Var turen til Anarktis i Vega'en fup?!?
Fra : ThomasT

Dato : 19-08-03 20:52

I aften til tirsdagssejlads snakkede vi ombord om programmet der blev sendt
forleden. En mente helt bestemt at det var fup det hele og at der havde et
kamarahold med. Det begrundede han med at de på et tidspunkt havde siddet
fast i isen og man havde kunne se en line der havde trukket dem fri, samt et
andet tidspunkt hvor treide-manden fra Argentina var stået af, blev båden
filmet fra land, mens de 2 sidste personer stadig var ombord.
Jeg ved ikke om det hele er "fiktion", men jeg undrede mig også en smule da
båden blev filmet fra land.

Er der nogen der ved bedre?

Thomas T
Fredericia

Fra : Niludo

Dato : 19-08-03 22:25

Hej nyhedsgruppe!

Jeg synes simpelthen ham Jarle var for sej, så jeg synes det ville være
ærgerligt om det er rigtigt. Var jeg lidt modiger, lidt rigere, og lidt
mere løsrevet, var jeg på vej til Kap Horn med det samme!

Mange hilsner

Niels

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Lassen

Dato : 20-08-03 22:35

Hejsa,

Jeg så osse programmet, der var helt utroligt. Altså helt ærligt: Sejle til
Antarktis - i en Vega fra 1972...

Nå, men som "gammel" TV-mand vil jeg lige sige, at der ikke var noget der
vakte min mistanke. At man har kunnet se to personer ombord på båden efter
af tredjemanden var rejst hjem er sikkert bare fordi man - da man redigerede
programmet sammen - har brugt billeder fra tidligere på turen og flyttet dem
til senere. Den slags sker hele tiden - og betragtes ikke som snyd af
TV-folk..

MVH

Anders
Hellebæk

Fra : Juels Hotmail

Dato : 20-08-03 07:48

Jeg vil bestemt ikke påstå at vide bedre, men at han afskriver det som fup
på det grundlag synes jeg er lidt tyndt. Det er ikke en marsmænd, fordi det
er en UFO, :) jeg mener: Hvis man ikke kan finde en forklaring, så betyder
det jo ikke at der er fup.

Ud over Anders Lassens forklaring med redigeringen, så kunne optagelserne på
land også være taget på et stativ der behøver jo strengt taget ikke være en
person bag kamaraet. Mht. til linen så sad, Jale på et tidspunkt i jollen og
forsøgte at ro dem frem - jeg vil tro han havde en line i båden.

Det var stort gjort af Jarle! Ham der forsøger at afskrive hans præstation
som fup er jo kun bange og usikker for det devaluere hans egne præstationer
på havet - som om det var en konkurence!? Ok-ok jeg medgiver at han også var
lidt heldig...

/Juel

Fra : Jesper R

Dato : 20-08-03 08:43

Jeg forstår ikke hvordan det kan være 'stort' gjort af Jarle.. Jeg mener
manden er mindre gal.. Hvis han er træt af sit liv, kan han da bare begynde
og springe faldskærm - uden skærm og så satse på at ramme en halmstak på vej
ned...
Sejler man til Anarktis, i en Vega fra 1972, med 2 gaster der dels ikke kan
enes og dels ikke har noget sejlerfaring - plus en halvdefekt motor... Så er
man da ikke rigtig rask !

Eventyrlyst og dristighed er ok - men dumdristighed er ikke særligt smart..

Bare en mening

Jesper

Fra : Jens

Dato : 20-08-03 09:28

[klip]

> Eventyrlyst og dristighed er ok - men dumdristighed er ikke særligt
smart..

Helt enig! Jarle udviser uansvarlighed og rigtigt dårligt sømandskab på
højeste niveau. Det kan nærmest kun sammenlignes med de gale single hand
kapsejlere, som vi har hørt om, som forulykker i ishavet og udløser
redningsaktioner i million-klassen.

- men det gik jo godt!! Vor Herre holdt en hånd over de gale mennesker, og
pludselig er historien forvandlet til et van(d)vittigt eventyr, som også jeg
har fulgt i flere omgange med en sjov blandet følelse af fasination, lidt
misundelse og glæde blandet med en slags afsky. På den måde bliver verden
alligevel lidt rigere ,-))

Mvh
Jens

Fra : Claus Tersgov

Dato : 20-08-03 13:13

"Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Helt enig! Jarle udviser uansvarlighed og rigtigt dårligt sømandskab på
> højeste niveau. Det kan nærmest kun sammenlignes med de gale single hand

Sjovt nok er det aldrig dem, der sidder trygt hjemme i stuen, der går over i
historien.............

Claus

Fra : Jens

Dato : 20-08-03 13:21

> Sjovt nok er det aldrig dem, der sidder trygt hjemme i stuen, der går over
> historien.............
>
> Claus

- nej, netop - derfor mit "men ... " som du fik snippet ,-)

Har altid holdt på, at det skal være lidt dumt og lidt farligt af leve
livet, men det er jo svært at afgøre, hvor grænsen går? Når det går godt, så
flytter man jo noget, sætter måske nogle forspor i sandet og oplever noget
stort, men går det ikke godt ...

