Netexpress 2... 2 pcer?
Fra : Heino Markussen

Dato : 05-04-01 19:13

Hejsa,
Jeg læste lige indlæget fra "Icekiller" angående netexpress og 2 pcer.
Jeg får den 2 maj besøg af en tekniker fra TDC som skal installere adsl hos
mig. Jeg har valgt en åben router.

Jeg har pt ingen hub og kunne derfor godt tænke mig at vide om det kan lade
sig gøre at køre forbindelsen over 2 pcer ved hjælp af et netkort i begge
maskiner?
Jeg ved at jeg skal bruge et netkort til routeren for at få internettet til
at virke på min ene pc. Men kan den samtidig køre en netdeling ved hjæp af
eks Sygate eller Winproxy eller lignende?

Pyhhhh Det var meget tekst, så håber jeg nogen kan hjælpe mig

På forhånd tusind tak!
Heino

Fra : Jesper Skriver

Dato : 05-04-01 19:12

On Thu, 5 Apr 2001 20:13:27 +0200, Heino Markussen wrote:
> [...]
>eks Sygate eller Winproxy eller lignende?
>
>Pyhhhh Det var meget tekst, så håber jeg nogen kan hjælpe mig

Billigere, bedre og nemmere at købe en hub.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Bent skohorn

Dato : 05-04-01 19:32

hvordan ville du forbinde 3 enheder med et stik i hver uden et samlepunkt?

skohorn

Fra : Ghashûl

Dato : 06-04-01 08:16

On Thu, 5 Apr 2001 20:31:54 +0200, "Bent skohorn" <knud@skodliv.dk>
wrote:

>hvordan ville du forbinde 3 enheder med et stik i hver uden et samlepunkt?

To netkort i den ene maskine ;)
Det kan klart bedre betale sig at anskaffe sig en hub.

--
Regards Ghashûl
ICQ: 7223six29 † E-mail: stefan at bruhn dot to † URL: http://ghashul.dk

I demand the right to keep and arm bears

Fra : Bent skohorn

Dato : 06-04-01 19:40

En hub koster mere end et ekstra netkort. Men den pc med to netkort skal stå
tændt hvis den anden skal på.

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk> wrote

Fra : Ghashûl

Dato : 06-04-01 20:13

On Fri, 6 Apr 2001 20:39:30 +0200, "Bent skohorn" <a@b.c> wrote:

>En hub koster mere end et ekstra netkort. Men den pc med to netkort skal stå
>tændt hvis den anden skal på.

Ja, og det vil så koste ekstra i strøm.
Og hvis man evt. får en ekstra computer skal man alligevel have en
hub...

Ergo, det kan bedst betale sig at have en hub.
Mener også Windows kan have problemer med mere end et netkort.

Fra : Bent skohorn

Dato : 06-04-01 20:39

"Ghashûl" <look@my-sig.ghashul.dk

> Ja, og det vil så koste ekstra i strøm.

my point exactly

> Og hvis man evt. får en ekstra computer skal man alligevel have en
> hub...

sandt.

> Ergo, det kan bedst betale sig at have en hub.
> Mener også Windows kan have problemer med mere end et netkort.

Alt kan have problemer med alt hvis man ikke ved hvad man laver. Det kan
f.eks for nogle folk være svært at huske at tage rent tøj på hver dag, mens
det for andre er en selvfølge. (analogier sutter max :)

sko mit horn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-04-01 09:36

Heino Markussen wrote:

> Jeg har pt ingen hub og kunne derfor godt tænke mig at vide om det kan lade
> sig gøre at køre forbindelsen over 2 pcer ved hjælp af et netkort i begge
> maskiner?

Nope. Der er 1 hul til netkabel i routeren og 1 hul i hver af maskinernes
netkort. Du kan altså vælge mellem at have den ene eller den anden maskine
koblet til routeren eller have de to maskiner koblet sammen via et
specialkabel, men begge uden kontakt til routeren. Sygate og andet
routersoftware giver dig ikke ekstra huller at montere netkabel i.

Det eneste rigtige er at købe en hub, ifølge www.edbpriser.dk kan du få en
10Mbit hub med 4-5 porte for 245,- kr. Du skal dog også have tre stykker
netkabel (måske har du allerede et der fulgte med routeren?).

Nu kører jeg lige lidt ud på et sidespor inden du går ud og investerer.
Routerens netport er en 10Mbit port. Hvis nu dine computere har 100Mbit
netkort, så betyder hubben at de to hurtige netkort tvinges til at køre med kun
10Mbit så routeren også kan være med. Hvis du kun skal surfe er det hamrende
ligegyldigt da forbindelsen fra internettet til routeren på de hurtigste
adslforbindelser kun er 2Mbit (2048kbit), så de 10 Mbit bliver ikke nogen
flaskehals. Har du derimod tænkt dig at de to maskiner skal kunne dele filer og
man skal kunne spille mod hinanden, er det lidt irriterende at de hurtige
netkort handicappes af den langsomme router. Løsningen på det er at købe en
switch i stedet for en hub. En switch er en slags intelligent hub der
automatisk finder ud af at lade de to maskiner snakke 100Mbit med hinanden og
sørger for kun at skrue hastigheden ned når der er "post" til routeren. En
switch koster fra omkring 800,- og op, men overflødiggør samtidig hubben..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christen Stephansen

Dato : 06-04-01 10:03

> Nu kører jeg lige lidt ud på et sidespor inden du går ud og investerer.
> Routerens netport er en 10Mbit port.

