Billedstyring
Fra : Jakob Laursen

Dato : 19-08-03 12:22

Jeg vil gerne lave et billedmodul, hvor billedernes størrelse automatisk
bliver tilpasset siden, så administratoren ikke skal tænke på
billedstørrelse.

Hvordan?

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 19-08-03 12:50

Jakob Laursen wrote:
> Jeg vil gerne lave et billedmodul, hvor billedernes størrelse automatisk
> bliver tilpasset siden, så administratoren ikke skal tænke på
> billedstørrelse.
>
> Hvordan?

http://www.php.net/image
http://mmcc.cx/php_imlib/

Tjek de 2 steder - så har du mulighed for at arbejde med png, jpeg
billeder via PHP.

mvh
Johan

Fra : Per H. Jørgensen

Dato : 20-08-03 22:27

Jakob Laursen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.php:
> Jeg vil gerne lave et billedmodul, hvor billedernes størrelse automatisk
> bliver tilpasset siden, så administratoren ikke skal tænke på
> billedstørrelse.
>
> Hvordan?

Hej Jakob,
som angivet af Johan, kan du ganske vist arbejde med jpeg og png-filer i
PHP - i hvert fald i et vist omfang. Men du kan ikke bearbejde gif-filer og
hvad jeg synes er mere vigtigt: Hvis du vil lade PHP om at skalere filerne,
skal de jo først overføres til serveren, inden bearbejdningen kan foregå.
Der er altså tale om en uønsket overførselstid og uønsket brug af diskplads
på dit webhotel.

Efter min opfattelse er den rigtige metode, at skalere billederne til
ønsket størrelse på client-siden (PC'en) og derefter overføre dem. Der
findes software, der kan gøre dette automatisk (som et batch-job), så
administratoren ikke behøver at have kendskab til
billedbehandlingsprogrammer.

Mvh
Per HJ

- Pædagogiske tutorials på dansk