VEDRØRENDE VIND...OG HVAD DERAF FØLGER...
Fra : Larsh

Dato : 21-08-03 08:46

Jeg søger en person som kan forklare problematikken omkring
vindmålere. Vi har i vores sejlklub haft heftige diskussioner omkring
dette emne.
En nyopsat vindmåler viser eksempelvis 7 m/s. Sejlbåde der ligger i
havnen med vindmålere viser enten større eller mindre end dette. Man
påstår så at når man eksempelvis kikker på vejrstationen og sin egen i
samme øjeblik og der er en difference må der være noget galt.
Jeg mener derimod at vinden er forskellig overalt og at man derfor
ikke kan regne med foreksempel 2 ens målere der sidder med 25 meters
afstand. Den vil selvfølgelig indikere nogenlunde det samme. Men der
må vel være noget der hedder at de er individuelt calibreret.(op imod
hvad?), der kan være mekaniske slidte dele der gør at de kører mere
eller mindre træge og så videre.
Jeg postulere ( i teorien), at hvis man eksempelvis har 5 100% ens
vindmålere og anbringer dem på en havn, vil de vise 5 forskellige
resultater. En anden ting må vel også være den rent fysiske placering.
Hvis man tænker sig at transduceren til vindmåleren typisk sidder på
gavlen/spidsen af et tag, vil den vel heller ikke vise det samme
resultat som en vindmåler 50 meter væk som sidder i toppen af en mast.
Findes der en person, et institut, et "væsen" eller et firma som
simpelthen er ekspert udi vindproblematikker ?
Og så har jeg selvfølgelig også tænkt meget på calibrering. Hvordan er
den håndværksmæsigt korrekte måde at gøre det på.? Jeg har hørt flere,
mere eller mindre opfindsomme måder at foretage det på.

larsh

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 21-08-03 16:51

Tja... ude på Kolding lystbåde havn står der 4 flagstænger med ca. 3 meters
afstand, nogla gange kan to af flagende være helt udspilede... mens de to
andre flag hænger fuldstændig slap ned... hvilket blot viser hvor markant,
eller brat vinden af og til stopper...

Du har sikkert også oplevet samme fænomen med regn vejr... når man står på
en vej og ser på at det regner en meter fra dig...

Endeligthar huse træer etc. også indvirkning afhængig af instrumentets
placering, eller rettere giverens placering... i forbindelse med en luft
havn, oplever man ofte på indflyvningen at der er megen turbolens.. grundet
vinden bliver slynger op, eller rundt af disse genstande der står på
landjorden...

Så, Ja... det er meget sandsynligt man får forskellige udlæsninger...
forøvrigt, ser mand jo også vindbygerne på vandoverfladen...

Jan Rasmussen

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-08-03 23:07

Larsh wrote:
> [...]
> den håndværksmæsigt korrekte måde at gøre det på.? Jeg har hørt flere,
> mere eller mindre opfindsomme måder at foretage det på.

Ja, det gør der - hvor i landet er du hjemmehørende ?
emnet egner sig mere til realtids diskussion en news, ellers kan jeg skrive
i dagevis.

Vi lever af bl. a. on site kontrolmåling for DMI etc..

/carsten

--
Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK9520 Skørping

Fra : EA 2730

Dato : 22-08-03 01:20

Hej Lars
Prøv lige og se på http://www.middelgrund.com/ on-line her står 20
vindmøller med en afstand på 150 meter.
Se på de enkelte møller og se forskellen på vinden, både i retning og
styrke.
Så får du noget at tænke på.

--
Med sejlerhilsen
Ejvind Andersen

Larsh <lah@post3.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ac67203.0308202346.6823de45@posting.google.com...

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 22-08-03 07:41

Ja det er da faktisk en sjov hjemmeside. Man kan også se at vinden i
gennemsnit har været omkring 5 m/s i denne måned

Men sejlere burde da om nogen vide noget om at vinden varierer, vindspring,
læ fra land og sejl mm.

Erik Breum Petersen
Fjern ??? fra min mailadresse

Fra : Carsten Holck

Dato : 22-08-03 09:03

Erik Breum Petersen wrote:
> Ja det er da faktisk en sjov hjemmeside. Man kan også se at vinden i
> gennemsnit har været omkring 5 m/s i denne måned

Det lyder ret sandsynligt, hvis man ser på DMI's hjemmeside så er der under
Vejr og Hav -> Klima både vejrarkiv og uge/månedsberetninger, detailjer om
middelvind med mere.

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687