Pentium 2 350 mhz med elller uden køler
Fra : Niels Solskin

Dato : 20-08-03 17:28

Hej NG

Jeg har et Asus P2B bundkort, hvor der sad en pentium 2 333 mhz
med aktiv cpukøler - den har jeg skiftet ud med en pentium 2
350 mhz med passiv køling.

Er der noget problem i det ? Kabinettet er temmeligt bredt, men der
er ikke nogen kabinetkøler ????

Hilsen

Niels

Fra : Niels Solskin

Dato : 21-08-03 06:17

Er der ikke én, der er rar at fortælle mig, om der skal være
altiv køling på en 350 pentium cpu ??

På forhånd tak

Niels

Fra : Bjarke Ravn-Jonsen

Dato : 21-08-03 08:20

In news:1af1d788fdd25d016bf1c3264f2f9193.62180@mygate.mailgate.org ,
Niels Solskin <solskin@oncable.dk> typed:
> Er der ikke én, der er rar at fortælle mig, om der skal være
> altiv køling på en 350 pentium cpu ??

Rolig nu, folk skal nok svare hvis de kan :)
Men uden at vide det helt præcist, vil jeg ikke anbefale det med mindre du
har en meget stor køleprofil. Dog har jeg dog set en amd 700 mhz kører med
en standart profil og en ½blæser kørende... Den var dog så varm, at den
efter noget tid dødede næsten helt. Men der havde den kørt i ca ½ år med
åbentkabinet og inden anden køling.
Så hvis du har mulighed for det, kan du jo prøve at lave en generel
nedtrapning, med først fuld blæser, og derefter sætte farten ned på den. Og
evt fjerne den til sidst, hvis den ikke virker ustabil...

--
/ Bjarke
http://www.setiathome.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 21-08-03 08:43

Bjarke Ravn-Jonsen wrote:
> [...]
> nedtrapning, med først fuld blæser, og derefter sætte farten ned på
> den. Og evt fjerne den til sidst, hvis den ikke virker ustabil...
En af vore filservere kørte i en længere periode med en CPU (og det er en
Pent. 350) blæser der var gået død - det var først da blæseren i PS døde at
vi opdagede det - PS døde derefter, men resten kører stadig, dog med nu
blæser. Så jeg ville tro det kunne lade sig gøre med en tilpas stor passiv
køler, men prøv dig frem - de ældre Pentium er ret robuste. <disclaimer> alt
</disclaimer>

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-08-03 08:59

In article <1af1d788fdd25d016bf1c3264f2f9193.62180@mygate.mailgate.org>, Niels Solskin wrote:
> Er der ikke én, der er rar at fortælle mig, om der skal være
> altiv køling på en 350 pentium cpu ??

Det behøver der ikke. Jeg har en P2-350 fra en IBM maskine med en (stor)
passiv køler. Virker fint.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Peter Pan

Dato : 21-08-03 14:57

Niels Solskin wrote:

> Det behøver der ikke. Jeg har en P2-350 fra en IBM maskine med en (stor)
> passiv køler. Virker fint.

IBM har passive kølere på alle deres Slot1 maskiner. Der sidder en kabinet
blæser lige ved siden af køleribben, som til gengæld skubber en masse luft
hen forbi køleribben. Så det kan ikke helt bruges i dette tilfælde.

En Pentium 2 350 MHz bruger 21,5 watt. Dette er for meget til at det kan
køles passivt uden en gigantisk køleribbe. En 333'er bruger 20,6 Watt.

Mvh
Anders

Fra : @(rem)dm-data.dk

Dato : 21-08-03 16:34

Peter Pan wrote:

> [...]
>
> En Pentium 2 350 MHz bruger 21,5 watt. Dette er for meget til at det kan
> køles passivt uden en gigantisk køleribbe. En 333'er bruger 20,6 Watt.

Jeg har en passiv kølet P3 500, som sad i en bambusmaskine uden anden
blæser end den i PSU'en. Den kører nu 620Mhz og gennemfører alle
torturtests.

--
Morten Dybdal

Fra : Thomas S. Iversen

Dato : 21-08-03 17:45

In article <bi2iu9$sl0$1@sunsite.dk>, Peter Pan wrote:

> IBM har passive kølere på alle deres Slot1 maskiner. Der sidder en kabinet
> blæser lige ved siden af køleribben, som til gengæld skubber en masse luft
> hen forbi køleribben. Så det kan ikke helt bruges i dette tilfælde.

Virker fint i den maskine jeg har den kørende i; og tro mig, der
er ingen anden blæser end den der sidder i PSUen! Men jeg fralægger
mig selvfølgelig ethvert ansvar for hvad andre kan gøre med deres
maskiner

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Niels Solskin

Dato : 21-08-03 18:25

Hej allesammen

Det er forøvrigt en CPU fra en IBM med en voldsom passiv køler.

den sidder i en bambus maskine nu.

Jeg havde den kørende i ca 15 timer og køleren var en smule varm...
ikke sådan at man brændte sig på den.....men blev ikke ustabil eller
noget.

Hilsen

Niels

Fra : Jonny Jensen

Dato : 24-08-03 23:17

> En Pentium 2 350 MHz bruger 21,5 watt. Dette er for meget til at det kan
> køles passivt uden en gigantisk køleribbe. En 333'er bruger 20,6 Watt.

OK, har da ellers en P2 450 @ 504 MHz passivt kølet, ingen blæsere, ikke
engang i PSU. Kører 24/7, uden nogen problemer.

CPU'en er kun kølet af et, faktisk ganske lille profil (ca 60x60x40mm, alu
med kobberbund), fra en billig Socket A køler, som så er limet på CPU'en med
termisk lim.

Jonny.