vertikal centrering af indhold
Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-03 17:42

Hej NG
Utallige gange er der blevet spurgt om, hvordan man centrerer en sides
indhold lodret i det åbnede browservindue.
Svjh har svaret lige så mange gange været, at man skal definere højde på
html og body til 100% og derefter sætte margin-top og margin-bottom til
auto.

Det har jeg nu forsøgt:

www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/topbottom.htm

Men den tekstboks, der skulle befinde sig midt i browservinduet, ligger helt
oppe i toppen. Har jeg misforstået et eller andet, eller ...

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 17:55

Erik Ginnerskov skrev i

> Svjh har svaret lige så mange gange været, at man skal definere højde
> på html og body til 100% og derefter sætte margin-top og margin-bottom
> til auto.

Vil det være tilladt at lave en table? så kunne du jo sætte
din td til at have valign top og height på 100%

Jane

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 18-08-03 17:57

Jane wrote:

> Vil det være tilladt at lave en table?

Kender jeg Erik ret, så er svaret "nej", og det er forståeligt nok

> så kunne du jo sætte
> din td til at have valign top og height på 100%

Du mener vel "middle"?

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fona!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fona

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 18:12

Anders Thorsen Holm skrev i <news:Xns93DBC11C3610Dzoolook@130.225.247.90>:

> Du mener vel "middle"?

*nikker voldsomt* rød i bærret

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-03 18:59

"Anders Thorsen Holm" <zoolook@daimi.au.dkx> skrev

> Kender jeg Erik ret, så er svaret "nej", og det er forståeligt nok

Bingo.

Men hvad så?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 10:53

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> Svjh har svaret lige så mange gange været, at man skal
> definere højde på html og body til 100% og derefter sætte

Den metode jeg kender, benytter position: absolute; + fast højde +
negativ margen (på halvdelen af højden).

Altså:

div.centreret{
    position:absolute;
left:50%;
top:50%;
width:300px;
height:300px;
margin-left:-150px;
margin-top:-150px;
}

Se eksempel her: <http://www.milov.nl/code/css/verticalcenter.html>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-08-03 19:19

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> skrev

> Den metode jeg kender, benytter position: absolute; + fast højde +
> negativ margen (på halvdelen af højden).
>
> Altså:
>
> div.centreret{
> position:absolute;
> left:50%;
> top:50%;
> width:300px;
> height:300px;
> margin-left:-150px;
> margin-top:-150px;
> }

Doo, hvor svært kan det være. <|
Det er præcis som http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/negativ.htm,
bare drejet 90 grader.

Takker, fordi du åbnede mine øjne, Jens

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 19-08-03 20:09

Erik Ginnerskov wrote:

> Doo, hvor svært kan det være. <|

Hehehe. Jeg har selv haft rigeligt med d'oh-oplevelser den her sommer.
Nu er det heldigvis ikke så varmt mere, så der er længere mellem dem.

> Det er præcis som
> http://www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/negativ.htm, bare
> drejet 90 grader.

Men vil en tilsvarende vertikal løsning ikke være fastlåst til en
bestemt højde?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-08-03 20:50

Anders Thorsen Holm skrev:

> Men vil en tilsvarende vertikal løsning ikke være fastlåst til
> en bestemt højde?

Jo - det er en væsentlig ulempe. Effekten kan være god nok til en
side med meget få informationer - fx et centreret firmalogo som
indgangsside til et site - men er problematisk at bruge som fast
layout på sider med egentligt indhold.
--
Jens Gyldenkærne Clausen