borderproblem med NS i forhold til IE og O~
Fra : rasmus

Dato : 20-08-03 21:57

Hvis sammenligner www.carlsenskontor.dk i forskellige browsere kan man se et
lille problem. Jeg kan ikke løse det. Hvis jeg laver border i NS får jeg
dobbelt-border i IE ... der er klap på skulderen og ros til dem, der kan
gennemskue skidtet.

ras

Hele koden:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<head>
<title>rasmus</title>

<script type="text/javascript">

var ver3 = (navigator.appVersion.charAt(0) <= "3") ? true : false;
var dom = (document.getElementById) ? true : false;
var ie4 = (document.all && !document.getElementById) ? true : false;
var ns4 = (document.layers) ? true : false;
var ie5 = (document.all && document.getElementById) ? true : false;
var n6 = (document.getElementById && !document.all) ? true : false;

function findObjekt(objekt) {
var blok;
if (dom) blok = document.getElementById(objekt).style;
else if (ie4) blok = document.all[objekt].style;
else if (ns4) blok = document.layers[objekt];
return blok;
}

function setBgColor(objekt, color) {
var blok = findObjekt(objekt);
blok.backgroundColor = color;
}
function setFgColor(objekt,color) {
var blok = findObjekt(objekt);
blok.color = color;
}
function visObjekt(objekt){
var blok = findObjekt(objekt);
blok.visibility = "visible";
}
function skjulObjekt(objekt){
var blok = findObjekt(objekt);
blok.visibility = "hidden";
}
function expand(objekt){
var blok = findObjekt(objekt);
blok.display="block"
}
function collapse(objekt){
var blok = findObjekt(objekt);
blok.display="none"
}
function setBorderBottomColor(objekt,color){
var blok = findObjekt(objekt);
blok.borderBottomColor = color;
}
function setBorderBottomWidth(objekt,width){
var blok = findObjekt(objekt);
blok.borderBottomWidth = width;
}

function skjulAlle(){
for (i=1;i<7;i++)
collapse('indhold'+i)
}

function resetColors(){
for (i=1;i<7;i++){
setBgColor('indhold' + i,'#ffffff');
setBgColor('menupunkt' + i,'#ece9d8')
setBorderBottomColor('menupunkt'+i,'#000000');
}
}
function visIndhold(nr) {
skjulAlle();
resetColors();
expand('indhold'+nr);
setBgColor('menupunkt' + nr,'#ffffff');
setBgColor('indhold' + nr,'#ffffff');
setBorderBottomColor('menupunkt'+nr,'#ffffff');
}
</script>

<!--

body {
background:gray;
font-family:arial, helvetica,sans-serif;
text-align:center;
line-height:115%;
font-size:14px;
margin-left: 0px;
margin-top: 10px;
margin-right: 0px;
margin-bottom: 0px;
padding-left: 0px;
padding-top: 0px;
padding-right: 0px;
padding-bottom: 0px;
}

#menubar {
position:relative;
height:20px;
width:750px;
padding-left:0px;
padding-top:0px;
padding-right:0px;
padding-bottom:0px;
border-left:1px solid black;
border-top:0px solid black;
border-right:0px solid black;
border-bottom:0px solid black;
background:#ffffff;
margin: 0px auto
}

#menubar .menupunkt {
font-weight:bold;
font-size:12px;
height:20px;
width:125px;
text-align: center;
padding-left:0px;
padding-top:2px;
padding-right:0px;
padding-bottom:2px;
margin-left:0px;
margin-top:0px;
margin-right:0px;
margin-bottom:0px;
color:#000000;
text-decoration:none;
border-left:0px solid black;
border-top:1px solid black;
border-right:1px solid black;
border-bottom:1px solid black;
font-weight: bold;
background:#ffffff;
}

..menupunkt {
position:absolute;
margin: 0px auto;
background-color:#ffffff;
}

#menupunkt1 {left:0px;}
#menupunkt2 {left:125px;}
#menupunkt3 {left:250px;}
#menupunkt4 {left:375px;}
#menupunkt5 {left:500px;}
#menupunkt6 {left:625px;}

..indhold {
border-left:1px solid black;
border-top:0px solid black;
border-right:1px solid black;
border-bottom:1px solid black;
width:750px;
height:300px;
background:#ffffff;
text-align:left;
margin-top:100px;
margin:0px auto;
display:none;
overflow:auto;
cursor:default;
}

..foto {
position: absolute;
width: 175px;
height: 150px;
margin-left: 35px;
margin-top: 20px;
border: 1px solid black;
background: #eeeeee
}

-->
</head>

<a class="menupunkt" id="menupunkt1" onfocus="this.blur()"
href="javascript:visIndhold(1)">Forsiden</a>
<a class="menupunkt" id="menupunkt2" onfocus="this.blur()"
href="javascript:visIndhold(2)">Erfaring</a>
<a class="menupunkt" id="menupunkt3" onfocus="this.blur()"
href="javascript:visIndhold(3)">Portefølje</a>
<a class="menupunkt" id="menupunkt4" onfocus="this.blur()"
href="javascript:visIndhold(4)">Uddannelse</a>
<a class="menupunkt" id="menupunkt5" onfocus="this.blur()"
href="javascript:visIndhold(5)">IT-kompetencer</a>
<a class="menupunkt" id="menupunkt6" onfocus="this.blur()"
href="javascript:visIndhold(6)">Et liv ved siden af</a>

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 20-08-03 22:15

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev i en
meddelelse news:3f43e0a5$0$21589$edfadb0f@dread11.news.tele.dk
> [...]
> laver border i NS får jeg dobbelt-border i IE ... der er klap på
> skulderen og ros til dem, der kan gennemskue skidtet.

ellers tak

Du har en </div> for meget i linie 207. Prøv at fjerne den, så er siden fejlfri. Måske det er nok, eller så sig til.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : rasmus

Dato : 20-08-03 22:39

> ellers tak

- de var det ellers et godt tilbud ikke?

> Du har en </div> for meget i linie 207. Prøv at fjerne den, så er siden
fejlfri. Måske det er nok, eller så sig til.

- tak, den er væk nu. Jeg tror problemet er, at jeg har været unøjagtigt et
eller andet sted og de forskellige browsere tolker tingene lidt forskelligt

- har også et andet problem ... se tråden lidt nede ...(der mangler en px)

ras

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-03 22:51

> [...]

> lille problem. Jeg kan ikke løse det. Hvis jeg laver border i NS får jeg
> dobbelt-border i IE ... der er klap på skulderen og ros til dem, der kan

[klippet ud]

Du har oven i købet givet et link til siden. Hvorfor poster du så hele siden
her i NG. Det er i forvejen ikke velset.

Har du prøvet, om du med border-collapse:collapse på din menu kan komme uden
om det problem?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : rasmus

Dato : 20-08-03 22:55

> Du har oven i købet givet et link til siden. Hvorfor poster du så hele
siden
> her i NG. Det er i forvejen ikke velset.

- sorry ... men det var nu egentlig venlig ment ... så kan de skrappe bare
kigge i koden ,, eller copy/paste den ind i egen editor. Hvorfor er det ikke
velset?

> Har du prøvet, om du med border-collapse:collapse på din menu kan komme
uden
> om det problem?

- det har jeg ikke prøvet ... hvad betyder det ...?

ras

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-03 23:08

> [...]

bare
> kigge i koden ,, eller copy/paste den ind i egen editor. Hvorfor er det

Fordi det ikke er rart for øjnene at skulle sidde og læse et langt dokument
i en nyhedslæser.

Og fordi meddelelsen bliver unødig lang.

Og de mennesker, der gider (og kan) hjælpe, kan godt finde ud af at hente
kildekoden fra en side, der vises i browseren.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : rasmus

Dato : 20-08-03 23:14

> Fordi det ikke er rart for øjnene at skulle sidde og læse et langt
dokument
> i en nyhedslæser.

- helt enig ... jeg mener bare det ville være lettere at copy/paste den
herfra frem for at skulle åbne siden og tage kilden derfra. Min fornemmelse
er, at mange af de fejl jeg (og sikkert også andre) laver, kan gennemskues
ved at kigge på koden. Altså: Når der står "auto" fortolker browseren det
således ... osv

> Og fordi meddelelsen bliver unødig lang.

- hehe ... mine tråde bliver også ofte lange. Men gør det noget, at
meddelelsen bliver lang?

> Og de mennesker, der gider (og kan) hjælpe, kan godt finde ud af at hente
> kildekoden fra en side, der vises i browseren.

- det tror jeg gerne!

- men oki doki ... hvor meget kildekode bør man medsende? 10-20 linjer eller
noget i den stil?

ras

Fra : Allan Vebel

Dato : 21-08-03 14:28

rasmus <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> skrev:

> hvor meget kildekode bør man medsende? 10-20
> linjer eller noget i den stil?

Kun lige det der er nødvendigt i forbindelse med dit
spørgsmål. Ofte er det bedst at sende et link til den
relevante side - så kan man klikke på det for at se
problemet som alle andre ser det.

Det er de færreste der gider at klippe noget medsendt
kode ud, gemme det lokalt - for så bagefter at slette det
igen når du har fået et svar.

--
Allan
http://html-faq.dk