Skærme
Fijala 3554
Var det ikke noget med en 192T skulle være~
Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-08-03 13:14

Jeg har været væk fra denne gruppe de seneste 4 måneder.

Jeg har fået mig en laptop i april, og efter det havde jeg egentlig ikke så
meget behov for at snakke ekstern skærm :)

MEN nu er mit forbrugsmønster således at jeg har behov for højere
opløsning. - minimum 1280x1024, gerne mere. Eventuelt wideformat.

Jeg husker svagt at der var snak om på anandtech at Samsung skulle komme
med en ny serie paneler op til 19" med opdateringshastighed på ned til
12ms. Er de kommet/annonceret endnu?

Jeg så lige Dr. Ralph anbefale en LG 1910B - kan i pege mig vej til reviews
af denne? Har googlet efter den, men fandt den ikke.

Er der andre +17" skærme med opløsninger over de 1280x1024 med en pris
under 8000 jeg bør kigge på?

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 19-08-03 13:18

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> [...]
> komme med en ny serie paneler op til 19" med opdateringshastighed på
> ned til 12ms. Er de kommet/annonceret endnu?

Hovsa, fandt lige ud af at 192T kom kort tid efter jeg holdt pause her fra
gruppen - beklager. Men det ser jo ikke ud til at det blev 192 der fik de
nye paneler. Har i hørt om kommende 12-16ms TFT-skærme fra Samsung?

Flemming

Fra : Simon Ravn

Dato : 19-08-03 17:24

On Tue, 19 Aug 2003 12:17:46 +0000 (UTC), Flemming Joensson
> [...]

>gruppen - beklager. Men det ser jo ikke ud til at det blev 192 der fik de
>nye paneler. Har i hørt om kommende 12-16ms TFT-skærme fra Samsung?

Ja jeg fandt noget meget sparsomt om den på en fransk side om CEBIT
2003 hvor der også var et billede af den. Betragtningsvinklen så også
helt suveræn ud. Jeg ved dog ikke hvornår de kommer på markedet.

Simon Ravn

http://www.melomaniac.dk

Fra : rane

Dato : 19-08-03 14:05

On Tue, 19 Aug 2003 12:14:15 +0000 (UTC), Flemming Joensson
> [...]
>af denne? Har googlet efter den, men fandt den ikke.
>
>Er der andre +17" skærme med opløsninger over de 1280x1024 med en pris

Hej Flemming,

LG1910B er stadig så ny, at der endnu ikke findes reviews til den.
Storebroren LG1910P er dog kommet på gaden i tyskland og den har IKKE
fået så gode anmeldelser som man kunne forvente. Selvom den er opgivet
til 16ms, så bruger den desværre et MVA/PVA panel ligesom Samsung
skærmene - og de egner sig altså ikke til spil el.lign.

Jeg har selv lige bestilt en Viewsonic VP181B - en 18" skærm med
IPS-panel, som er bedre til spil - dvs. bedre end 16ms skærmene - også
selvom responstiden er angivet med 30ms. Det er simpelthen
panel-teknologien der er bedre. Denne skærm har samtidig Pivot,
USBhub samt den kan drejes 45grader til hver side, højdejusteres osv.
Umiddelbart mit bedste bud på en skærm, der også skal kunne bruges til
spil.

Hvis du skal op over de 1280x1024, så skal du op i 20" skærmene og dem
får man ikke for under 8000.

Hvis du kan tysk, kan du evt. søge på websiden www.prad.de der
udelukkende er et site dedikeret til fladskærme - ellers spørg her og
vi skal forsøge at svare bedst muligt :)

mvh
Rene

Fra : Brian Bilenberg

Dato : 20-08-03 21:58

> [...]
> til 16ms, så bruger den desværre et MVA/PVA panel ligesom Samsung
> skærmene - og de egner sig altså ikke til spil el.lign.

Hmmm...ifølge den tekniker fra LG i Sverige som Dr. Ralph havde talt med
skulle 1910B netop også have IPS paneler. Hvad skal man efterhånden tro på!?

Mvh. Brian

Fra : rane

Dato : 21-08-03 10:15

On Wed, 20 Aug 2003 22:57:31 +0200, "Brian Bilenberg"
<news@bilenberg(remove this).dk> wrote:
>Hmmm...ifølge den tekniker fra LG i Sverige som Dr. Ralph havde talt med
>skulle 1910B netop også have IPS paneler. Hvad skal man efterhånden tro på!?