Jens

Fra : Tim Sørensen

Dato : 20-08-03 19:59

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> wrote
> Sjovt nok er det aldrig dem, der sidder trygt hjemme i stuen, der går over
> historien.............

Rigtigt!

"Hvis vi intet vover vinder intet"
"No pain - no gain"

Og alle dem der

--
Mvh.... Tim Sørensen
56º 24'209 N / 10º 55'631 E

Fra : Olau

Dato : 20-08-03 21:40

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Jens" <sjp@fjern_dette.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> Sjovt nok er det aldrig dem, der sidder trygt hjemme i stuen, der går over
> historien.............
>
> Claus

På den anden side: Hvad er livet værd når man er død??
Ole

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 20-08-03 22:41

Mange spekulerer på, om der et et liv efter døden. Men hvorfor ikke spørge
sig: "er der et liv før døden".

Hvorfor ikke bare dø med det samme, hvis man alligevel ikke lever livet ?

Jeg ville aldrig tage "beserk-turen". - men hvis nu det var det, der fik ham
til at mærke livet, så har jeg fuld respekt for han gjorde noget ved
det.....

/Bjarke

Fra : Leonard

Dato : 20-08-03 23:31

"Olau" <olaunospam@mail.dk> wrote:

>Hvad er livet værd når man er død?

Oplevelsen.
--
Leonard
http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Fra : Olau

Dato : 21-08-03 09:34

"Leonard" <dennemailerikketilspam@tdc-broadband.dk> skrev i en meddelelse

> Oplevelsen.
> --
> Leonard
> http://www.speedbaadsskolen.dk - Speedbådskørekort, nemt og billigt.

Man er stadig væk død og har derfor ingen oplevelse. Hvad andre oplever er
kun historier.
Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 21-08-03 02:32

"Olau" <olaunospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> På den anden side: Hvad er livet værd når man er død??

Hvis man lever sit liv efter den læresætning, så kan ens liv næppe være ret
spændende. Der er faktisk masser af mennesker, der ikke er voldsomt hæmmet af
deres dødsangst!

Claus

Fra : Olau

Dato : 21-08-03 09:36

> [...]
ret
> spændende. Der er faktisk masser af mennesker, der ikke er voldsomt hæmmet

Nix, du har kun dig selv én gang, hvis du er død kan selv *du* ikke opleve
mere.
Ole

Fra : Claus Tersgov

Dato : 23-08-03 11:38

"Olau" <olaunospam@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Nix, du har kun dig selv én gang, hvis du er død kan selv *du* ikke opleve
> mere.

Nej, men man kan heller ikke ærgre sig over alt det, man ikke gjorde....

Claus

Fra : Juels Hotmail

Dato : 20-08-03 13:33

Jeg synes ikke oplevelsen ved at springe ud uden faldskærm står mål med
risikoen - imodsætning til Jarles bedrift!

Bare min mening

/Juel

Fra : Jens Lundgaard

Dato : 25-08-03 21:47

> [...]
er
> man da ikke rigtig rask !
>
> Eventyrlyst og dristighed er ok - men dumdristighed er ikke særligt

Ja jeg håber bare at der ikke var noget kommunikation ombord, så der ikke
var nogen der skulle have brugt ressourcer på at lede efter fjolset hvis han
var forlist.
Hele turen var vel godt og vel strafbar efter søvejsreglerne og
bekendtgørelsen om vagthold......
Skibsføreren skal sikre sig at skibet er sødygtigt inden han påbegynder
rejsen. Det var næppe tilfældet med 'Berserk'

Jens

Fra : Hans-Henrik Andresen

Dato : 21-08-03 06:16

HMM - Plejer motoren i Vega'en ikke at ligge under trappen til kahytten
???

Det gjorde den da i den Vega jeg havde.

Den fra filmen v ar det ikke en påhængsmotor i en motorbrønd ?

/HHA

Fra : AJ

Dato : 21-08-03 17:02

"ThomasT" <FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> wrote in message
> Er der nogen der ved bedre?

De skulle tage at sende filmen om turen til Arktis næste gang.

Fra : Tore Johannesen

Dato : 26-08-03 07:21

"AJ" <no@spam.please> wrote in message news:<bi2qe7$29h5$1@news.cybercity.dk>...
> "ThomasT" <FJERN-DETTEthth@teliamail.dk> wrote in message
>
> De skulle tage at sende filmen om turen til Arktis næste gang.

Man kan købe bogen, hvor DVD'en følger med. Jeg kender ikke forlaget,
men det har været omtalt i Bådnyt eller Bådmagasinet.

Tore
Rosa
D394
Magretheholm
www.rj85.dk

Fra : Lars Poulsen

Dato : 27-08-03 09:14

> Man kan købe bogen, hvor DVD'en følger med. Jeg kender ikke forlaget,

Man kan købe bøgerne incl. DVD'er her:

http://www.havna.com/index.phtml?boker=1

--

Venlig hilsen - og god vind