LØGN!

Det er 10/100.

/Christen Stephansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 06-04-01 15:09

Christen Stephansen wrote:

> LØGN!
>
> Det er 10/100.

Okay, min research har svigtet mig. I så fald er det ligegyldigt om det
bliver en hub eller en switch der skal fordele signalet..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Christen Stephansen

Dato : 06-04-01 16:03

> Okay, min research har svigtet mig. I så fald er det ligegyldigt om det
> bliver en hub eller en switch der skal fordele signalet..

Ikke helt.

Hvis du har et 10/100 mbit netkort i den ene PC, men kun et 10 mbit i den
anden, vil hub'en låse hastigheden ved 10 mbit. Med en switch vil det stadig
køre 100 mbit for den første PC. Men ok, det betyder så intet hvis der kun
er to PC'ere.

/Christen Stephansen

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-04-01 17:13

Christen Stephansen wrote:

> [...]
> køre 100 mbit for den første PC. Men ok, det betyder så intet hvis der kun

Okay, okay, jeg havde glemt samtlige kombinationer..

Pointen er at med en hub er det det langsommeste netkort der bestemmer
hastigheden for hele netværket, mens en switch tillader at hurtige nekort
snakker hurtigt sammen og kun sænker hastigheden når der er behov for det.

--
Hygge..
Thomas

Fra : Kim

Dato : 06-04-01 17:32

Christen Stephansen <lucifer@jones.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9ak0o3$jm$1@news.inet.tele.dk...

> LØGN!

Caps Lock sat sig fast?

/Kim

Fra : Bent skohorn

Dato : 06-04-01 19:43

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk>
> [...]
og
> sørger for kun at skrue hastigheden ned når der er "post" til routeren.

hvad fanden er det dog for en ammestuehistorie? afaik ved en switch hvilke
klienter der er på hvilke porte(udfra mac adressserne) og sørger for kun at
smide den trafik der skal til pc1 gennem den port pc1 sidder på, istedet
for, som en hub, at smide alt ud i alle stik og håbe på at der er en der
svarer.

skohorn

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 07-04-01 17:38

Bent skohorn wrote:

> [...]
> smide den trafik der skal til pc1 gennem den port pc1 sidder på, istedet
> for, som en hub, at smide alt ud i alle stik og håbe på at der er en der

Det er korrekt, men det gør nu ikke mit udsagn forkert, bare ufuldstændigt.
Spørgeren var i tvivl om nødvendigheden af en hub og så giver jeg mig ikke igang
med at snakke om mac adresser og den slags. Din kommentar i dit forrige brev om
at det kan løses med to netkort i en maskine er også korrekt, men tænk igen på
publikummet. For en person der er i tvivl om hvordan man forbinder to maskiner
og en router er det klart nemmere at bruge en hub der er nærmest idiotsikker at
installere og opsætningen af maskinerne kan klares med en af udbydernes
standardvejledninger - mod at spare måske 1-200 kr og til gengæld knokle med at
få en maskine til at acceptere to netkort, finde noget routersoftware og få det
konfigureret korrekt samt leve med at den ene maskine skal står tændt for at den
anden kan være på.

Ang. min "amnestuehistorie", så er ligheden mellem en hub og en switch (for en
lægmand) at begge er kasser der kan bruges til at forbinde en række maskiner i
et netværk. Forskellen ligger i at en hub begrænser hele netværket til den
laveste hastighed, mens en switch tillader hurtige netkort at snakke hurtigt
sammen selvom der skulle være et langsomt netkort i flokken. Jeg skrev ikke
andet for oven. At der internt i en switch er en masse elektronik der holder
styr på macadresser og lignende valgte jeg at udelade for ikke at forvirre
spørgeren og fordi det i grunden ikke er særligt interessant for
problemstillingen.

Det undrer mig i grunden at du ikke også trækker OSI-modellen ind i det, det
skulle nok kunne hægte nogle stykker af..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Bent skohorn

Dato : 08-04-01 19:24

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote in message

> Det undrer mig i grunden at du ikke også trækker OSI-modellen ind i det,
det
> skulle nok kunne hægte nogle stykker af..

point taken.

> --
> Hygge..
> Thomas

i lige måde.
bent

Fra : SuneF

Dato : 07-04-01 10:48

Hvorfor ikke bare købe en 10/100 Mbit hub, det er nok stadig billigere end
en switch.