MS Windows
briani 27239
Opdatering ASPI-layer ... Krydspost
Fra : SuSanne

Dato : 17-08-03 14:56

Til min Win 98SE har jeg hentet "ver471a2.exe" til opdatering af mit
aspi-layer for at få brænder og brænderprogrammer til at virke korrekt.

Med Aspi-check kan jeg se, at ikke alle filer er installeret korrekt. Det
ser således ud:

WNASPI32.DLL - 4.712 (0)
WINASPI.DLL - 4.60 (1020)
APIX.VXD - 4.712(0)
ASPIENUM.VXD - 4.60 (1021)

Hvad gør jeg for at få alle filer af nyeste version? - vers. 471-exe-filen
burde da opdatere alle filer - hvorfor sker det mon ikke?

Ved hjælp af programmet "ForceAspi17" har jeg tvunget en installation
igennem, hvor alle filer er vers. 4.6, og her får jeg ok fra
Aspi-check-programmet - men under opstart af Windows får jeg besked på, at
en gammel WINASPI.dll har erstattet en nyere version, og at systemet måske
ikke virker korrekt.
Derfor vil jeg gerne have alle filer up-to-date - eller kan jeg bare sige
"ignorer" og så regne med, at 4.6-versionen kan anvendes på lige fod med
4.712?

Jeg vil sætte meget pris på en lidt udførlig forklaring om, hvor jeg evt.
kan hente filerne og hvor præcis i Windows de skal ligge og lign., da dette
ikke er min stærke side.

På forhånd tak for hjælp.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-08-03 15:05

SuSanne skrev:

> WNASPI32.DLL - 4.712 (0)
> WINASPI.DLL - 4.60 (1020)
> APIX.VXD - 4.712(0)
> ASPIENUM.VXD - 4.60 (1021)
>
> Hvad gør jeg for at få alle filer af nyeste version?

De behøver ikke alle at være samme version.

I readme-filen til ASPI 4.71a2 står der:

| It is important the following pairs of files have matching version
| numbers: (you may not have all of these files; which files you
| have in your PC depends on which Windows platform is in your PC)
|
| a) wnaspi32.dll and aspi32.sys
| b) wnaspi32.dll and apix.vxd
| c) winaspi.dll and wowpost.exe
|
| It is not important, for example, for wnaspi32.dll to have
| matching version number with winaspi.dll. Disregard any such error
| message from aspichk.exe. Also disregard any error message from
| aspichk.exe regarding files not present.

Hos mig (WinXP Pro) ser det sådan her ud:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/aspichk.png> og det virker
upåklageligt.

Krydspostet til: dk.edb.system.ms-windows og dk.edb.hardware.drev.cd-rom.
FUT til: dk.edb.system.ms-windows.
FUT?, se: <http://www.usenet.dk/ord/lokal.html#fut>.

Madsen.

Fra : SuSanne

Dato : 17-08-03 16:00

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> upåklageligt.
>
> Krydspostet til: dk.edb.system.ms-windows og dk.edb.hardware.drev.cd-rom.

Undskyld - jeg glemte at FUTTE ...... til dk.edb.system-ms-windows.

Tak for hurtigt svar, Madsen. Dit Aspi-check viser, at alt er "properly
installed". Det gør min ikke, den fortæller at en eller flere filer er
erstattet med ældre versioner, som der godt nok også står i read-me-filen,
man ikke skal tage hensyn til. Så det er nok ok.

Men hvad med Windows-startbeskeden om den gamle version af en .dll-fil. Kan
jeg så bare ignorere den ?

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-08-03 17:13

SuSanne skrev:

> Men hvad med Windows-startbeskeden om den gamle version af en
> .dll-fil. Kan jeg så bare ignorere den ?

Muligvis har du fået fat i den samme version af ASPI 4.71.2 som
jeg på et tidspunkt døjede med. Godt nok fik jeg ikke nogen besked
under Windows-opstarten som du gør, men når jeg kørte Aspichk fik
jeg at vide at installationen af ASPI var korrupt. Se evt.:
http://groups.google.com/groups?as_umsgid=Xns9386C6CF18459.thomas@madsen.tdcadsl.dk

Senere fandt jeg den version som jeg kører med nu og det er denne:
http://www.cd-rw.org/software/dawnload.cfm?software_id=412&mirror=328&x=46&y=18

Madsen.

Fra : SuSanne

Dato : 17-08-03 20:14

> Senere fandt jeg den version som jeg kører med nu og det er denne:

> [...]

Det hjalp lidt med den nye fil. Nu får jeg ikke opstartsfejl på .dll-filen,
selvom aspichk stadig melder fejl. Prøvede en anden aspi-checker fra denne
side: http://www.macdisk.com/faqaspien.php3#BM4 (Aspitest), som siger at mit
layer er up-to-date ...

Kan nu også komme ind på brænderen, om end jeg får fejl i slutningen. Det
kan dog være mine indstillinger eller CD'er, der ikke er korrekte, men det
finder jeg nok ud af. Det afgørende er, at der ikke meldes opstartsfejl.

