Storskala galaksedata?
Fra : Michael Vittrup

Dato : 19-08-03 23:11

Fra : mik

Dato : 20-08-03 07:21

"Michael Vittrup" <vittrup@ima.auc.dk> skrev i en meddelelse
news:Pine.GSO.4.21.0308200006470.63-100000@dumbo.servers.ima.auc.dk...

> Er der tilfældigvis nogle der ved om der ligger galaksedata på
> storskalaniveau tilgængelig et sted på nettet? Jeg er ude efter den
> rumlige placering af så mange galakser som muligt - gerne med oplysninger
> om relativ eller absolut magnitude, antallet af stjerne i galaksen, dens
> anslåede retning i forhold til os, ... om det så er defineret som
> (X,Y,Z,magnitude) i forhold til jorden eller en retning og en afstand er
> mindre vigtigt.
>
> Anyone?

Ved ikke om du kan bruge dette links

http://www.seds.org/messier/

Michael

Fra : Linus Riel Petersen

Dato : 20-08-03 17:12

Michael Vittrup wrote:

> [...]
>
> Alternativt, hvad med placeringen af stjerner i vores egen galakse. Nogle
> der ved om de ligger online? Bare et par hundrede tusinde opmålinger?

Hmm, der er programmet celestia, som er en 3d model af de nærmeste stjernes
placering. Incl de planeter etc. der er opdaget.
http://www.shatters.net/celestia/

Der ud over er det så vidt jeg husker muligt at finde et billede af det på
http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ et eller andet sted i deres index (kan
ikke huske hvor)

ved der er flere stedder, men kan desværre ikke huske links til dem

--
-- [ Linus Riel Petersen ] -------------------------------------------
Hey GM! I've got half a pizza here. You can have it if you kill

Fra : Asger Ellekrog

Dato : 23-08-03 13:57

(klip)
> Der ud over er det så vidt jeg husker muligt at finde et billede af det på
> http://antwrp.gsfc.nasa.gov/apod/ et eller andet sted i deres index (kan
> ikke huske hvor)

Det er vist linket hér http://www.anzwers.org/free/universe/sattelit.html du
tænker på...

/AE

Fra : Lars

Dato : 24-08-03 09:55

> Hmm, der er programmet celestia, som er en 3d model af de nærmeste stjernes
> placering. Incl de planeter etc. der er opdaget.
> http://www.shatters.net/celestia/

Hej, har du nogen erfaring med Celestia? For hos mig går det ned efter 5 sec. hver gang.
Jeg downloaded: celestia-win32-1.3.0.exe
Jeg har Windows 2000 Pro UK SP2, DirectX 9.0b & nVidia's drivere ver 45.23 (nyeste) til mit GF2
MX/400 grafikkort, hvor jeg kører 1600x1200x32bit palette

--
Best regards

Lars

Fra : Linus Riel Petersen

Dato : 24-08-03 11:09

Lars wrote:

> [...]
> Jeg har Windows 2000 Pro UK SP2, DirectX 9.0b & nVidia's drivere ver 45.23
> (nyeste) til mit GF2 MX/400 grafikkort, hvor jeg kører 1600x1200x32bit

Hmmm, har ikke haft nogen problemer, men nu er mit grafikkort heller ikke
noget fancy noget (det er gammelt). Kører det vist nok i 800x600x32, eller
også er det nummeret størrer. men er ikke helt sikker på om jeg har den
nyeste version af celestia dog. Der kan være en eller anden fejl i det.?

--
-- [ Linus Riel Petersen ] -------------------------------------------
When you sacrifice your life, you would want to make fullest

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 24-08-03 21:25

"Lars" <ls@No_Email.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> MX/400 grafikkort, hvor jeg kører 1600x1200x32bit palette

Køre andre OpenGL/DirectX programmer fint ?
hvad siger en dxdiag*, virker alle 3d test ?

på arbejde, hvor jeg sidder med en P4 2,8 Geforce 4Ti4200 64MB
WinXP,oplever jeg det samme , jeg køre som
bruger og ikke administrator, på den fejler diagdx også

på min pc har det altid kørt fint
uanset om det er TNT1, Geforce3 eller Geforce FX5900
WindowsXP, administrator konto

* start - kør - skriv "dxdiag" ok

Jan Rasmussen

Fra : Lars

Dato : 25-08-03 10:15

> [...]
> WinXP,oplever jeg det samme , jeg køre som
> bruger og ikke administrator, på den fejler diagdx også

Hej Jan

Se nedenstående, som jeg postede i et Celestia forum.
Jeg anvender er professionel 3D-CAD system på min PC'er, dette bruger OpenGL upåklageligt.

DxDiag melder ingen fejl

mvh Lars

Min post i Celestia forum:
----------------------
Hi, yesterday I downloaded and installed celestia-win32-1.3.0.exe.
When I launch Celestia, it just breaks down after few seconds.

I have a GeForce 2 MX/MX 400, with nVidia driver 45.23 (newest) and DirectX 9.0b (OpenGL uses
DirectX low level API). Current resolution 1600x1200x32 bit palette. My OS is Windows 2000 Pro
UK SP2

The program seems otherwise to be very great. Very few times I succeded using it in 30 seconds
before breakdown.

I would be happy for some hints

Regards Lars

----------------------------

DrWatson log (little part of it):

Application exception occurred:
App: (pid=1160)
When: 8/24/2003 @ 15:30:04.971
Exception number: c0000090
()

*----> System Information <----*
User Name: Administrator
Number of Processors: 1
Processor Type: x86 Family 6 Model 8 Stepping 6
Windows 2000 Version: 5.0
Current Build: 2195
Service Pack: 2
Current Type: Uniprocessor Free

*----> Task List <----*
0 Idle.exe
8 System.exe
168 SMSS.exe
196 CSRSS.exe
216 WINLOGON.exe
244 SERVICES.exe
256 LSASS.exe
436 svchost.exe
464 spoolsv.exe
492 msdtc.exe
608 CDANTSRV.exe
624 Ctsvccda.exe
636 DKService.exe
652 svchost.exe
692 nvsvc32.exe
720 regsvc.exe
676 mstask.exe
792 tcpsvcs.exe
812 SNMP.exe
840 stisvc.exe
884 VetMsgNT.exe
896 vsmon.exe
912 WinMgmt.exe
928 MsPMSPSv.exe
948 svchost.exe
968 mqsvc.exe
1068 explorer.exe
1188 devldr32.exe
1420 LVComS.exe
1460 CTNotify.exe
1492 ahqtb.exe
1472 winampa.exe
1548 VetTray.exe
1216 cisvc.exe
1560 HPLamp.exe
1568 rundll32.exe
1284 Macros.exe
1180 Mediadet.exe
1516 zapro.exe
1384 1stClock.exe
1592 wuauclt.exe
1316 taskmgr.exe
1392 TOTALCMD.exe
148 IEXPLORE.exe
1160 celestia.exe
1344 DRWTSN32.exe
0 _Total.exe

Fra : Jonas Møller Larsen

Dato : 21-08-03 15:53

Michael Vittrup wrote:

> Er der tilfældigvis nogle der ved om der ligger galaksedata på
> storskalaniveau tilgængelig et sted på nettet?

Måske (jeg har ikke undersøgt det) er de rå data for over 200.000
galakser tilgængelige på http://msowww.anu.edu.au/2dFGRS/.

> gerne med oplysninger om [...] antallet af stjerne i galaksen

Dette skal du nok ikke forvente at finde, for det er generelt ikke
muligt at opløse galakser i enkelte stjerner.

--
Jonas Møller Larsen