Chipset 865 og 875
Fra : Bo Nielsen

Dato : 19-08-03 07:47

Jeg står og skal købe et ASUS P4C800 motherboard. Deluxe er med I865P
chipset og E-Deluxe er med I875P chipset.
Hvis vi nu ser bort fra prisforskellen, hvad er så den store forskel på
disse 2 chipset. Opnår jeg noget ekstra/bedre med det ene frem for det
andet?

Bo

Fra : JK

Dato : 19-08-03 08:01

On Tue, 19 Aug 2003 08:46:43 +0200, "Bo Nielsen"
<bo.nielsen@jur.ku.dk> wrote:

> [...]
>Hvis vi nu ser bort fra prisforskellen, hvad er så den store forskel på
>disse 2 chipset. Opnår jeg noget ekstra/bedre med det ene frem for det

Det har tidligere været omtalt i denne gruppe, hvordan man enabler PAT
på asus Intel865P chipset bundkort, asus P4P800.

Intel har fået flere penge for Intel 875 chipset på P4C800, men asus
har i bios en delvist skjult mulighed for at enable PAT på P4p800 (det
er _ikke_ noget der er forklaret i manualen).

Derudover er der vist næsten ingen forskel. Måske lidt vedr. firewire,
sata og raid. Det kan du selv læse.

Man slår PAT til på P4P800 på denne måde:

http://www.xbitlabs.com/articles/mainboards/display/asus-p4p800_8.html

Man sætter i bios Memory Accelleration Mode til Enabled

Så er Turbo mode med PAT.

Et program som CPU-Z vil så fortælle, at bundkortet har PAT.

hilsen

John

Fra : Allan / Kolding

Dato : 19-08-03 19:32

Alle P4C800 kort er 875P chipset.
Alle P4P800 kort er 865PE cipset.
Og P4P8X er 865P chipset.

Du skriver som om P4C800 Deluxe er 865P chipset
og P4C800 E-Deluxe er 875P chipset.
Eller er det bare en trykfejl fra din side ???

Anyway ! Køb et P4P800 eller et P4P800 Deluxe og slå PAT
til som John foreskriver. Det virker !
Og nogle test tyder på at P4P800 / P4P800 Deluxe
endda gør det bedre end et 875P chipset bord.
Og så sparer man jo også lidt penge.

Dette var blot et råd !

MVH Allan / Kolding

KLIP

Fra : Bo Nielsen

Dato : 20-08-03 13:12

> [...]
> til som John foreskriver. Det virker !
> Og nogle test tyder på at P4P800 / P4P800 Deluxe
> endda gør det bedre end et 875P chipset bord.

Tak for rådet. Jeg har lige bestilt P4P800 Deluxe

Bo