/ Forside / Teknologi / Operativsystemer / Linux / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Linux
#NavnPoint
o.v.n. 11177
peque 7911
dk 4814
e.c 2359
Uranus 1334
emesen 1334
stone47 1307
linuxrules 1214
Octon 1100
10  BjarneD 875
Slette filer der er ældre end dato
Fra : Michael Andreasen


Dato : 20-08-03 14:35

Kan man i sit shell script slette filer i en mappe der er ældre end f.eks. 8
dage?

--
Med Venlig Hilsen
Michael Andreasen




 
 
Peter Makholm (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 20-08-03 14:37

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Kan man i sit shell script slette filer i en mappe der er ældre end f.eks. 8
> dage?

Ja. Du kan finde filer baseret på hvor gamle de er med
find-kommandoen.

--
Peter Makholm | 'Cause suicide is painless
peter@makholm.net | It brings on many changes
http://hacking.dk | And I can take or leave it if I please
| -- Suicide is painless

Peter Mogensen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 20-08-03 14:58

Peter Makholm wrote:
> "Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:
>
>
>>Kan man i sit shell script slette filer i en mappe der er ældre end f.eks. 8
>>dage?
>
>
> Ja. Du kan finde filer baseret på hvor gamle de er med
> find-kommandoen.
>



mere konkret:

find <directory> -ctime +8 -exec rm -f {} \;

Peter


Michael Andreasen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Michael Andreasen


Dato : 20-08-03 15:08

"Peter Mogensen" <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> wrote in message
news:3f437d5f$0$13186$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> mere konkret:
>
> find <directory> -ctime +8 -exec rm -f {} \;
> Peter

Takker til begge.. prøver ad

--
Mvh
Michael



Bertel Lund Hansen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 20-08-03 15:04

Peter Makholm skrev:

>> Kan man i sit shell script slette filer i en mappe der er ældre end f.eks. 8
>> dage?

>Ja. Du kan finde filer baseret på hvor gamle de er med
>find-kommandoen.

Mon ikke systemfilerne alle er ældre end 8 dage?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Thomas S. Iversen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas S. Iversen


Dato : 20-08-03 15:07

In article <htv6kvsgf4fg6qo9cucr1t2nrve30g49ci@news.stofanet.dk>, Bertel Lund Hansen wrote:
>>Ja. Du kan finde filer baseret på hvor gamle de er med
>>find-kommandoen.
>
> Mon ikke systemfilerne alle er ældre end 8 dage?
>

Men som (l)user har man ikke permissions til at slette systemfiler!
Og hvis man har, så er det nok meget godt at systemet forsvinder

Mvh Thomas, Vanølse

Thomas Rasmussen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 20-08-03 16:04

Peter Mogensen <apm-at-mutex-dot-dk@nospam.no> writes:

> mere konkret:
>
> find <directory> -ctime +8 -exec rm -f {} \;

Hvorfor ctime og ikke mtime?

fra find(1)

-ctime n
File's status was last changed n*24 hours ago.

-mtime n
File's data was last modified n*24 hours ago.

Kunne forestille mig at status måske ikke skifter så ofter som
data'ene gør?

/Thomas


--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Michael Andreasen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Michael Andreasen


Dato : 20-08-03 19:10

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> wrote in message
news:28p1xvgjrqo.fsf@bart.aalk.auc.dk...
> Kunne forestille mig at status måske ikke skifter så ofter som
> data'ene gør?
> /Thomas

Til at slette gamle backups der er +7 dage gamle, er dette en ret god
løsning synes jeg

tak for jeres hjælp

--
Mvh
Michael



Thomas Rasmussen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Thomas Rasmussen


Dato : 20-08-03 20:57

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> "Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> wrote in message
> news:28p1xvgjrqo.fsf@bart.aalk.auc.dk...
>> Kunne forestille mig at status måske ikke skifter så ofter som
>> data'ene gør?
>> /Thomas
>
> Til at slette gamle backups der er +7 dage gamle, er dette en ret god
> løsning synes jeg

Helt enig, men mit spørgsmål gik på hvorfor han foreslog -ctime
istedet for -mtime. Jeg har selv lige leget lidt med det og kan ikke
umiddelbart se nogen forskel i resultatet, men der er vel forskel på
de to?

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"
x |
/ \ <-- (ASCII Ribbon Campain against html emails and postings!)

Peter Mogensen (20-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter Mogensen


Dato : 20-08-03 21:58

Thomas Rasmussen wrote:
>
> Helt enig, men mit spørgsmål gik på hvorfor han foreslog -ctime
> istedet for -mtime. Jeg har selv lige leget lidt med det og kan ikke
> umiddelbart se nogen forskel i resultatet, men der er vel forskel på
> de to?

Ja, der er forskel.

Men jeg læste "ældre end" .. som "oprettet for over 8 dage siden".
Derfor ctime.

Peter


Peter Makholm (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Peter Makholm


Dato : 21-08-03 08:58

Bertel Lund Hansen <nospamius@lundhansen.dk> writes:

>>Ja. Du kan finde filer baseret på hvor gamle de er med
>>find-kommandoen.
>
> Mon ikke systemfilerne alle er ældre end 8 dage?

Jo, men find kan sagtens sortere på flere ting ad gangen. Man kunen
for eksempel bruge en anden begyndelsespath end /.

--
Peter Makholm | Sit back and watch the messages. This is actually
peter@makholm.net | more important than one might think as there is a
http://hacking.dk | bug in GNU Mach whereby hitting a key during the
| boot process causes the kernel to panic
| -- GNU Hurd Installation Guide

Bertel Lund Hansen (21-08-2003)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 21-08-03 10:09

Peter Makholm skrev:

>> Mon ikke systemfilerne alle er ældre end 8 dage?

>Jo, men find kan sagtens sortere på flere ting ad gangen.

Det var nu også mest ment som en joke.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177551
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408843
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste