Billeder i Publisher
Fra : Jesper Sørensen

Dato : 21-08-03 12:41

Jeg har lige overtaget et foreningsblad og vil gerne lave bladet i
MS-Publisher.
Jeg har så skrevet lidt tekst, og skal så have sat billeder ind.
Men, mit dokument uden billede fylder ca. 75 kb og når jeg så sætter et jpg
billede ind fylder det pludseligt 4 mb, billedet i sig selv fylder ca. 300
kb.
Hvorfor fylder det så meget ?? Hvad kan jeg gøre for at få det til at fylde
mindre ??

Fra : pre

Dato : 21-08-03 14:04

Billeder er mange forskellige ting og ingen kan besvare dit spørgsmål
konkret på de foreliggende oplysninger, men:
Hvis du skriver en e-mail med ordet Grafik som emne, så får du en oversigt
over de forskellige grafikformater, specielt set med Word/Office øjne. Send
mailen til sendtome@bredalsparken.dk. Samtidig bør du studere Publisher
meget grundigt. Det er nemlig ikke et "ægte" Officeprogram, det er faktisk
beregnet til kommercielt brug og stiller specielle krav som standard og
leverer til gengæld et meget præcist og velformet resultat der både kan
udskrives og bruges som forlæg til Bogtryk, også med CMYK farverne.

Det er muligt at dit billede (måske et digitalt foto) ligger i et
kompakt-format som nu udpakkes og egentlig er alt for detailleret til
formålet. Alle den slags problemer kan du få mange af men begynd fra en
ende af og kom igen når nødvendigt.
pre

Fra : Jesper Sørensen

Dato : 22-08-03 08:26

Med andre ord... du ved det ikke.
Jeg kender udemærket de forskellige grafiktyper, og jeg skrev at det var et
JPG billede. Det er et digitalt foto og det er ikke komprimeret.
Det kunne være jeg skulle se mig om efter et andet program der er mere
effektivt til mit formål. Er der nogen der har en ide til hvilket program
det skal være ???

Fra : pre

Dato : 22-08-03 08:39

Et digitalt billede der ikke har været redigeret vil altid være
komprimeret - vel at mærke med en kompression som vi andre ikke kender.
Hvis du har - eller henter IrfanView (gratis) så vil du få en velegnet
oversigt over billedet, og en velegnet mulighed for at tilpasse det til
formålet. IF fåes bl. a. hos Tucows, husk kun at få alle plug-ins med.

Generelt siger man at til skærmbrug er 96 DPI nok, til udskrift kræves 300.
Et digitalt billede fra et kamera med 4 mio pixels vil netop fylde 4MB.

JPG er mange forskellige ting. Generelt er det en komprimering der fjerner
pixels for at mindske diskpladskravet.

En anden programmulighed kunne være Adobe´s PageMaker.

Fra : Linnea

Dato : 08-09-03 05:38

> Hvorfor fylder det så meget ?? Hvad kan jeg gøre for at få det til at
fylde
> mindre ??

Er du klar over at der er en VÆSENTLIG forskel på om du kopierer billedet
ind med ctrl+v eller bruger Indsæt, Billede fra fil...? Det er sidstnævnte
metode, som giver de små dokumenter, hvorimod ved første metode bliver de
meeeeega.

Mange hilsner
Anette Linnea

Fra : pre

Dato : 08-09-03 08:49

Hej Anette

Et meget interessant indlæg, og en væsentlig oplysning - men er det ikke
spørgsmålet om kvalitet der i første omgang gør en forskel?

Publisher er, og har altid været, meget krævende - og leverer til gengæld
professionelt arbejde af første klasse. Uden nogen automatiske kompromis´er.
Word, som de fleste af os bruger, omdanner al grafik med mindre man netop
forhindrer det. Målet er et nemt og hæderligt resultat - den seneste
version indeholder endda en "lossy" komprimeringsrutine der fjerner pixels.

Altså gælder hvad eksperter ustandselig tilråder: Vælg grafikformat med
omtanke og efter formålet. Gem originaler men tilpas kopier før de
indsættes. Den enkelte må selv afgøre hvad der er væsentligst, og her er en
oversigt hvor det samme billede er indsat dels i Publisher, dels i Word.
Billedet fylder på disken 246.53KB (252442 bytes) og bruger 4.75MB (4979600
bytes) af hukommelsen:

Indsat.pub 4919KB

Klippet.pub 9825KB

IndsSpec.pub 4919KB

Copy.doc 269KB

Indsat.doc 269KB

Klippet.doc 7174KB

IndSpBMP.doc 2281KB

IndsSpecOriginal 7174KB

IndsSpecPicture 2281KB

Enhver kan udføre den samme test. Selv indsætter jeg ofte et billede i
flere versioner så den bedst egnede kan vælges.

Igen tak for indlægget. Disse ting kan næppe demonstreres for ofte.

pre

Fra : pre

Dato : 09-09-03 11:40

Dette klip fra en grafik gruppe illustrerer et tydeligt behov for gentagne
og gentagne orienteringer på det hele (men specielt Words) grafikområde.