger om hun kan undgå at downloade noget) kun med
tekst tv til hjælp. En søster vil være bedre.

Ikke at der er noget galt i ikke at være ekspert i alt.
Jeg er heller ikke selv ret meget for at rode med den
registrerings database.

Jane

Fra : Ruth Nielsen

Dato : 18-08-03 15:49

"Jane" skrev i en meddelelse
> Ruth Nielsen skrev >
..

> Faktisk er den "nem" at fjerne i forhold til andre
> virusser så det er ikke helt så forfærdeligt
> og den skulle heller ikke ødelægge dine filer så
> du mmiter ikke noget mens den hærger.

[...]

> Et direkte link til værktøjet som du kan bruge:
> <url>http://www.virus112.com/w32blasterremoval.exe

Nu tør jeg næsten ikke skrive igen. Min nevø som lå i sengen med influenza
guidede mig via tlf. så jeg fik den åbnet og downloaded. Og den fandt
virusfilen med det samme - MEN først skrev den i overkanten af en
meddelelse: W32.Blaster.worm Removal Tool. Og nedenunder:
Cannot open file C:/Winnt/systemw32/msblast.exe.

Der var et OK nederst sokm jeg klikkede på og så var jeg nøjagtig
tilbage, hvor jeg var i går. Nu kom en medd. med teksten:
To remove this virus, please run AVG for Windows.

Og der findes ikke noget sted hvor man kan få AVG til at køre
en sådan scanning. (Suk).

Ruth

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 16:29

Ruth Nielsen skrev i <news:bhqp1f$fcc$1@news.cybercity.dk>:

> Nu tør jeg næsten ikke skrive igen. Min nevø som lå i sengen med
> influenza guidede mig via tlf. så jeg fik den åbnet og downloaded. Og

Filen fra http://www.virus112.com/w32blasterremoval.exe
- det var mystisk at den ikke ville fjerne filen! Jeg
troede det var dens "job".

Prøv så dette værktøj som skulle gøre det samme:
http://securityresponse.symantec.com/avcenter/FixBlast.exe

> To remove this virus, please run AVG for Windows.
>
> Og der findes ikke noget sted hvor man kan få AVG til at køre
> en sådan scanning. (Suk).

Det lyder godt nok ikke som et godt program. Der findes sider
som tilbyder at scanne din pc for dig som du kan bruge istedet.
http://www.pandasoftware.com/activescan/ men om de vil
slette Blaster virus ved jeg ikke.

Da det her nu slet ikke er noget jeg er ekspert i, vil jeg
sende den her besked over i news:dk.edb.sikkerhed.virus for
det er dér de ved noget om virus (og virusscannere) og kan
vejlede og hjælpe dig meget bedre end jeg kan.

Hvis du klikker på news:dk.edb.sikkerhed.virus skulle du gerne
havne direkte i gruppen - og få øje på dette svar i mængden.
For at gøre det overskueligt for dem ændrer jeg titlen.

Jeg sætter en FUT på. Det betyder at hvis man svarer på
dette indlæg havner det i dk.edb.internet.sikkerhed.virus
også selvom du svarer i windows gruppen.

Så resten af din virus-hjælp kommer til at foregå der.

Jane