Tak for svar og hjælp igen Madsen.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-08-03 20:22

SuSanne skrev:

> Det hjalp lidt med den nye fil. Nu får jeg ikke opstartsfejl på
> .dll-filen, selvom aspichk stadig melder fejl.

Hvilken fejl kommer aspichk med?

> Kan nu også komme ind på brænderen, om end jeg får fejl i
> slutningen. Det kan dog være mine indstillinger eller CD'er, der
> ikke er korrekte, men det finder jeg nok ud af.

Hvad siger fejlmeddelelsen i slutningen og hvilket brænderprogram
er der tale om?

> Det afgørende er, at der ikke meldes opstartsfejl.

Ja og det burde der heller ikke komme i hvert tilfælde.

> Tak for svar og hjælp igen Madsen.

Velbekom.

Madsen.

Fra : SuSanne

Dato : 19-08-03 20:10

> Hvilken fejl kommer aspichk med?

replaced with older versions of the software" - med den røde markering, som
LarS henviser til (næste post) i sit link. Nu har jeg så prøvet at
installere den ældre version 4.6 igen fra LarS's link, og der meldes ikke
længere fejl eller .dll-fejl ved opstart. Så langt så godt.

> Hvad siger fejlmeddelelsen i slutningen og hvilket brænderprogram
> er der tale om?

CD-Writer Plus 7200 series (intern). Er ikke erfaren bruger af programmet,
derfor kan det godt være en indstilling, jeg har misset. Fejlmeldingen var
Power calibration error og Track writer error, da jeg forsøgte at kopiere en
ældre musik-CD for et par dage siden (ikke kopisikret). CD'erne er MyCom 700
MB 48X multi speed, måske er de for avancerede til brænderen?
Så forsøgte jeg i aften at formatere en CD med Direct CD, så filer kan
trækkes fra filhåndtering over på CD'en. Fejlen lød: CD is not ready.
Unrecoverable data error. Please try new media.
Sidst og allermest vigtig har jeg forsøgt at lave fil-back-up med Data CD
Project, hvor alt går godt indtil 3% inde i brændingen. Fejlmeddelelse: Easy
CD Creator has detected that there were errors during the recording, or that
there are errors on your new CD.
Endvidere: Power calibration area is full - Power calibration error - og
Track writer error, Command retry failed.

Nu bliver det jo næsten en sag for dk.edb.hardware.cd-rom - måske der skal
futtes, eller har du endnu en god løsning her?

> --
> Med venlig hilsen
> Madsen.

Venlig hilsen
Susanne

Fra : Thomas Madsen

Dato : 19-08-03 20:28

SuSanne skrev:

> Brænderprogrammet er Easy CD Creator 5 Platinum og brænderen en
> ældre HP CD-Writer Plus 7200 series (intern).

Ja, det er godt nok en gammel brænder efterhånden. Det er i øvrigt
den samme brænder som jeg startede ud med. Efter et år var den
brændt sammen og det samme gjaldt svogerens 7200.

> [...]
> Endvidere: Power calibration area is full - Power calibration
> error - og Track writer error, Command retry failed.

For ikke ret lang tid siden oplevede jeg samme fejl med en Plextor
16/10/40a. Årsagen var ganske simpelt at brænderen var slidt ned.
Power Calibration Error hentyder ofte til at laseren er slidt ned
eller ude af justering. Har du mulighed for at prøve med en anden
brænder?

> Nu bliver det jo næsten en sag for dk.edb.hardware.cd-rom - måske
> der skal futtes, eller har du endnu en god løsning her?

Jeg har tilladt mig at sende dette indlæg i begge grupper med
opfølgning til <news:dk.edb.hardware.drev.cd-rom> for jeg tror
altså efterhånden at det er din brænder der er defekt.

Krydspostet til: dk.edb.system.ms-windows og
dk.edb.hardware.drev.cd-rom.
FUT til: dk.edb.hardware.drev.cd-rom.

Fra : LarS

Dato : 17-08-03 21:33

"SuSanne" <sus@nne.vindinggaard.dk> wrote in message

> Til min Win 98SE har jeg hentet "ver471a2.exe" til opdatering af mit
> aspi-layer for at få brænder og brænderprogrammer til at virke korrekt.
[cut]
> [...]
> "ignorer" og så regne med, at 4.6-versionen kan anvendes på lige fod med
[cut]

Ja, der er svjv ingen grund til at bruge andet end v4.60 (1021) til
win98 og jeg har da osse brændt rigtig mange cd'er med dette.
http://www.mamba.cc/tech/aspi4all.htm

/LarsS

Fra : SuSanne

Dato : 19-08-03 20:14

"LarS" <sidenius@kabelnettet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ja, der er svjv ingen grund til at bruge andet end v4.60 (1021) til
> win98 og jeg har da osse brændt rigtig mange cd'er med dette.

Tak for dit link, som jeg havde held med at få til at virke - og nu også
uden .dll-fejl, selvom det er lidt underligt. Det burde jo være de samme
4.6-filer, som jeg havde i forvejen.

Hvilket brænderprogram bruger du?

Venlig hilsen
Susanne