PC mister forbindelse til DNS-server hver ~
Fra : Karsten Vinding

Dato : 18-08-03 20:58

Efter at have prøvet i dk.edb.system.ms-windows, uden at få et eneste svar
prøver jeg nu her.

Jeg har et underligt problem med min server, som jeg forgæves har prøvet at
gennemskue igennem længere tid.

Problemet er at maskinen mister forbindelsen til DNS serverne når maskinen
har været oppe i ca. 13½ dage. Min udbyder er CC, og det er deres DNS
servere der ikke længere er forbindelse til.

Problemet opstår altid efter godt 13 dage, og udebliver aldrig. Resultatet
er at jeg ikke kan surfe på nettet fra maskinen, og alle opgaver der kræver
et DNS opslag fejler. Fra min anden maskine som jeg laver dagligt arbejde
fra virker det perfekt, og den kører med samme opsætning i
netværksindstillinger (udover IP-adr.).

Maskinen kører Win2k Pro SP4, og det skal siges at dette setup har kørt uden
dette problem tidligere, men jeg kan ikke sætte en finger på hvornår det
opstod.

Linien kører over en Cisco 678, og denne og de to PC'er er forbundet igennem
en billig Eten switch.

I Event Viewer er den eneste information denne:

**CUT START**
Source: dnscache

The DNS Client service could not contact any DNS servers for a repeated
number of attempts. For the next 30 seconds the DNS Client service will not
use the network to avoid further network performance problems. It will
resume its normal behaviour after that. If the problem persists, verify your
TCP/IP configuration, specifically check that you have a preffered (and
possibly an alternate) DNS server configured. If the problem continues,
verify network conditions to these DNS servers or contact your network
administrator.
**CUT END**

Jeg har tjekket og dobbelt tjekket alle indstillinger i proberties for
netværksforbindelsen, og kan ikke finde noget der skulle være forkert.

Når maskinen bliver rebootet er alt godt igen for de næste ca. 13½ dag.

Dette er en ret underlig fejl, og også ret generende, da maskinen er i stand
til at holde sig flyvende i noget mere end 13 dage uden at gå ned.

Resten af systemet fungerer stadig fint, jeg kan hente filer fra serveren,
fjernstyre den, og i det hele taget arbejde almindeligt på den, udover at
den ikke kan gennemføre DNS opslag, hvilket min arbejdsPC godt kan på den
samme linie på sammen tidspunkt.

Der må være en eller anden underlig indstilling i Win2k jeg har fået pillet
ved, der får tingene til at gå i udu efter 13½ dag (den crasher aldrig da
jeg er nødt til at gentarte den med 13½ dag ).

Alle forslag er velkomne, det er ved at give mig grå hår i hovedet det her

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Jan Bachman

Dato : 19-08-03 01:45

>Alle forslag er velkomne, det er ved at give mig grå hår i hovedet det her

Har din server fast IP, eller får den sin IP fra en DHCP-server, hvor
de kun er gyldige i ca. 14 dage?

/Jan

Fra : Karsten Vinding

Dato : 19-08-03 06:53

In news:cds2kvc7jqj3gt156787g98ctkbg4o82i7@4ax.com, Jan Bachman
<ymerdyr@image.dk> wrote:

> Har din server fast IP, eller får den sin IP fra en DHCP-server, hvor
> de kun er gyldige i ca. 14 dage?

Den har fast IP. Både internt i netværket og udadtil i forhold til CC.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Jan Bachman

Dato : 20-08-03 07:14

>Den har fast IP. Både internt i netværket og udadtil i forhold til CC.

Har du prøvet at afinstallere SP4 og gå tilbage til SP3?
Jeg har haft et hyr med SP4, dog i anden sammenhæng.

/Jan

Fra : Karsten Vinding

Dato : 20-08-03 07:52

In news:4b46kvgl2untuk6c7f127552lqmej83fu9@4ax.com, Jan Bachman
<ymerdyr@image.dk> wrote:

> Har du prøvet at afinstallere SP4 og gå tilbage til SP3?
> Jeg har haft et hyr med SP4, dog i anden sammenhæng.

Nej, for problemet var der også under SP3. Jeg håbede faktisk på at
opgraderingen til SP4 ville fjerne problemet men det gjorde den ikke.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Karsten Vinding

Dato : 10-09-03 12:41

<ymerdyr@image.dk> wrote:

> [...]

Jeg har nu i den sidste måneds tid prøvet to ting. Dels at køre "ipconfig
/registerdns" når forbindelsen døde, men det hjalp, som Asbjørn også sagde
det ikke ville, ikke.

Så har jeg de sidste 14 dage kørt op mod en anden primær og sekundær DNS
server, for at se om det skulle være et problem med CC's DNS, men ak & ve,
her til formiddag efter 13 dage og ca. 18 timer døde DNS opslag igen.

Derfor må det være et lokalt problem.

Jeg er helt på bar bund igen, så nu er jeg nart parat til at genindstallere
hele lortet (hvilket vil være en monumental opgave). ALLE forslag til
løsninger er velkomne. Det må være noget der blevet ændret et sted i
dnscache eller registry, men hvad?

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : [6705] Jesper Sørens~

Dato : 20-08-03 02:40

en simpel løsning kunne være at lave en lille ipconfig /renew bat fil som
blev kørt hver 10. dag eller noget i den stil..

/J

Fra : Karsten Vinding

Dato : 20-08-03 06:14

In news:nmA0b.52166$Kb2.2393997@news010.worldonline.dk, [6705] Jesper
Sørensen
<FJERNotiss@get2net.dk> wrote:

> en simpel løsning kunne være at lave en lille ipconfig /renew bat fil
> som blev kørt hver 10. dag eller noget i den stil..

OK. Hvis det er noget der med sikkerhed vil virke, kunne det da sagtens være
løsningen.

Men hvis jeg kører en ipconfig /renew får jeg dette:

"Error: No adaptors bound to TCP/IP are enabled for DHCP."

Nok fordi jeg kører med statisk IP adresse.

Desuden er der jo stadig hul igennem på netværket, og maskinen kan også
kontakte omverdenen hvis man indtaster IP-adresser direkte. Det er kun
forbindelsen til CC's DNS server der dør.

Hvad kan man gøre for at genopfriske det?

Det er åbenbart en noget kryptisk fejl jeg har her.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Hans

Dato : 21-08-03 02:23

Karsten Vinding wrote:
> In news:nmA0b.52166$Kb2.2393997@news010.worldonline.dk, [6705]
>
> Det er åbenbart en noget kryptisk fejl jeg har her.

Prøv engang med disse to i en periode for at udelukke fejl på CC's dns:

193.88.44.22
193.88.44.42

De har aldrig svigtet og svarer på alt.

/ Hans

Fra : Karsten Vinding

Dato : 21-08-03 06:42

In news:bi16u0$pfk$1@sunsite.dk, Hans
<kvik@NOSPAMmail.tdcadsl.dk> wrote:

> Prøv engang med disse to i en periode for at udelukke fejl på CC's
> dns:
>
> 193.88.44.22
> 193.88.44.42
>
> De har aldrig svigtet og svarer på alt.

Det vil jeg prøve. Jeg lurer lidt på om "ipconfig /registerdns" kunne hjælpe
mig med problemet, og vil prøve det først. Men derefter vil jeg prøve med
dine forslag til DNS servere.

Problemet med fejlfinding på denne fejl er at jeg skal vente de 13 dage hver
gang for at finde ud af om ændringen jeg har lavet gør nogen forskel, og det
gør det meget langsommeligt at finde fejlen.

Jeg har overvejet at bide i det sure æble og lave en omindstallation, men
det er et kæmpe arbejde at få sat alle de programmer med mere jeg har
kørende op igen, og ærgerligt at måtte gøre ved et system der udover denne
lille skavank opfører sig eksemplarisk og aldrig går ned.

--
Mvh, Karsten.

http://www.vinding.adsl.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 21-08-03 21:03

On Thu, 21 Aug 2003 07:41:46 +0200, "Karsten Vinding"
<karsten@vinding.adsl.dk> wrote:

> Jeg lurer lidt på om "ipconfig /registerdns" kunne hjælpe mig

Det vil ikke hjælpe på det problem. RegisterDNS tvinger klienten
til at forsøge dynamisk at registrere sig med en DNS-server, og
det vil den ikke tillade.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/