Positionering af baggrundsbilled via CSS
Fra : fanto

Dato : 21-08-03 09:34

Hej.

Jeg har et logo/baggrundsbillede som skal være placeret nederst i venstre
hjørne på alle sider. Det er også nemt nok gennem css. Men idet at min tekst
på siderne er pakket ind i div. <div style="width: 760px;">, vil jeg gerne
have at logoet følger denne bredde.
Det har jeg midlertidig løst på denne måde: background: #FFFFFF
url('images/logo.jpg') no-repeat fixed 70% 90%;
Det ser fornuftigt ud i 1024*768, men hvis der bruges 800*600 rykker
billedet alt for langt ind på midten.
Håber det kan forstås selvom det er formuleret lidt snørklet.. Nogen der har
nogle forslag til hvorledes placeringen af logoet tilpasser sig??

/fanto

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-08-03 10:28

fanto skrev:

> [...]
> gennem css. Men idet at min tekst på siderne er pakket ind i
> div. <div style="width: 760px;">, vil jeg gerne have at logoet

Har du prøvet at sætte baggrundsbilledet på div'en i stedet for
body? En anden mulighed er måske at definere en fast bredde på
body.

> Det har jeg midlertidig løst på denne måde: background:
> #FFFFFF url('images/logo.jpg') no-repeat fixed 70% 90%;

Når man blander pixelangivelser og procentangivelser, er resultatet
nærmest med garanti kun godt i en bestemt browserstørrelse.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : fanto

Dato : 21-08-03 10:58

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote in message

> Har du prøvet at sætte baggrundsbilledet på div'en i stedet for
> body? En anden mulighed er måske at definere en fast bredde på
> body.

Ja jeg kan godt se der er et par muligheder der. Det er nok ikke så smart
det jeg har lavet. For baggrundsbilledet ligger i css, mens div'erne er
lavet på de enkelte side, atlså uden brug af css... men det kan jeg jo lave
om, når jeg får tid.
Det nemmeste er nok pt. at give body en fast bredde.

> Når man blander pixelangivelser og procentangivelser, er resultatet
> nærmest med garanti kun godt i en bestemt browserstørrelse.

Ja det kan jeg vist kun give det ret i :).
Takker for godt input.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 21-08-03 16:02

"fanto" <tk_boje@tiscali.dk> skrev
> Ja jeg kan godt se der er et par muligheder der. Det er nok ikke så smart
> det jeg har lavet. For baggrundsbilledet ligger i css, mens div'erne er
> lavet på de enkelte side, atlså uden brug af css...

Det er da ikke nogen hindring for at lave baggrundsbilledet i css:

div.medbg{
background: url(fil.gif) .....

i css og

i html, eller

div#medbg{
background: url(fil.gif) .....

i css og

i html

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : fanto

Dato : 22-08-03 07:08

"Erik Ginnerskov" wrote
> Det er da ikke nogen hindring for at lave baggrundsbilledet i css:
>
> div.medbg{
> background: url(fil.gif) .....
>
> i css og

> i html, eller
>
> div#medbg{
> background: url(fil.gif) .....
>
> i css og

> i html

Det kan du have ret i, den løsning havde jeg ikke tænkt på. Den er nok den
mest hensigtsmæssige.. Takker

Fra : fanto

Dato : 22-08-03 18:43

"Erik Ginnerskov" skrev:
> Det er da ikke nogen hindring for at lave baggrundsbilledet i css:
> div#medbg{
> background: url(fil.gif) .....
>
> i css og

> i html

Jeg har været igang med at forsøge mig med ovenstående, desværre uden held.
Kan du se hvad jeg har gjort galt?
Her er hvad jeg har gjort:

CSS:
body {

#logo {
background: #FFFFFF url('images/logo.jpg') no-repeat fixed 70% 90%;

scrollbar-darkshadow-color:#8B0000;

BODY:after {
content: "The End";
display: block;
margin-top: 2em;
}}}

HTML:

<!--#include file="menu.htm"-->

<h1>bla bla:</h1>

<!--#include file="bund.htm"-->

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-03 16:53

> [...]

> body {
>
> #logo {
> background: #FFFFFF url('images/logo.jpg') no-repeat fixed 70% 90%;

Prøv at fjerne de to små gnyffer i parentesen. Skriv det sådan:

Fra : fanto

Dato : 23-08-03 17:59

"Erik Ginnerskov" skrev

> Prøv at fjerne de to små gnyffer i parentesen. Skriv det sådan:
>
> background: #FFFFFF url(images/logo.jpg) no-repeat fixed 70% 90%;

Det giver ingen forskel. Det er nogle gnyffer editoren laver.. men selvom
jeg fjerner dem i notepad, giver det stadig intet resultat.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-03 19:04

"fanto" <tk_boje@tiscali.dk> skrev
> Det giver ingen forskel. Det er nogle gnyffer editoren laver.. men selvom
> jeg fjerner dem i notepad, giver det stadig intet resultat.

Kan du ikke præcisere lidt mere, hvad det er, der ikke virker. Og giv os
gerne et link til den side, du har problemer med. Det gør det meget lettere
for os at hjælpe dig.

Læs eventuelt http://www.infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html
Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : fanto

Dato : 23-08-03 19:26

"Erik Ginnerskov" skrev
> Kan du ikke præcisere lidt mere, hvad det er, der ikke virker. Og giv os
> gerne et link til den side, du har problemer med. Det gør det meget
lettere
> for os at hjælpe dig.

Jo det vil jeg gøre en anden god gang, nu endte det med jeg fandt en
løsning.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 23-08-03 19:42

"fanto" <tk_boje@tiscali.dk> skrev

> Jo det vil jeg gøre en anden god gang, nu endte det med jeg fandt en
> løsning.

Som er? Andre kunne måske lære noget, hvis du delte med os.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : fanto

Dato : 23-08-03 20:00

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i en meddelelse

> "fanto" <tk_boje@tiscali.dk> skrev

> Som er? Andre kunne måske lære noget, hvis du delte med os.

Ikke noget videnskabeligt, gjorde egentlig som du tidligere skrev om i
tråden..
Først havde jeg stillet det op således i css (sådan ca.):
body {
div#logo{
background: #FFFFFF url('images/logo.jpg') no-repeat fixed right bottum;
}
}

Men efter jeg fik fjernet det fra "body"-delen, så det står helt
selvstændigt virker det..

Fra : fanto

Dato : 23-08-03 19:23

"fanto" <tk_boje@tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> "Erik Ginnerskov" skrev

> Det giver ingen forskel. Det er nogle gnyffer editoren laver.. men selvom
> jeg fjerner dem i notepad, giver det stadig intet resultat.

Endelig har jeg fået det til at virke, der var lidt kluder et par steder..