Nervøse ciklider og algeproblemer
Fra : SantAna Sørensen

Dato : 05-04-01 21:07

Vi har et akvarie som driller. Det er på 74 liter, og vi skifter typisk 10
til 20 liter vand en gang om ugen (tilsættes 5ml Tropica Master Grow).
Nitrat blew sidste uge målt til ca 10 ppm, der kan ikke måles nitrit. Lys
er 20W, indtil i går Flora-Glo, nu Power-Glo.

Det blev startet omkring 1 august, og vi har for tiden 9 røde neon, 4
bronze-pansermaller samt en mindre sugemalle jeg ikke kan huske navnet på.
Alle lader til at have det fint.

Akvariet er rimeligt tilplantet, og planterne gror allesammen. Det er de
desværre ikke det eneste der gør, vi har både blågrønalger (på et
begrænset område, de ser ud til at holde sig der uden at brede ) og
trådalger samt den mere acceptable grønne type der burde være foder til
sugemallen.

Når vi fik alger i første omgang skyldes det nok et mislykket forsøg på at
sænke pH, det har nok givet voldsomme mængder fosfat. Det stoppede vi for
en måneds tid siden, men det har algerne ikke opdaget. Jeg føler mig snart
fristet til at bruge algedræber, men er tilbageholdende pga sugemallen, de
andre fisk og princippet.

Hvad der er værre er, at sydamerikanske ciklider tilsyneladende ikke
bryder sig om stedet! Vi har prøvet med sommerfugleciklider, som døde
efter et par uger, og i går flyttede jeg 4 unge nøglehulsciklider derover,
de ser ret stressede ud her 24 timer senere.

Hvad der er rigtigt underligt er, at både sommerfugle- og
nøglehulscikliderne før introduktionen gik i vores karantæneakvarie, der
er et Moby Dick, alt incl, på 15 liter. Nøglehulscikliderne gik der sammen
med en Nannacara og 5 rødnæser, og på grund af trængslen skiftede vi 2-4
liter vand/dag. Dette vand kom fra det "store" akvarie, og de
karantæneramte lod ikke til at have indvendinger. De stod og tiggede mad
hele tiden, hvilket jeg tager som et godt tegn, og det var faldet til
allerede et par timer efter de var kommet i akvariet.

Alle andre fisk lader til at være ok.

Er der nogen bud på hvad der sker her? Jeg ved godt at sommerfugleciklider
kan være sarte, men jeg troede at nøglehulsciklider var mere robuste. Og
hvorfor var det ok i karantæneakvariet.

Det eneste bud jeg kan komme med er at filteret larmer mere, der sidder et
powerhead med påsat filter, og det vibrerer noget.

Forslag til hvordan jeg bekæmper algerne? Flytter fiskene til et nyt
akvarie, desinficerer akvariet og starter igen?

mvh, Martin