Skolekom på OsX???
Fra : Nik

Dato : 18-08-03 15:32

Go-hejsa

Nu er jeg startet som lærer i den danske folkeskole!
Mand, der er fart på...det er fedt og hårdt og alt muligt...

....men vi bruger jo altså Skolekom; og mens der kan hentes en client
til Os9 på skolekom.dk, så har de åbenbart ikke noget til Osx??? Jeg
har hørt hvisken i krogene om noget, men har intet kunne finde.

Er der nogen der kan hjælpe?
-svar meget gerne på min mail:
nik-snabelA-galestreger.dk

På forhånd tak

Nik

Ps. Har slet ikke os9, så kan ikke køre den i classic.

--
G4 "Sawtooth" 400 mhz, 640 Ram, Os X Jaguar -og et billede af Asbjørn Riis!!!
)

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 18-08-03 16:12

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> ...men vi bruger jo altså Skolekom; og mens der kan hentes en client
> til Os9 på skolekom.dk, så har de åbenbart ikke noget til Osx??? Jeg
> har hørt hvisken i krogene om noget, men har intet kunne finde.

Hvis jeg ikke husker helt galt, så er det First Class de bruger, og det
findes da til OS X:
< http://www.macupdate.com/info.php/id/7333>

mvh.
Kaj.
--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-08-03 16:31

Kaj Christiansen <kajc@ofir.dk> wrote:

> Hvis jeg ikke husker helt galt, så er det First Class de bruger, og det
> findes da til OS X:
> < http://www.macupdate.com/info.php/id/7333>

Som er noget rigtigt l...

Jeg har set hvordan lærerne bøvler med e-mails på den skole jeg er på.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Jesper Juellund Jens~

Dato : 18-08-03 17:42

Jesper Haaber Gylling skrev:

> Som er noget rigtigt l...
>
> Jeg har set hvordan lærerne bøvler med e-mails på den skole jeg er på.

Jeg går ud fra, at du mener Skolekom generelt?

I hvert fald bruger jeg First Class-klienten i version 7.1 til Mac OS X,
og det kører da som Skolekom nu gør (så vidt jeg ved). Jeg bruger det
ikke så meget, men hvis man er i skoleverdenen er det svært at leve
uden.

Men i øvrigt er jeg godt træt af disse "alternative" e-mail-systemer. Ud
over almindelig e-mail tjekker jeg Skolekom og så mail i Lotus Notes, da
mit seminarium har besluttet, at al elektronisk kommunikation skal gå
den vej. "Heldigvis" fungerer webadgang til Lotus Notes (iNotes) ikke på
Mac, så jeg har fået en klient - webadgangen er tung og irriterende.

Værre er det med QuickPlace, der kun delvist fungerer på Mac.

--
Jesper Juellund Jensen

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 18-08-03 18:57

Jesper Juellund Jensen <jjj@cyrk.dk> wrote:

> [...]
> og det kører da som Skolekom nu gør (så vidt jeg ved). Jeg bruger det
> ikke så meget, men hvis man er i skoleverdenen er det svært at leve

Men skolekoms dage er talte. Efter min mening overtager KMD's pakker
(Easy og Matrix føres over på MinSkole) de lokale konferencer og emails,
og så er der "kun" tvær-skole-kommunikationen tilbage.
Der slår nok rigtig igennem indenfor 2 år, og så er der en del
forvirrede lærere på "nul" igen...
--
Poul

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-03 20:46

Poul Skovmand Thingholm <fjern_pst@phenomen.dk> wrote:

> [...]
> og så er der "kun" tvær-skole-kommunikationen tilbage.
> Der slår nok rigtig igennem indenfor 2 år, og så er der en del

KMD easy og matrix er da programmer der bruges af skoleadministartionen
(timer, arbejdstider osv.) og ikke kommunikationsprogrammer.

--
Mvh Martin
| OpenOffice på MacOS X: www.talentmedia.dk/openoffice/ |

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 24-08-03 13:25

Martin Bredthauer <spam_spam_spam@talent.dk> wrote:

> KMD easy og matrix er da programmer der bruges af skoleadministartionen
> (timer, arbejdstider osv.) og ikke kommunikationsprogrammer.

