månen !
Fra : Katrine & Bo

Dato : 18-08-03 17:38

Har der nogen-sinde været folk på månen ?
For et stykke tid siden var der et program i TV, som behandlede emnet.
Desværre så jeg det ikke selv, men har fået fortalt at : det amerikanske
flag blafrede ! der var skygger på måne-overfladen i flere retninger ! osv.
osv.
Hvorfor tager man ikke til månen mere ??
/Bo

Fra : Peter B. Juul

Dato : 18-08-03 17:52

"Katrine & Bo" <hojben@SOLSORTc.dk> writes:

> Har der nogen-sinde været folk på månen ?

Ja.

> For et stykke tid siden var der et program i TV, som behandlede emnet.

Nej. Der var en gang forvåset, ensidigt pop, som enhver med et
øjebliks overvejelse kunne afvise. Det er så gjort til hudløshed her i
gruppen og på diverse web-sider.

> Desværre så jeg det ikke selv, men har fået fortalt at : det amerikanske
> flag blafrede !

Ja, selvfølgelig blafrede det. Men det blafrede ikke i vinden, som
kritikerne påstår. Det blafrer fordi, der bliver skubbet til det.

> der var skygger på måne-overfladen i flere retninger !

Ja, sådan er det altid på 2D-billeder af 3D-landskaber.

Søg lidt tilbage i gruppen på groups.google.com, så behøver vi ikke at
tage hele turen igen.

> Hvorfor tager man ikke til månen mere ??

fordi det er for dyrt og for uinteressant.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Bekæmp med al din kløgt og flid
The RockBear. ((^)) den tåge tåber spreder.

Fra : Ivar

Dato : 18-08-03 18:46

Peter B. Juul skrev:

> fordi det er for dyrt og for uinteressant.

Det var et stort chok for mange amerikanere, da Sovjetunionen
i slutningen af 50'erne sendte Sputnik i kredsløb om jorden.
Mange amerikanere følte at de var blevet overhalet teknologisk af
russerne. Andre så det som en militær trussel, og mente at man
burde bombe Sovjetunionen med atomvåben omgående.
Da USA i begyndelsen af 60'erne fik godt fod på rumfarts-teknologien,
sagde præsident Kennedy, at de ville sætte en mand på månen
inden 1970. I 60'erne hørte man intet om russernes planer.
Først efter murens fald, har de indrømmet at de forsøgte at få en
mand på månen før amerikanerne.
Hvis den kolde krig, og dermed den ideologiske krig, ikke havde været
der i 60'erne, havde vi sikkert ikke haft en mand på månen endnu.

Ivar

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-08-03 21:58

Ivar wrote:

> [...]
> inden 1970. I 60'erne hørte man intet om russernes planer.
> Først efter murens fald, har de indrømmet at de forsøgte at få en

Sprang raketten ikke i luften?

> Hvis den kolde krig, og dermed den ideologiske krig, ikke havde været
> der i 60'erne, havde vi sikkert ikke haft en mand på månen endnu.

Sikket rigtigt. Derfor får vi aldrig nogen til Mars.

Fra : Peter Weis

Dato : 18-08-03 21:16

"Peter B. Juul" <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> wrote in message

> Ja.

> Nej. Der var en gang forvåset, ensidigt pop, som enhver med et
> øjebliks overvejelse kunne afvise. Det er så gjort til hudløshed her
> gruppen og på diverse web-sider.

Her er en af behandlingerne af udsendelsen:
http://www.badastronomy.com/bad/tv/foxapollo.html.

> Ja, selvfølgelig blafrede det. Men det blafrede ikke i vinden, som
> kritikerne påstår. Det blafrer fordi, der bliver skubbet til det.

Det "blafrede" da stangen blev vrikket ned i måneoverfladen.
Måden det blafrede på, med snipperne der slog meget højt op til
siderne, bekræfter i mine øjne at optagelsen foregik uden megen
luftmodstand.

mvh
Peter

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 19-08-03 02:31

Peter B. Juul <pbpj2@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en nyhedsmeddelelse:m2zni6gb87.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...

> [...]
>
> Ja, selvfølgelig blafrede det. Men det blafrede ikke i vinden, som
> kritikerne påstår. Det blafrer fordi, der bliver skubbet til det.

Jeg må indrømme, jeg ikke gider tage stilling til, om udsendelserne var poppet vås eller spændende nok til nærmere unersøgelser, da jeg ikke har set dem.

Jeg er selv så gammel, at jeg som 4 årig sad limet til skærmen, hver gang der var nyt fra måneekspeditionen.

Men en ting, der har undret mig i mange år, er det simple spørgsmål:
Hvem holdt kameraet, da Niel Armstrong lavede det berømte første skridt?
Der var ingen kamera-arm på månelandingsmodulet!

Jeg er tilbøjelig til at tro, at den første månerejse udmærket kan have været en hoax, simpelthen på grund den enorme prestige, der var lagt i projektet, der skulle være klar inden udgangen af 60'erne.

Har dog ingen grund til at tro, at man ikke har indhentet det forsømte ved senere rejser.
Jeg har den opfattelse, at 60'erne i USA var et bedragets årti med Lyndon B. Johnson som marionet for de dunkleste politiske magter i USA.
Ganske vist overtog Nixon embedet i 1968, men projektet har uden tvivl været så prestigefyldt, at han ikke har villet eller kunnet gribe ind. Den kolde krig stod på sit højeste og USA havde brug for at vise sig teknologisk overlegen.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Thomas Thorsen

Dato : 19-08-03 06:46

Frodo Nifinger skrev:

> Men en ting, der har undret mig i mange år, er det
> simple spørgsmål: Hvem holdt kameraet, da Niel
> Armstrong lavede det berømte første skridt? Der var
> ingen kamera-arm på månelandingsmodulet!

Fra http://www.bestofcolumbus.com/Braeunig/space/hoax.htm:
If Neil Armstrong was the first man on the Moon, then who shot the video
of him descending the ladder and taking his initial steps on the lunar
surface?

The TV camera was stowed in an instrument pallet in the LM descent
stage. When Armstrong was at the top of the ladder, he pulled a lanyard
to swing open the pallet, which was hinged at the bottom. The TV camera,
which was attached to it, also swung down. Buzz Aldrin then switched on
the camera from the LM cabin. The camera was pointing at the ladder of
the LM so that TV pictures of Armstrong's initial steps on the Moon
could be relayed to the world. The camera was later removed from its
mounting and placed on a tripod some 30 feet from the LM, where it was
left unattended to cover the remainder of the moonwalk.

TT

Fra : Peter Weis

Dato : 19-08-03 08:42

"Frodo Nifinger" <jni@tdcadsl.dk> wrote:

> Men en ting, der har undret mig i mange år, er det simple spørgsmål:
> Hvem holdt kameraet, da Niel Armstrong lavede det berømte første
skridt?
> Der var ingen kamera-arm på månelandingsmodulet!

Ifølge http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/First_Man.htm, så var
der et kamera monteret uden på landingsmodulet.

mvh
Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 19-08-03 12:25

Frodo Nifinger skrev:

> [...]
>unersøgelser, da jeg ikke har set dem.

>Jeg er tilbøjelig til at tro, at den første månerejse udmærket kan have været en hoax

Hov! Der tog du jo stilling.

Men da alle dine 'argumenter' er rene gætterier, hører de ikke
hjemme i en gruppe om videnskab.

--
Bertel

Fra : N. Foldager

Dato : 11-09-03 15:01

Peter B. Juul skrev:

>Ja, selvfølgelig blafrede det. Men det blafrede ikke i vinden, som
>kritikerne påstår. Det blafrer fordi, der bliver skubbet til det.

Og fordi, der ikke er nogen atmosfære, svinger flaget i længere tid
efter berøringen, end det ville i en atmosfære. Flaget kan kun komme
af med sin svingningsenergi gennem stoffet og ophængspinden. Ikke
gennem en betydelig luftmodstand, som det er tilfældet her på Jorden.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : Claus Christiansen

Dato : 18-08-03 19:50

"Katrine & Bo" <hojben@SOLSORTc.dk> wrote in

> [...]
> retninger ! osv. osv.
> Hvorfor tager man ikke til månen mere ??

Her er et par links:

http://www.badastronomy.com/bad/misc/apollohoax.html
Bad Astronomy har iøvrigt mange andre gode og interessante artikler.

http://www.redzero.demon.co.uk/moonhoax/
Red Zero er temmelig grundig.

http://www.lunaranomalies.com/fake-moon.htm
En perle... Beskriver meget detaljeret hvorfor tvivlerne ikke skal tages
alvorligt og forklarer så hvordan Nasa hemmeligholder spor fra en
civilisation på månen...

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 20-08-03 19:34

"Katrine & Bo" <hojben@SOLSORTc.dk> wrote in message

> [...]
osv.
> osv.
> Hvorfor tager man ikke til månen mere ??

Jep - det er rigtigt - vi har aldrig været på månen.

Det er optaget i et filmstudie - se følgende "fraklip":
http://www.moontruth.com/
(Læs teksten først, og se så videoen. Den er kanon!!

Bjarke

Fra : Bjarke Walling Peter~

Dato : 20-08-03 23:23

Bjarke Dahl Ebert skrev:
> Jep - det er rigtigt - vi har aldrig været på månen.
>
> Det er optaget i et filmstudie - se følgende "fraklip":
> http://www.moontruth.com/
> (Læs teksten først, og se så videoen. Den er kanon!!

Uh ja (godt lavet). Og klik helt til sidst på det nederste link... !

Mvh. Bjarke

Fra : Martin Kristensen

Dato : 21-08-03 21:51

"Bjarke Dahl Ebert" <bjarke-news2003@trebe.dk> wrote in message

> Jep - det er rigtigt - vi har aldrig været på månen.
>
> Det er optaget i et filmstudie - se følgende "fraklip":
> http://www.moontruth.com/
> (Læs teksten først, og se så videoen. Den er kanon!!

LOL. Endelig har vi beviset! :)

/Martin