problem med HTML validering og frames
Fra : Pia Holsting

Dato : 19-08-03 07:15

Jeg har opdaget et mystisk problem når jeg laver HTML validering på mine
sider som vises i et frame. Når f.eks. <!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD
HTML 4.01 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">
indsættes i toppen af en side så kommer der scroolbars vandret på siden når
"doctype" linien fjernes så kommer den vandrette scrollbar ikke. Dette
gælder for samtlige sider hvad enten der er ren tekst eller tabeller. Jeg
kan desværre ikke lave en henvisning da det er på vores intranet.

Er der nogen der har en forklaring på dette?

--
Pia Holsting

Fra : Pia Holsting

Dato : 19-08-03 07:29

Jeg har lige selv fundet ud af at det.
Det afhænger af hvilken browser der anvendes. Det ser ud til at problemet
kun opstår i IE6.
--
Pia Holsting

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 10:40

Pia Holsting skrev:

> Det afhænger af hvilken browser der anvendes. Det ser ud til
> at problemet kun opstår i IE6.

Det er ikke korrekt. I tidligere udgaver af IE opstår "problemet"
(som egentlig ikke er et problem, men en fabriksbestemt opførsel)
ikke - men Netscape 6+, Opera 7+ og alle udgaver af Mozilla har
ligesom IE 6 også en doctype switch.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 08:18

Pia Holsting skrev:

> [...]
> indsættes i toppen af en side så kommer der scroolbars vandret
> på siden når "doctype" linien fjernes så kommer den vandrette

Tillykke, du har opdaget effekten af Doctype Switching. Nye udgaver
af de store browsere - IE, Mozilla (Netscape mm) og Opera - har to
forskellige måder at fortolke html/css-kode. Det der afgør hvilken
måde der anvendes, er doctypeerklæringen (eller manglen på samme)
på en side.

Der er masser af forklaringer på nettet (Google er din ven) - her
er et par af dem:

<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>

<http://www.html.dk/artikler/00036/>
--