Netgear RP614 V2 smider mig af
Fra : Jan Vestergaard

Dato : 21-08-03 16:19

Hej !

Jeg har en Netgear RP614 V2 router på min TDC Tele Danmark
Bredbånd.

Jeg har fast IP som tildeles vha DHCP.

Egentlig en dejlig router med nem opsætning af alt - meget lækker
!

Men jeg bliver smidt af nettet en gang imellem - og løsningen er
så at genstarte routeren.

I går og i dag skete det ved 13.30 tiden - andre dage i løbet af
natten - og andre dage slet ikke......

Jeg har tidligere haft dynamiske IP'er og der har aldrig været
prolemer, så det er helt sikkert en eller anden indstilling i
routeren, der er kludder i.

Har andre oplevet noget lignende - og evt fundet en løsning.

Der har været en debar om emnet i xdsl-gruppen hvor der fremkom
et par tips, og de har bedret problemet lidt fra at være stort
set hver dag til at der kan gå flere dage imellem......

Der kører en FTP-server, der virker fint......

Der er ikke åbnet for andet end FTP i firewallen....

Routeren er opdateret med nyeste firmware.....

Internet, mail og lign virker fint......

Forslag modtages meget gerne !

På forhånd mange tak !
--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : jens

Dato : 23-08-03 00:27

"Jan Vestergaard" <jan@nomailjve.dk> skrev i en meddelelse

> Der kører en FTP-server, der virker fint......

Undtagen når routeren holder pause vel.

> Forslag modtages meget gerne !

Kontroller i netkortets indstillinger at xp ikke slukker den for at spare
strøm......., på pcèrne

Mvh Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-08-03 09:55

jens wrote:
> Undtagen når routeren holder pause vel.

Klart nok

> Kontroller i netkortets indstillinger at xp ikke slukker den for at
> spare strøm......., på pcèrne

Det gør det ikke.

Så ville den jo også have gjort det, da jeg kørte uden router med 4
dynamiske IP'er.

Problemet er først kommet efter at jeg satte routeren på.

Jeg har mulighed for at låne en D-link 604 på et tidspunkt - så prøver
jeg at sætte den på i stedet for at se om det giver en forskel - men det
bliver først om et par uger.

Jan

Fra : jens

Dato : 23-08-03 12:13

> [...]

> Jeg har mulighed for at låne en D-link 604 på et tidspunkt - så prøver
> jeg at sætte den på i stedet for at se om det giver en forskel - men det

Den er ikke bedre end den du har da.
Har du tilladt svar på ping pakker ?
Er der en tillad forbindelsen at blive afbruft ?

(Jeg kender ikke den model.....)

Mvh Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-08-03 17:24

jens wrote:
> Den er ikke bedre end den du har da.

Måske ikke - men det er da et forsøg værd.

Der er "folk" her i gruppen, der nævner at de kører fejlfrit med
en D-link
og med andre mætker også for den sags skyld, så jeg vil da prøve
at
skifte routeren.

> Har du tilladt svar på ping pakker ?

Ja - det gjorde ingen forskel.

> Er der en tillad forbindelsen at blive afbruft ?

Ikke en jeg lige har fundet ?

Den kan køre flere dage uden problemer - så dukker problemet
op igen - og jeg har ikke helt fundet et mønster.

Har kørt i en hel uge uden problemer som det længste.

Jeg takker for forslagene og prøver dem og ser om det hjælper
noget,
men det irriterer mig lidt ;-(

Fra : jens

Dato : 23-08-03 18:28

> [...]

> en D-link
> og med andre mætker også for den sags skyld, så jeg vil da prøve

Di604 kan udemærket bruges til hjemmenet med 1 - 2 maskiner, uden servere
bag af nogen art, er der 4 maskiner og en webserver gik mine 2 di604ere
begge kolde hver time.... højest.

> Den kan køre flere dage uden problemer - så dukker problemet
> op igen - og jeg har ikke helt fundet et mønster.

Er der en log man kan se noget i ?, min Level one lukker wanporten hvis der
opstår en spoofing...., og sender så en mail med en advarsel (via en lokal
mailserver)

> Har kørt i en hel uge uden problemer som det længste.

Kunne jo tyde på det er udløst af et eller andet udefra.

Er der tilladt ipsec eller pptp forbindelser ?

Mvh Jens

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-08-03 18:46

jens wrote:
> Di604 kan udemærket bruges til hjemmenet med 1 - 2 maskiner, uden
> servere bag af nogen art, er der 4 maskiner og en webserver gik mine
> 2 di604ere begge kolde hver time.... højest.

Den eneste grund til at jeg vil prøve den er også
at jeg kan låne en gratis.

> Er der en log man kan se noget i ?, min Level one lukker wanporten
> hvis der opstår en spoofing...., og sender så en mail med en advarsel
> (via en lokal mailserver)

Jeg må checke log'en lige efter at den går ned næste gang
- måske står der noget brugbart ?

> Kunne jo tyde på det er udløst af et eller andet udefra.
> Er der tilladt ipsec eller pptp forbindelser ?

Det kan jeg ikke finde noget om i opsætningen ?

Jan

Fra : jens

Dato : 23-08-03 18:50

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> Det kan jeg ikke finde noget om i opsætningen ?

Har du en manual i PDF format ?

Mvh Jens som har en god mailadresse

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-08-03 20:44

jens wrote:
> Har du en manual i PDF format ?

Ja - både ipsec og pptp er med på listen over routingprotokollerne i
specifikationerne - de er ikke nævnt andre steder.

Men lad være med at spekulere for meget på det - jeg prøver som nævnt en
anden router og ser om det gør en forskel......

> Mvh Jens som har en god mailadresse

Mvh Jan, der heller ikke er utilfreds med sin mailadresse.

Fra : jens

Dato : 23-08-03 20:58

"Jan Vestergaard" <jan@NOMAILjve.dk> skrev i en meddelelse

> Mvh Jan, der heller ikke er utilfreds med sin mailadresse.

Den er ellers ret ubrugelig.....

Mvh Jens :0))

Fra : Trygleren [9000]

Dato : 27-08-03 16:49

Hey Jan,

jeg har en lille opdatering på vores fælles problem - jeg har et par venner
der arbejder hos TDC Support, som jeg har haft talt med. De foreslog to
forskellige ting der kunne prøves:

#1: Skift til PPPoE
I stedet for den almindelige forbindelse ved TDC, kan du få PPPoE. Det
betyder at man skal 'ringe op' for at komme på nettet, men du kan sætte
routeren til at lave det opkald og så aldrig lægge på. På den måde sker der
intet dhcp-timeout, som vi kom fra til måtte være problemet (i vores router
kan du desuden selv angive en timeout ved PPPoE - den endda sættes til 0,
hvilket betyder uendeligt).

#2: Skift MTU
De vidste ikke på stående fod, hvad MTU anbefales til fra TDCs side, men
anbefalede at prøve at sætte den til 1000. Jeg får det præcise tal engang i
næste uge (når de har haft vagt, hehe).

Lad os forsøge pkt.2 begge til at starte med, og så se hvad der sker.

OBS. Jeg er i øvrigt også ved at teste noget andet. Jeg læste at ved
firmwareopgraderinger, burde man lave en hard-reset og så IKKE importere
gemte indstillinger fra en tidligere gemt fil. Den nye firmware gemmer
åbenbart disse anderledes og de bliver endda ikke slettet ordenligt ved
software-reboot og giver derfor problemer. Den vejledning jeg fik fra
netgear i Sverige, var at lave firmwareopgraderingen, lave hard reset (holde
reset inde i ti sekunder mens routeren får strøm), lad den reboote og gå i
ready og tag så strømmen i et minut. Så skulle alle gamle indstillinger være
væk.

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther