MS Windows
briani 27239
æ,ø og å i DOS-program
Fra : Jensen

Dato : 15-08-03 22:04

Min kones bærvare, der kører Win 98, har installeret en database
skrevet for DOS (Asksam). Æ,Ø og Å lader sig ikke vise i programmet.
Kan der gøres noget ved det?
Venligst Jørgen Jensen

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 15-08-03 23:36

Jensen <ppanter(nospam)@City.dk> skrev :

>Min kones bærvare, der kører Win 98, har installeret en database
>skrevet for DOS (Asksam). Æ,Ø og Å lader sig ikke vise i programmet.

Prøv at skifte skrittype til Lucida Console.
--
Knud

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-03 10:23

Jensen skrev:
> Min kones bærvare, der kører Win 98, har installeret en database
> skrevet for DOS (Asksam). Æ,Ø og Å lader sig ikke vise i programmet.
> Kan der gøres noget ved det?

Ja, det er nok fordi hun mangler det danske
tegnsæt i autoexec.bat og config.sys.

Indsæt disse linier i autoexec.bat:
MODE CON CODEPAGE PREPARE=((865) C:\DOS\EGA.CPI)
MODE CON CODEPAGE SELECT=865

Indsæt denne linie i config.sys:
COUNTRY=045,865,C:\DOS\COUNTRY.SYS

--
/Gevaldi
Har du mere end 4 linier i din signatur så læs her:

Fra : Jensen

Dato : 17-08-03 16:52

> [...]
>tegnsæt i autoexec.bat og config.sys.
>
>Indsæt disse linier i autoexec.bat:
>MODE CON CODEPAGE PREPARE=((865) C:\DOS\EGA.CPI)

Tak til Kbud Gert og Gevaldi for hurtige svar. Hun har fundet ikke
mindre end tre styks autoexec.bat, to i C og en i Windows-direktoriet.
De to første har hun ændret efter Gevaldis forslag, men uden resultat
for Asksam. I den tredje lod intet sig ændre. Kan tilstedeværelsen af
tre autoexec.bat være medårsag til miseren og kan hun fjerne nogle af
de tre? Hvfor skal fonten, ifølge Knud Gerts forslag, skiftes?
Venligst Jørgen.

Fra : Robert Eriksen

Dato : 17-08-03 17:25

Jensen wrote:

> Tak til Kbud Gert og Gevaldi for hurtige svar. Hun har fundet ikke
> mindre end tre styks autoexec.bat, to i C og en i Windows-direktoriet.

Der kan kun ligge én i C:\ og det er den hun skal bruge.
Hvad der ellers ligger af autoexec.bat'er rundt om på disken er
ligegyldigt. De bliver ikke brugt til noget (ihvertfald ikke under opstart).
Jeg vil dog tro at hun skal rette nogle af stierne til så de ikke peger
på C:\DOS men C:\Windows, C:\Windows\Command eller hvor de respektive
filer nu ligger på en Win98 maskine.

> [...]
> for Asksam. I den tredje lod intet sig ændre. Kan tilstedeværelsen af
> tre autoexec.bat være medårsag til miseren og kan hun fjerne nogle af

Hvad mener du med at intet lod sig ændre i den 3.?
Hun kan godt fjerne de overskydende Autoexec.bat'er men det har ingen
betydning.
C:\AUTOEXEC.BAT er den der bliver brugt under opstart af maskinen.
C:\WINDOWS\AUTOEXEC.BAT, C:\DISKOMUS\AUTOEXEC.BAT eller hvor de nu end
måtte ligge er ligegyldige under opstart.

/Robert

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-08-03 20:29

Jensen <ppanter(nospam)@City.dk> skrev :

>Hvfor skal fonten, ifølge Knud Gerts forslag, skiftes?

Det skulle kunne hjælpe på problemet, ved ikke hvorfor.

Men der kan da ikke ske noget ved at prøve.
--
Knud

Fra : Jensen

Dato : 17-08-03 21:00

>Det skulle kunne hjælpe på problemet, ved ikke hvorfor.
>
>Men der kan da ikke ske noget ved at prøve.
JHvor skiftes den?
m.v.h. Jørgen