Et par (måske dumme) spørgsmål fra en nybe~
Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 20-08-03 14:11

Hej NG.

Her er et par (måske dumme) spørgsmål fra en nybegynder ud i CV:

- Er der nogen mærker som er bedre end andre ?
- Er priserne bedre (billigere) efterår / vinter ?
- Er der noget der taler imod en CV så stor som man lovligt kan køre med ?
- Vil en CV med boogiehjul være bedre / sikre at køre med en en CV med alm.
aksel ?
- andre gode råd ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : T. Hartung

Dato : 21-08-03 20:44

> Hej NG.
>
> Her er et par (måske dumme) spørgsmål fra en nybegynder ud i CV:

næ hov der er skam ingen dumme spørgsmål ... fyr bare løs det gør vi
andre - og velkommen til campinglivet og dets mange glæder !!

> - Er der nogen mærker som er bedre end andre ?
Tjaaa ... ens eget mærke er vel altid bedst ... men skal den anvendes hele
året er Nordiske vogne bedst - som all-round vil jeg vælge Tyske kendte
vogne p.g.a. af pris og kvalitet samt gensalgsværdi - resten har ikke min
interesse men men smag og behag det er min mening som mange ikke vil være
enig i - Jeg vil vælge Knaus eller Hobby

> - Er priserne bedre (billigere) efterår / vinter ?

Ja - lidt sæsonfald er der - lidt

> - Er der noget der taler imod en CV så stor som man lovligt kan køre med ?

Nej nærmest modsat - store vogne er mere stabile - og man tænker ikke over
det når man køre.

> - Vil en CV med boogiehjul være bedre / sikre at køre med en en CV med
alm.

Nej alm. CV med stabilisator er godt - man ser faktisk kun sjældent en
boogie - og de er tunge at skubbe ind på plads med håndkraft - glem boogie
> aksel ? - hmmm der skal være støddæmper på eller ikke noget
> - andre gode råd ?

tjaa vælg nyt/næsten nyt fra medio 90'erne og op - og husk nye dæk hvert ca.
5-6 år, og gastest samt sund fornuft - så går det næppe helt galt - og jo
lugter der af urin på toilettet - det får du nemlig aldrig væk

god fornøjelse

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Henrik

Dato : 22-08-03 00:01

> alm.
>
> Nej alm. CV med stabilisator er godt - man ser faktisk kun sjældent en
> boogie - og de er tunge at skubbe ind på plads med håndkraft - glem boogie

Boggieaksler er nu ikke så ringe hvis man gerne vil køre langt. Disse vogne
er ofte mere stabile. Bemærk jeg skriver ofte... Ellers vil jeg jo nok blive
overfaldet af ejere med CV på een aksel. Mht. at få dem på plads - lær at
køre med CV, det er lettere end at skubbe med håndkraft

Henrik

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 22-08-03 10:10

"T. Hartung" <torben.hartung@nospam.dk> wrote in message

> næ hov der er skam ingen dumme spørgsmål ... fyr bare løs det gør vi
> andre - og velkommen til campinglivet og dets mange glæder !!

Mange tak.

> [...]
> interesse men men smag og behag det er min mening som mange ikke vil være
> enig i - Jeg vil vælge Knaus eller Hobby

Hvad med Wilk, Bürstner, Sprite eller Fendt ?

> Ja - lidt sæsonfald er der - lidt

Andre muligheder for at opnå rabatter, såsom kontant betalig etc ?

> [...]
>
> Nej alm. CV med stabilisator er godt - man ser faktisk kun sjældent en
> boogie - og de er tunge at skubbe ind på plads med håndkraft - glem boogie

Jeg har en del erfaring fra kørsel med hestetrailer, og da de jo er med
boogie har jeg fundet ud af at boogietrailere er meget rare at køre med. Er
det ikke det samme med CV'ere ?

> [...]
> 5-6 år, og gastest samt sund fornuft - så går det næppe helt galt - og jo
> lugter der af urin på toilettet - det får du nemlig aldrig væk

Er der nogle steder man kan leje CV, får ligesom at prøve om det er noget
for en ?

--
mvh/rg. Christian

Fra : T. Hartung

Dato : 23-08-03 12:06

> ">
> Hvad med Wilk, Bürstner, Sprite eller Fendt ?

smag og behag - du bestemmer - Sprite er engelsk

> Andre muligheder for at opnå rabatter, såsom kontant betalig etc ?

Alle betaler kontant idag - du låner jo ikke af forhandler men af et
finanseringsselskab

> Jeg har en del erfaring fra kørsel med hestetrailer, og da de jo er med
> boogie har jeg fundet ud af at boogietrailere er meget rare at køre med.
Er
> det ikke det samme med CV'ere ?

hmm måske men boogie er til store vogne må du trække den? De er noget mere
besværlige og få på plads på C-plads

jeg fornemmer du ikke helt ved hvad du vil - find din indretning .....
først vælge en ny/nyer vogn så er der næppe problemer med vognens
køreegenskaber - det er vigtig at CV læsses korrekt boogie eller ej!

Vil du købe billig, brugt/prøv privat - men find din vogn type/mærke først -
se og find dit behov til Jeres familie det er jo ikke ligegyldig om du er
alene eller der skal være 6 pers.

God fornøjelse!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 07:05

"T. Hartung" <torben.hartung@nospam.dk> wrote in message

> "Christian B. Andresen" <nobody@domain.country> skrev i en meddelelse

> smag og behag - du bestemmer - Sprite er engelsk

Det vil så sige at kvaliteten er (stort set) den samme ?

> Er
>
> hmm måske men boogie er til store vogne må du trække den? De er noget mere
> besværlige og få på plads på C-plads

Det er rigtigt, og jeg stillede disse spørgsmål inden jeg havde gravet mig
så dybt ned det. Desuden var vi ude for at kigge lidt her i weekenden og dem
med boogiehjul er meget store, så det er ikke aktuelt mere.

> jeg fornemmer du ikke helt ved hvad du vil - find din indretning .....
> først vælge en ny/nyer vogn så er der næppe problemer med vognens
> køreegenskaber - det er vigtig at CV læsses korrekt boogie eller ej!

Det ved jeg godt, ALDRIG overlæs, og vægten over akselen og i bunden. Max
kugletryk 50 kg.

> Vil du købe billig, brugt/prøv privat - men find din vogn type/mærke
først -
> se og find dit behov til Jeres familie det er jo ikke ligegyldig om du er
> alene eller der skal være 6 pers.

Det jeg ser som det største problem ved privat køb er manglende garanti og
risikoen for at blive snydt.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Steen Larsen

Dato : 25-08-03 12:35

> Det ved jeg godt, ALDRIG overlæs, og vægten over akselen og i bunden.
Max
> kugletryk 50 kg.

Gerne 70-80 kg hvis ellers at bilen må køre med det, de fleste tror jeg
må køre med 75 kg, kør med så meget som bilen må køre med tænk på at
fartvinden tager en del af truket fra kuglen, kan give direkte farlige
køreegenskaber! ;)

--
Med Venlig Hilsen Steen Larsen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 25-08-03 12:40

"Steen Larsen" <steen-larsen@FJERNtdcadsl.dk> wrote in message
> [...]
> må køre med 75 kg, kør med så meget som bilen må køre med tænk på at
> fartvinden tager en del af truket fra kuglen, kan give direkte farlige

Jeg kan godt se problemet hvis det effektive kugletryk ender på 0 eller
måske endda -20 kg.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Jan Bøgh

Dato : 24-08-03 18:11

Christian B. Andresen wrote:

> Hvad med Wilk, Bürstner, Sprite eller Fendt ?

Med fare for at få tæsk, fra folk, der ved mere end undertegnede - og
baseret på egen indkøbstur her i foråret:

Det er mit indtryk at toppen af tyske vogne (men med visse personlige
forbehold for design) udgøres af Tabbert og Fendt med Wilk, Knaus og
Dethleff liggende en smule derunder og med Hobby som en vogn, hvor man får
mange features og lav vægt for pengene - men måske knap så solide som de
andre.
Sikkert meget diskutabelt, men det var altså min oplevelse.

Jeg endte i øvrigt selv med en Dethleff Beduin pga. et formidabelt
endekøkken. Men vægt var heller ikke en parameter (bruger en VW Caravelle
som trækker), hvilket måske kunne have fået mig til at kigge i retning af en
Hobby, der forekom mig at være gennemtænkt og velindrettet - men lidt mindre
solid (hængsler, beslag mv.).
Min tidligere vogn var en LMC Siesta fra '92, og den var jeg sådan set også
ganske tilfreds med, men den var afgjort ikke så solidt bygget og perfekt
samlet som den nye, jeg har fået.

Der er selvfølgeligt mange, mange flere mærker, som jeg absolut ingen
erfaringer har med.

vh
Jan