Netværk i opgang
Fra : MikkelH

Dato : 19-08-03 22:14

Jeg skal have koblet 13 computere på et netværk med en 2 mbit forbindelse!

Kan I anbefale en router, Switch og evt hvilket slags kabel!

Det drejer sig om en bygning på fire etager! Er det bedst og trække et
kable for hver forbindelse ! eller kan man med fordel ! sætte en switch på
hver etage?

/m

Fra : Lars Grau

Dato : 19-08-03 22:25

Bare lige for infomation, så skal du lige huske at det måske ikke er helt
lovligt at dele en internetforbindelse uden for den lejlighed hvor den
kommer inde i, da den interudbyderen ikke kan tjæne penge på de andre 12
lejligheder, dette er kun til info.

Mvh

Lars

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 19-08-03 23:56

MikkelH wrote:

> Jeg skal have koblet 13 computere på et netværk med en 2 mbit
> forbindelse!

Vi har koblet 11 computere op.
Se www.agol.dk

> Kan I anbefale en router, Switch og evt hvilket slags kabel!

Er der ikke en ruter med forbindelsen_
Vi har en Tiscali ADSL med en Cisco SOHO 77. Det er god nok.
Switchen: En 10/100 16-port switch som vores Netgear koster vel ca 1000 kr
nu.

Kabel: Cat 6. I får nok ikke brug for det lige med det samme. Men i sparer
under 100 kr pr lejlighed hvis I køber Cat 5.

> Det drejer sig om en bygning på fire etager! Er det bedst og trække et
> kable for hver forbindelse ! eller kan man med fordel ! sætte en switch på
> hver etage?

Vi trak kabler hele vejen.
Kabler er billige og hvis der skal være switch på hver etage, skal de stå et
sted og de skal have strøm eller I skal have switche, der kan få strøm
gennem netkablet.

Og måske får I engang lyst til at køre gigabit eller bruge kablerne til
telefoni eller noget helt andet og så er det nemmere med direkte kabler.

Og hvis I vil lave noget "traffic control" eller bare trække stikket ud for
dem, der ikke betaler, er det nemmere at have det samlet et sted.

--
Niels

Fra : Enforcer

Dato : 21-08-03 19:02

On Wed, 20 Aug 2003 00:55:55 +0200, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@diku.dk> wrote:

>Vi har koblet 11 computere op.
>Se www.agol.dk

Spændende, Niels.

Hvordan klarer i opkrævningen af abonnementet hos medlemmerne?

Mvh.

Hans H. Iversen

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 21-08-03 22:31

Enforcer wrote:

> Spændende, Niels.
>
> Hvordan klarer i opkrævningen af abonnementet hos medlemmerne?

Vi har bare meddelt vores administrationsselsab (Datea), hvem der skal
betale, så bliver det opkrævet hver måned sammen med boligbidraget ligesom
antennebidrag, leje af ekstra kælderrum, aconto varme osv.
Det fungerer sådan set ret godt, specielt fordi det jo er småpenge. Jeg tror
den sidste, der kom på, fik den første måned gratis pga af ferie, men det
betyder jo ikke noget i den store sammenhæng.

--
Niels

Fra : Enforcer

Dato : 21-08-03 22:47

On Thu, 21 Aug 2003 23:31:17 +0200, Niels Elgaard Larsen
<elgaard@diku.dk> wrote:

>Vi har bare meddelt vores administrationsselsab (Datea), hvem der skal
>betale, så bliver det opkrævet hver måned sammen med boligbidraget ligesom
>antennebidrag, leje af ekstra kælderrum, aconto varme osv.

Ok, og så lukker du i switchen, hvis folk ikke vil være med længere.

Surt at vi er næsten 300 - vi bliver nok nød til at få nogen til at
klare det for os.

Mvh.

Enforcer

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 22-08-03 00:12

Enforcer wrote:

> Ok, og så lukker du i switchen, hvis folk ikke vil være med længere.

Ja, det er planen bare at trække stikket ud. Men det har ikke være aktuelt
endnu. Folk bliver jo hurtigt afhængige
Der har være et par lejligheder, der blev solgt og en fremleje. Men dem, der
flyttede ind, har bare overtaget nettet, så det er jo nemt.

> Surt at vi er næsten 300 - vi bliver nok nød til at få nogen til at
> klare det for os.

Ja, det er nok lidt meget.
Men hvis I er nogle stykker, kan I jo godt lave noget selv. Se fx
http://intern.aub.dk/osselv/

--
Niels

Fra : Iskold

Dato : 20-08-03 09:44

"MikkelH" <mhoe01@REMOVEhum.auc.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det drejer sig om en bygning på fire etager! Er det bedst og trække et
> kable for hver forbindelse ! eller kan man med fordel ! sætte en switch på

Hej Mikkel

Jeg er administrator i en andelsforening med 2 * 2 Mbit (snart 1 * 4 Mbit, 1
* 2 Mbit) til 120 andel, vi har en server mm, router, 3 switse i hver blok
(3 blokke med 8 opgange i hver) vi bruger manager switse, så vi kan styre
adgangene til hver swits, og på denne måde har vi sparet en masse kable,
selv om vi efter hånden har bruget 3 - 4 km kabel hihihii......
så jeg ville anbetale switse på hver etage og gå efter nogle switse du kan
fjern styre hjemme fra....

henrik