Faste frames?
Fra : Rumagent Spiff

Dato : 19-08-03 11:24

Jeg er ved at lave en tredelt hjemmeside med en topbar på
1600x100 og en side menu på 200x500 som er faste dvs. ingen
ulighed for den besøgende for at scroole eller ændre størrelsen
af rammerne. Hvis jeg bruger html til at lave rammerne kan
brugeren ændre rammerne!

Hvordan laver man en fast ramme der ikke kan ændres på af
brugeren?

plz hjælp
-rumagenten

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 11:44

Rumagent Spiff skrev:

> Jeg er ved at lave en tredelt hjemmeside med en topbar på
> 1600x100 og en side menu på 200x500 som er faste dvs. ingen
> ulighed for den besøgende for at scroole

Det klares med scrolling="no"

> eller ændre størrelsen af rammerne.

Klares med parameteren noresize.

> Hvis jeg bruger html til at lave rammerne kan
> brugeren ændre rammerne!

Rammerne kan kun laves med html - men det er ovenstående parametre
der afgør hvad brugeren kan.

Prøv at se om nedenstående kan hjælpe dig lidt på vej:

<frameset rows="100,*">
<frame src="top.html" name="top" id="top" frameborder="0"
scrolling="No" noresize style="width: 1600px;">
   <frameset cols="200,*">
   <frame name="venstre" src="menu.html" frameborder="0"
scrolling="no" noresize style="height: 500px;">
<frame name="midt" src="midt.html" scrolling="auto"
frameborder="0">
   </frameset>
</frameset>

Du skal være opmærksom på at angivelserne af bredde (på top-baren)
og højde (på menu-baren) ikke har nogen reel betydning - en ramme
vil bare fylde browseren ud på den led hvor der ikke er defineret
størrelse. Du kan godt definere en bredde på 1600 på din topramme,
men i så fald skal du have en ramme ved siden af den - det er næppe
meningen.

Hvis du benytter iframe i stedet for, kan du godt styre højde og
bredde præcist. Men så er sideopbygningen noget anderledes. Endelig
kan du selvfølgelig helt undlade at bruge rammer og i stedet
benytte div-elementet - evt. kombineret med SSI.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-08-03 19:44

"Rumagent Spiff" <Hagenstuff@hotmail.com> skrev

> [...]
> ulighed for den besøgende for at scroole eller ændre størrelsen
> af rammerne. Hvis jeg bruger html til at lave rammerne kan

Det er en rigtig dårlig ide at lave et sideelement med en bredde på 1600
pixels. Det er dobbelt så bredt som den størrelse browservindue, jeg normalt
bruger og 50% større end browseren kan maksimeres til med den skærmbredde,
jeg kører med. Eller 30% større end den maksimale skærmopløsning, jeg
overhovedet kan komme op på.

Tænk på alle de stakler, der kun kan se op til 800 px i bredden.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Flare

Dato : 20-08-03 20:26

> [...]
> bruger og 50% større end browseren kan maksimeres til med den skærmbredde,
> jeg kører med. Eller 30% større end den maksimale skærmopløsning, jeg

Mon ikke han har en god grund. Ellers ja. Så ville det være en ualmindelig
dårlig ide.

ANders

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-08-03 22:37

"Flare" <dct_flare@hotmail.com> skrev
> Mon ikke han har en god grund. Ellers ja. Så ville det være en ualmindelig
> dårlig ide.

Imho findes der ikke nogen god grund til at bruge så bredt et element på
siden. Der er sandsynligvis tale om en grafik, men den kan da sættes ned i
størrelse.

Som jeg anførte: Meget få potentielle læsere kan se et så stort element i
sin fulde bredde.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin