Excel -> Gedcom ????
Fra : erik

Dato : 18-08-03 21:00

Hej
Kan det lade sig gøre at få data fra et regneark ind i mit slægtsprogram (på en nem
måde) ?

--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Chris Gade Oxholm Sø~

Dato : 19-08-03 00:30

Hvis du kan få dine oplysninger genereret over i fil som overholder GEDCOM
formatet er det ikke være noget problem.

Chris Gade Oxholm Sørensen
www.brotherskeeper.dk

Fra : erik

Dato : 19-08-03 10:17

Hej og tak for dit svar.
Kan du sige lidt mere:
1) det må være et regneark der indeholder Gedcom-formatet, rigtigt?
2) ved du hvor jeg kan finde specificationerne for det format ?
3) selve transformationen, hvordan gøres det ?
--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 19-08-03 12:09

The GEDCOM Standard Release 5.5

http://www.gendex.com/gedcom55/55gctoc.htm

en dansk udgave findes på

http://www.brotherskeeper.dk/gedcom_koder/gedcom-standard.htm

Med venlig hilsen

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://www.tom-stryhn.dk
last update / sidst opdateret 15.08.2003

Fra : Niels Gjermandsen

Dato : 19-08-03 20:39

Hej
Jeg kan da sige dig at jeg har lavet mange regneark om til
slægtsforskningsprogram.
Jeg bruger dog den lille funktionalitet som ligger i Brothers Keeper.
Ja så skal du jo til at installere et gammelt program, det gælder Brothers
keeper ver 5.2, du kan installere den i en separat mappe, så installerer du
programmet BK5 utilities, og så ruller lavinen for her er der en rutine hvor
du kan læse en comma separeret fil ind i Brothers keeper, du skal lave en
opstilling der kan læse datane fra felterne i commafilen ind i BK på de
rigtige pladser.
Nu kan du jo fremstille en Gedcom fil med BK5.2 og bruge den i et andet
program eller du kan åbne din BK6 og oversætte formatet fra BK5 til BK6. og
så kan du lægge to databaser sammen. Vupti det er gjort helt uden at kende
GEDCOM formatets syntaks.
Smart, ja det syntes jeg. Jeg mangler dog bare denne facilitet i BK6 men jeg
kan da klare mig med BK5 til dette formål.
Det kan faktisk også bruges hvis du har en fil i tekst og laver den om til
en CSV fil, her skal du huske at få det rigtige antal kommaer ind i filen på
de rigtige steder, men så er der igen den genvej at få lagt teksten ind i
regnearket og så sørge for at alle data der er ens står i samme søjle, for
eksempel alle navnene skal stå over hinanden og så skal alle fødselsdatoerne
stå over hinanden og så videre. Så er det let at eksportere regnearket til
en CSV fil med det rigtige antal kommaer i hver linie.

Niels Gjermandsen