Jeg nævnte godt nok at det var 1910P-modellen der ikke skulle have
S-IPS - ved endnu ikke med 1910B. Dog går der rygter om nu, at der
kommer S-IPS paneler i senere-producerede 1910P modeller. På det tyske
forum huserer således en dato, der hedder 28. august som man håber på
MÅSKE...vil udmunde i S-IPS skærme - men intet er sikkert.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 28-08-03 21:01

On Thu, 21 Aug 2003 11:14:40 +0200, rane wrote:

> [...]
> forum huserer således en dato, der hedder 28. august som man håber på
> MÅSKE...vil udmunde i S-IPS sk¿rme - men intet er sikkert.

Hej, jeg har v¿ret på ferie i 14 dage og har i mellemtiden fået svar fra
LG's cheftekniker i Sverige - her er hans svar:

Citat..........

"Hejsan,

Ledsen för ett mycket sent svar. Har haft semester och min ¡out of office
reply¡ fungerade ej..

I alla fall angående 1910P så är det dock ingen S-IPS panel utan en
MVA-Premium panel. Därav den otroligt höga kontrasten på 700:1 och
responstiden på 16ms. Den är dock annorlunda designad som du skriver.
Främst för att passa flerskärmsapplikationer med mycket tunna kanter så dem
kan monteras tätt intill varandra. Som det ser ut kommer den komma inom
mycket kort till Danmark. Vi får in en leverans om ca 1,5 vecka så beroende
på antal du är intreserad av så borde du kunna ha dem inom ca 2 veckor.
Prismässigt är det lite svårt att säga hur mycket det skiljer då alla våra
distributörer är fria i sin prisssättning. Dock vad jag sett kommer den
också bli ganska aggressivt prissatt för att vara en så pass avancerad
skärm.

Mvh
Fredrik"
..................Citat slut

Altså er der IKKE IPS panel i LG 1910P, men derimod et MVA panel, hvilket
forklarer den h¸je kontrast på 700:1
Jeg vil derfor nok k¸be mig en LG 1910B med S-iPS panel og 16 mS respons,
da MVA og PVA panel TFT sk¿rme er noget jeg fremover går udenom i en STOR
bue.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Flemming Joensson

Dato : 29-08-03 08:50

"Dr.Ralph" <dr.ralph@removesol.dk> wrote in

> Jeg vil derfor nok k¸be mig en LG 1910B med S-iPS panel og 16 mS respons,
> da MVA og PVA panel TFT sk¿rme er noget jeg fremover går udenom i en STOR
> bue.

Jeg troede da du var glad for din nuværende Dell kæmpeTFT. Er den ikke med
MVA eller PVA panel?

(Ja jeg ved godt at S-IPS er nyere og bedre - men er der ligefrem grund til
at gå i en stor bue uden om MVA og PVA panelerne?)

Flemming

Fra : Dr.Ralph

Dato : 29-08-03 15:40

> [...]
>
> (Ja jeg ved godt at S-IPS er nyere og bedre - men er der ligefrem grund til
> at gå i en stor bue uden om MVA og PVA panelerne?)

Min Dell 2000FP er en TFT med S-IPS panel - sandsynligvis det selvsamme
panel, der sidder i NEC 2080UX.

Jeg er afgjort færdig med PVA (Samsung) og MVA panel TFT skærme - og
naturligvis også TN + paneler.

Jeg køber mig nok en LG1910B (ikke P) med S-IPS panel og bruge til spil og
reserrve skærm og beholder min Dell 2000FP minimum til midten af næste år,
da der ikke fås noget på markedet lige nu og i nær fremtid, der overgår min
Dell 2000FP mht til farve ægthed, skarphed og ret gode evne i spil.

Vil tro/gætte på, at vi skal hen til forår/sommer 2004 før ny overlegen TFT
teknologi er klar, der vil gøre min Dell 2000FP underlegen.

Kun den nye LG2010P og den kommende NEC 2180UX (21,3' S-IPS TFT) vil kunne
true/matche min Dell 2000FP's position.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph