CSS2: Positionering af element under alle ~
Fra : Jesper Stocholm

Dato : 19-08-03 10:47

Jeg har en side, hvor jeg pt. har placeret 4 divs, der alle positioneres
absolut (der kan komme flere). Disse divs kan (og har) divergerende højde
alt efter input fra brugerne.

Jeg kunne godt tænke mig at få placeret endnu en div nederst på siden -
altså ikke nødvendigvis nederst i browservinduet - men "blot" under de
andre elementer. Teksten skal være noget i retning af "denne side blev
sidst opdateret d. ..."

Hvordan gør jeg det med CSS? Jeg antager at jeg med fx javascript kan finde
størrelsen på de andre divs og derefter regne ud hvor det skal placeres,
men er det ikke muligt at placere en div relativt under "alle andre divs"?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk
The Web submission form is the preferred procedure. However, if you don't

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 11:11

Jesper Stocholm skrev:

> [...]
> men "blot" under de andre elementer. Teksten skal være noget i
> retning af "denne side blev sidst opdateret d. ..."

Et skud fra hoften. Placer dine absolut positionerede div'er i en
"moder-div" og sæt den sidste div udenfor. Jeg er ikke helt sikker
på om moder-div'en vil udvide sig korrekt, men du kan jo selv
forsøge:

#moder { position: relative; }
#abs1 { position: absolute; }

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-08-03 14:04

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Et skud fra hoften. Placer dine absolut positionerede div'er i en
> "moder-div" og sæt den sidste div udenfor. Jeg er ikke helt sikker
> på om moder-div'en vil udvide sig korrekt,

Det burde den ikke jævnfør
http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#propdef-position

| Absolutely positioned boxes are taken out of the normal flow. This
| means they have no impact on the layout of later siblings.

Umiddelbart kunne den ønskede effekt vel opnås ved at benytte floats
til de forskellige div'er og placere disse i en "moder-div". Desværre
har floats en tendens til at udløse 3-pixel-buggen i IE, og floats er
generelt skræmmende at holde styr på :-/

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fona

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 14:27

Anders Thorsen Holm skrev:

> Det burde den ikke jævnfør
> http://www.w3.org/TR/CSS2/visuren.html#propdef-position

O.k.

> Desværre har floats en tendens til at udløse 3-pixel-buggen i IE,

Hvad er det?

> og floats er generelt skræmmende at holde styr på :-/

Ja.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-08-03 15:03

> Hvad er det?

Jeg har bikset et lille eksempel sammen:
http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/floatbug.html

Fejlen optræder mig bekendt kun i Internet Explorer, og kun når man
benytter floats; der kommer et 3 pixel bredt tomrum mellem det floatede
element og dets 'søskende'.

I ovennævnte eksempel er der således et tomrum mellem den grønne,
floatede menu og det rødfarvede hovedindhold.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 20:50

Anders Thorsen Holm skrev:

> Jeg har bikset et lille eksempel sammen:
> http://www.daimi.au.dk/~zoolook/misc/floatbug.html

Tak for demonstrationen.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Benny Nissen

Dato : 19-08-03 11:16

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> altså ikke nødvendigvis nederst i browservinduet - men "blot" under de
> andre elementer. Teksten skal være noget i retning af "denne side blev

Prøv at 'pakke' de 4 div's ind i en ekstra div, og så sætte bunden ind i
koden under:

// Indhold i div 1
// Indhold i div 2
// Indhold i div 3