Router tilslutning fortsat
Fra : S.G

Dato : 18-08-03 19:45

nu har jeg købt en router i Aldi med 4 porte.
Den ser fin ud.
Hvis nu jeg gerne vil opdele min 2mbit til 4x512kb pr computer.
Kan det så lade sig gøre?
skal der en speciel router til eller hvordan kan det komme til at lade sig
gøre?

Fra : Iskold

Dato : 18-08-03 20:24

"S.G" <diller@fjern.mbox301.get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Kan det så lade sig gøre?
> skal der en speciel router til eller hvordan kan det komme til at lade sig

Nej...men du kan købe en hardware eller software løsning, der kan dele
forbindelsen, men er det ikke lige meget hvormeget i har hver, hvis der kun
er en på, så kan denne person jo lige så godt få det hele alene ikk...men
det lugter lidt af at i gerne vi benytte kazar og så vil du være sikker på
at i hver især har det i har betalt for ikk....
henrik

Fra : S.G

Dato : 18-08-03 20:48

> det lugter lidt af at i gerne vi benytte kazar og så vil du være sikker på
> at i hver især har det i har betalt for ikk....

Nops det lugter af at vi er 2 der spiller meget online, og helst ikke vil
lagges af når en af de andre downloader e ller surfer.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 18-08-03 20:57

S.G wrote:
> Nops det lugter af at vi er 2 der spiller meget online, og helst
> ikke vil lagges af når en af de andre downloader e ller surfer.

Det bliver drøftet hver anden dag her i gruppen, så søg lidt baglæns.

Konklusionen er at der ikke er nogen billig og nem løsning, men der er
muligheder.

Det billigste skulle efter sigende være en ekstra PC, der kører Linux
til at styre fordelingen.

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-08-03 21:01

> Hvis nu jeg gerne vil opdele min 2mbit til 4x512kb pr computer.
> Kan det så lade sig gøre?

Jep, men det kræver en speciel hardwareenhed - jeg fik engang et link (kan
desværre ikke huske det), men den kostede 2500 dollars - lige lidt for
pebret
for min smag =)

> skal der en speciel router til eller hvordan kan det komme til at lade sig
> gøre?

Du kan sætte en maskine op som gateway, og installere QoS - så vil du kunne
bestemme hvor meget trafik en klient må få - du kan evt. bruge en linuxboks.
Er
du ikke inde i linux, er der nok ikke så meget du kan gøre =(

--
"Sic gorgiamus allos subjectatos nunc"
Lars 'Trygleren' Winther

Fra : Christian

Dato : 18-08-03 21:18

"S.G" <diller@fjern.mbox301.get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det så lade sig gøre?
> skal der en speciel router til eller hvordan kan det komme til at lade sig

Hvis du skal have en hardware løsning skal der en ret dyr router til for at
gøre dette muligt... vi snakker 5k+..
På den anden kunne du jo tage et gammelt lig af en pc, hvis du har en
stående og installere en linux version på den og kører noget HTB
(Hierachical token bucket) på den.
http://luxik.cdi.cz/~devik/qos/htb/
Dette program kan håndtere denne slags deling af en forbindelse.. Jeg har
ikke selv haft brug for at bruge det på min linux server ellers ville jeg
med glæde have skrevet en quick guide..

Christian