Nyt bundkort lyden hakker
Fra : N Hansen

Dato : 21-08-03 19:53

Hej Gruppe
Jeg har skiftet bundkort (msi kt3 ultra) og alt virker undtagen at lyden ved
afspilning af mp3, hakker og går lidt op eller ned i tempo. Ikke meget men
nok til at beatet kommer lidt for hurtigt eller sent og det er til at blive
sindsyg over.
Jeg har skiftet RAM 3 gange (pc333mhz) så jeg tror ikke det er den længere.
Lydkortet/lyden hakker ikke i spil og cd eller .waw afspilning og det er
ikke alle mp3'erne den fejler i, men stadig nok ved udpakningen af disse.
Men genstarter jeg kan den sang som før kørte ok nu pludselig igen
svagt/nemmere hoppe op og ned i tampo, som om RAM'en nogle gange er på et
godt sted og andre gange et dårligt selvom nogle numre er mere ustabilt
pakkede end andre. Men når jeg har skiftet RAM så mange gange kan det vel
kun være bundkortet eller det indbyggede ac97 lydkort eller hvad? Alt mp3
osv. kører fint på mit gamle soltek kort fra det forrige årtusinde men det
her er mere end jeg kan gennemskue.

Mvh Niels

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 21-08-03 22:14

N Hansen wrote:
> [...]
> Lydkortet/lyden hakker ikke i spil og cd eller .waw afspilning
> og det er ikke alle mp3'erne den fejler i, men stadig nok

Har du hentet nyeste drivere?
- Prøv evt. at afinstallere de gamle og installere nye.

Du kan også lege med prioritering af afspilningen, jeg ved
man kan i Winamp.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : N Hansen

Dato : 23-08-03 16:41

Jeg har nyeste drivere tror jeg, men instal. engang nogle msi drivere som
skulle virke til alle msi's via-kort og ville så selv finde bundkort ver.,
men det gik helt i ged og jeg måtte geninstallere win98.Jeg har nu
installeret winamp3 mht. dit driverforslag, hvor jeg før kørte 2 og det har
hjulpet en del selvom den stadig ændrer tempo, dog nu helt minimalt og
sjældnere. Det må være en fejl mellem clocken og krypteringen eller lign.
Det er ofte bedst efter gen/op-start men efter nogle numre kan den begndre
at 'krydre' lyden med små hakker, og stadig svage temposkift. Der er også
oftere end før 'ulovlig handlinger' så måske der er fejl på kortet. Nok ikke
det mest almindelige problem. Men tak for hjælpen.

Mvh Niels

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 23-08-03 17:57

N Hansen wrote:
> Jeg har nyeste drivere tror jeg,

Kom med dit bundkort model, så kan vi da tjekke!

> men instal. engang nogle msi drivere som skulle virke
> til alle msi's via-kort

Okay, jeg kender ikke MSI så godt.

> og ville så selv finde bundkort ver., men det gik helt i ged
> og jeg måtte geninstallere win98.

Okay.

> Jeg har nu installeret winamp3 mht. dit driverforslag,
> hvor jeg før kørte 2 og det har hjulpet en del selvom
> den stadig ændrer tempo, dog nu helt minimalt og
> sjældnere.

Okay, det er da noget.

> Det må være en fejl mellem clocken og krypteringen
> eller lign.

Tja, jeg ved det ikke.
Rammen kan tjekkes med www.memtest86.com

> Det er ofte bedst efter gen/op-start men efter nogle numre
> kan den begndre at 'krydre' lyden med små hakker, og
> stadig svage temposkift. Der er også oftere end før 'ulovlig
> handlinger' så måske der er fejl på kortet.

Måske...

> Men tak for hjælpen.

Det er bare i orden.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : N Hansen

Dato : 24-08-03 18:10

Hej igen
Jeg har brugt aida og bunskortet hedder: MSI k3 ultra2 (MS-6380E).
Drivercd'en jeg har brugt er den som fulgte med bundkortet. Der står bla. i
en driver-readme:
[\ChipSet\Via\Usb\8233CD]
- Setup.exe [ 5, 52, 164, 0] [01/13/1999] [03:42:20] [73728]
- _ISDel.exe [ 5, 51, 138, 0] [10/28/1998] [04:06:48] [27648]
- _Setup.dll [ 5, 50, 134, 0] [09/30/1998] [07:34:56] [34816]

[\ChipSet\Via\Usb\8233CD\WIN98]
- VIAUSB.SYS [ 1.08] [08/21/2001] [05:59:08] [11940]

[\ChipSet\Via\Usb\8233CD\win2K]
- VIAUSB.SYS [ 1.08] [08/21/2001] [06:11:52] [9038]
osv.

Så der er måske nyere drivere som virker bedre? Der er også en utility
program på cd'en der hedder 'Live driver update 2'
Den automatiske update jeg forsøgte, hentede jeg på msi's hjemmeside så jeg
ved ikke om de er ens og om denne fra cd'en så finder de rigtige
drivere/kort.

Jeg har selvfølgelig forsøgt på msi's hjemmeside, men jeg synes ikke at
kunne finde de rigtige drivere. Det er jo også et lidt ældre bundkort jeg
har købt fra nyt, men jeg håber da de har nyere drivere så ligger fejlen
forhåbentlig der. Det kører nemlig godt nok bortset fra nogle få ulovlige
handlinger.
Tak for hjælpen, jeg prøver også dit link til mem-test.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 24-08-03 22:13

N Hansen wrote:
> Jeg har brugt aida

Hvad er AIDA?

> og bunskortet hedder: MSI k3 ultra2 (MS-6380E).

Nyeste drivere er her:
http://download.msi.com.tw/support/dvr_exe/alc53.exe

> Drivercd'en jeg har brugt er den som fulgte med bundkortet.

Den er sikkert for gammel, prøv den jeg linker til. Den er
fundet via denne side:
http://www.msi.com.tw/program/support/driver/dvr/spt_dvr_list.php

> Så der er måske nyere drivere som virker bedre?

De vil med stor sandsynlighed være bedre, ja.

> [...]
> hjemmeside så jeg ved ikke om de er ens og om denne fra
> cd'en så finder de rigtige drivere/kort.

Jeg tror de er ens og den automatiske finder den rigtige driver...

> [...]

Måske...

> Det kører nemlig godt nok bortset fra nogle få ulovlige handlinger.

Hmm, ulovlige handlinger er aldrig gode... men de forekommer
tit i Windows 98.

> Tak for hjælpen, jeg prøver også dit link til mem-test.

Okay, prøv at opdater samtlig drivere du kan finde evt. også
Windows Update.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : N Hansen

Dato : 28-08-03 11:45

Nu har jeg hentet driverne. Men når jeg downloader dropper den nogle gange
downloadet og lukker explorer pga. memory-loss. Så kan jeg så sende en
explorer error-report.
Fejlen kommer hvis jeg arbejder 'for-meget' ved siden af i explorer mens jeg
downloader. Så måske der er klumper i RAM'en enten pga. drivere, bundkort
eler RAM. Men jeg prøver disse drivere og ser hvad der sker. Måske bare
win-98 er for gammelt til dette bundkorts features eller lign. Jeg har ikke
haft held med at opdatere min windowsver. den siger versionen er for gammel.