/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
MS Windows
#NavnPoint
Klaudi 76474
o.v.n. 67550
refi 58409
tedd 45557
Manse9933 45149
molokyle 40687
miritdk 38357
briani 27239
BjarneD 26414
10  pallebhan.. 24310
Mere DMA
Fra : Preben Bech Badstrue


Dato : 14-08-03 12:24

For min primære IDE-kanal er angivet som overførselstilstand: enhed
0:Ultra DMA tilstand 2

enhed 1: DMA, hvis tilgængelig (nuv. overførselstilstand: ikke tilgængelig)
For min sekundære IDE-kanal er for enhed 0 og 1 Overførselstilstand: Kun
PIO.

I min udgave af Gunnar Forstr's bog står intet om disse begreber. Er der en,
der gider forklare på alm. dansk, hvad de betyder, og om ovennævnte
configuration evt. kunne forbedres?

Venligs
Preben



 
 
Thomas Madsen (14-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 14-08-03 14:13

Preben Bech Badstrue skrev:

> For min primære IDE-kanal er angivet som overførselstilstand:
> enhed 0:Ultra DMA tilstand 2

Som svarer til ATA33. Se evt.:
http://groups.google.com/groups?selm=Xns9333149AB3C64.thomas%40madsen.tdcadsl.dk

> enhed 1: DMA, hvis tilgængelig (nuv. overførselstilstand: ikke
> tilgængelig)

Sikkert fordi at der pt. ikke er koblet nogen enhed på enhed 1.
Din harddisk sidder sikkert alene på den primære IDE-kanal. På hver
enkelt IDE-kanal kan der sidde to enheder.

> For min sekundære IDE-kanal er for enhed 0 og 1
> Overførselstilstand: Kun PIO.

Står der ikke hvilken form for PIO? (PIO Mode 4 f.eks.).
PIO sluger flere kræfter fra CPU'en end DMA gør. DMA står for Direct
Memory Access (direkte hukommelsesadgang, kan man vel frit oversætte
det til). Det betyder at drevet, eller vel rettere controlleren kan
kommunikere direkte med hukommelsen uden at skulle omkring proces-
soren (CPU'en) først og det aflaster processoren så dens kræfter kan
bruges til noget andet og mere fornuftigt. Typisk vil man opleve at
der bliver brugt 50-60 % af processorens samlede ydelse og nogle
gange mere, hvis man kun kører PIO på et drev. Køres der derimod
DMA, så vil belastningen falde drastisk og ofte ned under 10 % når
drevet er i brug. Det er dog ikke alle CD/DVD-drev der kan køre DMA,
men de fleste nyere drev kan.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

BB (14-08-2003)
Kommentar
Fra : BB


Dato : 14-08-03 14:49

"Preben Bech Badstrue" <badstue@stribnet.dk> skrev i en meddelelse
news:bhfrbk$u75$1@news.net.uni-c.dk...
> For min primære IDE-kanal er angivet som overførselstilstand: enhed
> 0:Ultra DMA tilstand 2
>
> enhed 1: DMA, hvis tilgængelig (nuv. overførselstilstand: ikke
tilgængelig)
> For min sekundære IDE-kanal er for enhed 0 og 1 Overførselstilstand: Kun
> PIO.
>
> I min udgave af Gunnar Forstr's bog står intet om disse begreber. Er der
en,
> der gider forklare på alm. dansk, hvad de betyder, og om ovennævnte
> configuration evt. kunne forbedres?
>
> Venligs
> Preben

http://computer.howstuffworks.com/ide2.htm

VH
Brian Bjerg
København


*Remove NOSPAM in my mail address for personal mail.*
Norton AntiVirus is sending my email.



Thomas Madsen (15-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 15-08-03 11:55

Preben Bech Badstue skrev (i en mail):

>> Står der ikke hvilken form for PIO? (PIO Mode 4 f.eks.).
>
> Nej, det gør der ikke. Mon det så betyder Mode 0 ?

Jeg tvivler, medmindre at det er et meget gammelt bundkort du sidder
med. Det er nok nærmere PIO Mode 4. Melder BIOS ikke noget om UDMA-
indstillingerne under opstarten? Altså ude på den sorte skærm inden
Windows starter?

> Kan du hjælpe mig med et andet problem: Hvordan flytter jeg
> CD-brænderen over på IDE-kanal 1 fra Kanal 2? Jeg kan ikke gøre det
> via Bios'en.

Det skal gøres fysisk. Altså ved at pille låget af og flytte drevet
over på det samme kabel som harddisken pt. sidder på. Hvis du gør
det så skal du være opmærksom på at der er noget der hedder jumpere.
Det er små clips eller lus som sidder bag på drevet. Din harddisk
kører sikkert Master, så hvis du flytter brænderen over på samme
kabel som harddisken sidder på, så skal brænderen stilles til Slave.
Du kan ikke have to mastere eller to slaver på det samme kabel.
Der er sikkert et skema bag på brænderen som viser hvordan jumperen
skal stå for at få drevet til at køre det ene eller det andet.

Hvis du ikke kan få det til at fungere så prøv evt. i gruppen:
<http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.hardware.drev.cd-rom>.
Det er i den gruppe alle CD og brænder-eksperterne sidder, så der
er større chance for den rette hjælp i den gruppe.

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Preben Bech Badstrue (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Preben Bech Badstrue


Dato : 17-08-03 09:31

Jo, under opstarten skrives der: Primær master : UDMA2
Sec. master(CDbrænder):
Mode 4
Sec. slave (CD/DVD-rom)
UDMA2
Men der er det for mig mærkelige, at enhedshåndteringen for den sec. slave
angiver PIO som overførselstilstand., selvom der er checket :DMA-hvis
tilgængelig.

Kan jeg forbedre konfigurationen - udover som Kurt B. Andersen så venligt
(10.ds.re:koks) foreslog mig: At overføre adskille brænder og cd-rom til
hver sin kanal?

Venlig hilsen og tak for ulejligheden.
Preben


"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns93D88369247D.thomas@madsen.tdcadsl.dk...
> Preben Bech Badstue skrev (i en mail):
>
> >> Står der ikke hvilken form for PIO? (PIO Mode 4 f.eks.).
> >
> > Nej, det gør der ikke. Mon det så betyder Mode 0 ?
>
> Jeg tvivler, medmindre at det er et meget gammelt bundkort du sidder
> med. Det er nok nærmere PIO Mode 4. Melder BIOS ikke noget om UDMA-
> indstillingerne under opstarten? Altså ude på den sorte skærm inden
> Windows starter?
>
> >> Med venlig hilsen
> Madsen.



Thomas Madsen (17-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Madsen


Dato : 17-08-03 12:28

Preben Bech Badstrue skrev:

> Jo, under opstarten skrives der: Primær master : UDMA2
> Sec.
> master(CDbrænder):
> Mode 4
> Sec. slave
> (CD/DVD-rom)
> UDMA2

Jeg er ikke helt sikker på om jeg har ordentlig fat i ovenstående
pga. linieombrydningen, men som jeg ser det så siger BIOS at din
brænder ikke kan køre DMA og så skal du heller ikke regne med at
du kan få Windows til det. CD/DVD-drevet kan derimod køre UDMA
Mode 2 ifølge BIOS og så burde det også køre det inde i Windows.

> Men der er det for mig mærkelige, at enhedshåndteringen for den
> sec. slave angiver PIO som overførselstilstand., selvom der er
> checket :DMA-hvis tilgængelig.

Muligvis har WinXP droslet hastigheden på controlleren ned på et
tidspunkt. Prøv at gå ind i enhedshåndtering, højreklik på den
sekundære IDE-kanal, altså den som brænder og CD/DVD-drev pt. er
forbundet til, og vælg Afinstaller. Genstart computeren og se om
det ændrer sig. Du skal nok manuelt ind og stille den til DMA
efterfølgende for at tvinge CD/DVD-drevet til at køre DMA på den
sekundære IDE-kanal, enhed 1. (Enhed 0 er brænderen og den får du
næppe op i DMA som sagt).

--
Med venlig hilsen
Madsen.

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408617
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste