MS Windows
briani 27239
Køre to filer på samme tid fra .bat fil - ~
Fra : Devast8or, work

Dato : 13-08-03 15:18

Hej med jer,

Jeg har (med lidt hjælp herinde fra :) lavet en CD med en autorun der
installerer Service Pack 4, og ændrer et par ting i reggen. Filen ser sådan
her ud:

---

@echo off

Regedit /s AU.reg

echo Installerer Service Pack 4 til Windows 2000. Vent venligst...

w2ksp4_da.exe /q /n /z

---

Nu vil jeg så gerne have den til også at installere filen med patchen der
lukker af for Blaster.Worm. Men kan jeg bare sætte filen ind i ovenstående
..bat fil? Vil den så ikke køre de to filer samtidigt - hvad sker der ved
det? Eller kan man pause den imellem de to filer på nogen måde?

TIA

Devast8or

Fra : J. Nielsen

Dato : 13-08-03 16:01

> [...]
> .bat fil? Vil den så ikke køre de to filer samtidigt - hvad sker der ved
> det? Eller kan man pause den imellem de to filer på nogen måde?

Hvis du bare tilføjer filnavnet på den næste fil, du vil køre, i enden af
filen (dvs. under linien, hvor der står w2ksp4_da.exe /q /n /z), så bliver
de to afviklet EFTER hinanden.

En .bat-fil er lige-ud-af-landevejen kode. Linie 2 afvikles først når linie
1 er afsluttet.

Håber at det var det svar, du søgte.

Med venlig hilsen

Jakob Bro Nielsen

Fra : Robert Eriksen

Dato : 13-08-03 22:57

J. Nielsen wrote:

> Hvis du bare tilføjer filnavnet på den næste fil, du vil køre, i enden af
> filen (dvs. under linien, hvor der står w2ksp4_da.exe /q /n /z), så bliver
> de to afviklet EFTER hinanden.

Ja hvis det er DOS kommandoer/programmer, som ikke slipper prompten
efter sig.
Windows programmer slipper forbindelsen til cmd.exe efter de er startet.
Prøv bare at gå i en prompt og start f.eks. Word (winword.exe). Så snart
Word er på vej i luften har du din prompt igen og kan rask væk starte
f.eks. Excell.

Den korrekte måde at gøre det på må være det som Jens Peter Karlsen er
inde på:

-----------
@echo off

Regedit /s AU.reg

echo Installerer Service Pack 4 til Windows 2000. Vent venligst...

start /w w2ksp4_da.exe /q /n /z

msblastPatch.exe

-----------

start /w angiver Wait. Dette stopper kommandofortolkeren i at fortsætte
batch filen før det startede program er færdigt (æææhh... ved ikke lige
om den sætning gav så meget mening som den burde).

/Robert

Fra : Devast8or

Dato : 13-08-03 23:01

Robert Eriksen wrote:

> [...]
> ved ikke lige
> om den sætning gav så meget mening som den burde).

Takker, det prøver jeg imorgen (og din sætning gav fint mening :)

Devast8or

Fra : Devast8or, work

Dato : 14-08-03 08:21

"Devast8or" <invalid@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Takker, det prøver jeg imorgen (og din sætning gav fint mening :)
>
> Devast8or

Hmm, eller også så gør jeg ikke. Har lige læst i en anden gruppe at hvis jeg
ikke genstarter mellem installationerne, så virker det ikke :(

Men den ligger heldigvis på WindowsUpdate.com, så det skulle ikke være det
store problem.

Devast8or

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-08-03 16:02

Den vil udføre en kommando ad gangen.

Fra : Bertel Brander

Dato : 13-08-03 16:43

Devast8or, work wrote:
> [...]
>
> @echo off
>
> Regedit /s AU.reg
>
> echo Installerer Service Pack 4 til Windows 2000. Vent venligst...

Du kan bruge start kommandoen til at sætte batch-scriptet til at vente
på at den første kommando bliver afsluttet, f.ex:

start "SP4 install" /WAIT w2ksp4_da.exe /q /n /z
FixBlast.exe

Skrive help start i en kommando prompt for at se hvilke parametre du kan
bruge med start

/b

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 13-08-03 22:49

Start bruges til at starte flere programmer samtidig uden at vente på
at det første afslutter.
Velegnet til kommandoer der tager noget tid men ikke er indbyrdes
afhængige af hinanden.
Med /wait kan den dog sættes til at vente, men hvorfor bruge det når
det alligevel er standard i batch filer.