router tilslutning og messenger stemmesamt~
Fra : S.G

Dato : 21-08-03 20:54

Nu har jeg fået en router sat til således at alle 4 computere kan være
online på de 2 dynamiske ip´er.
Men nu kan jeg pludselig ikke have en direkte stemmesamtale med mine
kammerater mere
hvad skyldes det?

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-08-03 21:07

> Nu har jeg fået en router sat til således at alle 4 computere kan være
> online på de 2 dynamiske ip´er.
> Men nu kan jeg pludselig ikke have en direkte stemmesamtale med mine
> kammerater mere

Hehe, for den 1.000.000.000.000 gang:
Når du via msn vil lave stemmeaftale, bruger du den ene af dine eksterne
ip-adresser til at lave forbindelsen. Problemet er, at når routeren tager
dem og bruger dem til at give jer net, så får i en intern ip. Når så der
kommer kald fra en eller anden i verden som vil lave stemmeforbindelse til
dig, så bliver det jo decideret sendt til routeren først - og den aner intet
om hvem der skal have pakkerne. Du skal derfor konfigurere din router til at
videresende de korrekte data, til den korrekte maskine - også kaldt
portforwarding. Portene msn bruger finder du her:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb%3Ben-us%3B278887

Dit spørgsmål er i øvrigt blevet svaret på mange gange i
news://dk.ebd.internet.software.instant-messaging =)

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Robert Jensen

Dato : 21-08-03 21:10

"S.G" <diller@fjern.mbox301.get2net.dk> wrote in message
> [...]
> online på de 2 dynamiske ip´er.
> Men nu kan jeg pludselig ikke have en direkte stemmesamtale med mine

det skyldes at messengeren er noget værre bøvl at få til at virke med voice
når man har en router.

for at få det til at virke kræver det at din router understøtter upnp
(universal plug and play), der så vidt jeg har forstået tillader programmer
selv at åbne for de porte de har brug for (meget skræmmende)

købte i sin tid en dlink 604, da den skulle understøtte dette, men fik det
aldrig ordentligt til at virke.

fandt i sin tid ud af at hvis kun den ene sad bag router kunne man få det
til at virke når den ene ringede op. ikke når den anden ringede (kan ikke
lige huske hvem der skulle hvad)

ved ikke om det hjalp

Robert Jensen
www.robert-jensen.dk

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 21-08-03 21:12

> det skyldes at messengeren er noget værre bøvl at få til at virke med
voice
> når man har en router.

Naah, det er nu det samme med alle programmer der bruger dynamisk port
ranges.

> [...]
programmer
> selv at åbne for de porte de har brug for (meget skræmmende)

Det gør det - det bruger jeg, og det er tæskesmart. Det kræver dog at dit
styresystem understøtter det også.

Fra : Robert Jensen

Dato : 21-08-03 21:41

"Trygleren [9000]" <HesteskeletSPAM@hesteskeletSPAM.dk> wrote in message
> voice
>
> Naah, det er nu det samme med alle programmer der bruger dynamisk port
> ranges.

Har kun haft problemet med messengeren, men der kommer jo nok flere, så helt
enig

> programmer
>
> Det gør det - det bruger jeg, og det er tæskesmart. Det kræver dog at dit
> styresystem understøtter det også.

Kan godt se det smarte i selve ideen, syntes bare at det er vildt skræmmende
at programmer uden brugerens viden selv kan åbne porte efter eget behag.
en lille hurtig søgning på nettet, viser da også at der har været en del
sikkerhedsrisici ved upnp, og at de flere steder anbefaler at man slet ikke
bruger det.

men den diskution kan vi altid tage i dk.edb.sikkerhed

> --
> "Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
> Lars 'Trygleren' Winther
> www.hesteskelet.dk

er lidt nysgerrig. Har du så fået voice over messenger til at virke uden
problemer med at slå upnp til ???

Robert
www.robert-jensen.dk

Fra : Poul Hansen

Dato : 22-08-03 23:17

> [...]
> online på de 2 dynamiske ip´er.
> Men nu kan jeg pludselig ikke have en direkte stemmesamtale med mine

problemet med stemmesamtaler kunne jeg ikke genkende, så jeg har kikket lidt
på mit udstyr, en Zyxel ZyWall 1 og kan se at den køre med SUA isteder for
NAT der ruller samtalen bare igennem dog skal firewallen være deaktiveret !
og UPNP er ikke aktiveret.

efter en hurtig søgning på Zyxel.com fandt jeg ud af at deres Prestige 304
også kan, dette er ikke en anbefaling da jeg ikke kender den, men Prestigen
er en del billigere end Zywall'en

http://www.zyxel.com/support/knowledgebase2_1.php?indexFlagvalue=1039076347&level=3&upFlag=1021681824&search=messenger

Mvh.

Poul

Fra : Torben Lund

Dato : 25-08-03 18:19

"S.G" <diller@fjern.mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Men nu kan jeg pludselig ikke have en direkte stemmesamtale med mine
> kammerater mere
> hvad skyldes det?

hej sg og alle andre der har interesse i dette

brug istedet for http://www.aim.com/
den virker faktisk helt godt og er måske bedre end messenger
jeg er ihvertigfald meget tilfreds

Mvh
Torben B Lund
torben68@image.dk