Korrekt, men jeg tænker på de lovpligtige hjemmesider, hvor KMD's
minSkole har fordele af samkøring med Matrix og Easy. Her etableres der
også forum'er. Men måske er det ikke en skolekom-killer, men jeg tror
dets dage er talte i den nuværende form.
Man får ikke mange lærere til at tjekke flere forskellige fora, ikke
engang de IT-kyndige Indenfor få år bør skoleKom efter min mening
basere sig mere på noget a la mail-lister, og ikke på det ellers
udemærkede firstClass.
Men vi får nok spindelvævet af forskellige kommunikationsveje, som
dominerer i skolen, overført til IT-siden også...
--
Poul

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 18-08-03 19:20

> [...]

> Mac, så jeg har fået en klient - webadgangen er tung og irriterende.
>
> Værre er det med QuickPlace, der kun delvist fungerer på Mac.

Næ jeg mener First Class på PC - jamen du godeste noget primitivt
gammelt lort.

Kender ikke Mac versionen.

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-03 20:46

> Næ jeg mener First Class på PC - jamen du godeste noget primitivt
> gammelt lort.

Igen Jesper: Kender du programmet? Har du brugt det for nyligt?

> Kender ikke Mac versionen.

Mac versionen og Linux versionen er identisk med win versionen. Netop
det er en af de fedeste ting ved FirstClass. Producenten Centrinity bør
netop roses for at udvikle klienter til mange platforme og server delen
til wintel såvel som OS X. Linux kommer også snart.

Jeg stiftede først bekendtskab med FirstClass i forbindelse med
PolOnline (Politikens BBS.) Det var gode tider, med en god Mac gruppe.
Stemningen var meget lig dk.edb.mac

Siden da er PolOnline gået på nettet, og dermed døde den en stille død i
min bevidsthed. (Web interfacet er bare for bøvlet. Det er lidt li' som
MediaMacs forum, som efter min mening burde føres over i denne NG, idet
newsprogrammer er gearet meget bedre til den mængde trafik som findes på
MediaMac.)

Da SkoleKom startede var jeg derfor kendt med FirstClass, men antallet
af brugere på SkoleKom var enorm! Det var vist (og er måske fortsat) det
største FirstClass system i verdenen!! FirstClass var slet ikke bygget
til den mængde trafik og folkene bag SkoleKom kunne slet ikke styre
backup og drift, hvilket endte med et brag for nogle år siden. Hele
systemet lå ned i flere måneder og folk flygtede til andre systemer.
(Måske er det disse senarier som folk i denne NG husker som negative.)
De sidste bar år har det dog kørt meget tilfredsstillende. Mange
brugere, stor mængde trafik og stabil drift. Jeg bruger det hver dag og
har mange elever som bruger det. Sidst er der kommet en kalenderfuktion,
som kan så meget at jeg har valgt ikke at anbefale det til mine
kollegaer. (Jeg er på en lille skole hvor vi slet ikke har brug for så
omfattende en kalender. Men kalenderen er der som sådan ikke noget i
vejen med.)

Som sagt i andet indlæg bruger jeg Skolekom som alm. pop3 konto, som
webmail og via den rigtige klient. På den måde har jeg altid adgang til
min mail. Jeg ved godt at dette kan lade sig gøre med andre systemer i
dag, hotmail m.f.l. Men med SkoleKom kender jeg udbyderen, hvilket jeg
synes er betryggende og når det er muligt at bruge FirstClass klienten
er det meget meget bedre end noget webinterface kan tilbyde.

Så kom ikke her og sig at FirstClass er noget lo.. for det er ikke
rigtigt. Nej pjat, det må i selvfølgelig gerne mene, men jeg mener ikke
i har ret. Og hvis i mener det bør i komme med mere direkte kritik, som
man kan tale ud fra.

Fra : Christian Bech

Dato : 18-08-03 21:48

On Mon, 18 Aug 2003 21:46:23 +0200, spam_spam_spam@talent.dk (Martin
Bredthauer) skrev:

> [...]
>rigtigt. Nej pjat, det må i selvfølgelig gerne mene, men jeg mener ikke
>i har ret. Og hvis i mener det bør i komme med mere direkte kritik, som

Jeg vil nok ikke ligefrem bruge l-ordet. Det er der for mange endnu
dårlige systemer til. Jeg er dog taknemmelig for, at jeg ikke skal
være daglig bruger på FC.

Jeg er kritisk overfor interfacet. At placere en skrivebordsmetafor
oven på et skrivebord er simpelthen en katastrofe. Ydermere kan jeg
ikke have min mail åben, som jeg ellers altid har, hvis jeg også vil
checke en konference. I hvert fald kræver det at jeg har mere end et
skrivebord åbent og det er en konceptuel katastrofe.

I den nyeste version er der vist omsider blevet mulighed for
mailfiltre, hvilket har været en pinlig mangel.

Er det muligt at lave trådede diskussioner med niveaudeling i den nu?

--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-03 22:09

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Jeg er kritisk overfor interfacet. At placere en skrivebordsmetafor
> oven på et skrivebord er simpelthen en katastrofe.

Tildels enig, men hvis man blot tænker på det som mapper i en stor mappe
(FC skrivebordet = den store mappe) så er det ikke så slemt. Man kan jo
lave "drag n drop" til mapperne i skolekom. På den måde bruger jeg ofte
mit FC skrivebord som web-harddisk. Men det giver problemer med
overblikket. SkoleKom består af så mange konferencer at det er en joke.
Men det er jo ikke FirstClass' fejl, om end de gerne måtte finde en
løsning på det.

> [...]
> checke en konference. I hvert fald kræver det at jeg har mere end et
> skrivebord åbent og det er en konceptuel katastrofe.

Ikke forstået (måske)!? Jeg kan fint ha' min postkasse åben og åbne
indlæg i konferencer uden problemer.

> I den nyeste version er der vist omsider blevet mulighed for
> mailfiltre, hvilket har været en pinlig mangel.

Det har jeg aldrig brugt, men som sagt så henter jeg også mail ned til
mai.app og bruger filter i den forbindelse. Mailboksen på SkoleKom er jo
af en begrænset str. hvilket gør at man skal gemme sine mails på anden
måde, hvis de altså skal gemmes.

> Er det muligt at lave trådede diskussioner med niveaudeling i den nu?

Nej ikke helt. Det er noget med nummerering af indlæg. Det virker ikke
helt solidt - enig.

En grafisk tåd som i MacSOUP ville jo klart være bedst. )

Fra : Christian Bech

Dato : 27-08-03 20:56

On Mon, 18 Aug 2003 23:09:05 +0200, spam_spam_spam@talent.dk (Martin
Bredthauer) skrev:

> [...]
>(FC skrivebordet = den store mappe) så er det ikke så slemt. Man kan jo
>lave "drag n drop" til mapperne i skolekom. På den måde bruger jeg ofte

Lige meget hvordan jeg tænker på det, kan jeg ikke komme ud over min
irritation over, at der er en hel masse flytbare mapper, som blot
burde ligge i et fint lille hierarki, som det gør i alle andre
konferenceprogrammer, jeg kender til.

>Ikke forstået (måske)!? Jeg kan fint ha' min postkasse åben og åbne
>indlæg i konferencer uden problemer.

Jeg vrøvler også.

> [...]
>mai.app og bruger filter i den forbindelse. Mailboksen på SkoleKom er jo
>af en begrænset str. hvilket gør at man skal gemme sine mails på anden

Så erstatter du jo netop også programmet med et bedre alternativ.

Jeg har kendskab til et sted, hvor man kræver at medarbejdere skal
bruge FC's mailklient for netop at tvinge dem til at forholde sig til
programmet. Det har kostet mange frustrationer.

Klart.

--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 27-08-03 22:02

Christian Bech <christian.bech@mail.tele.dk> wrote:

> Så erstatter du jo netop også programmet med et bedre alternativ.

Bedre og bedre... tja... til gengæld mister jeg så den fede
funktionalitet i FirstClass; at man altid har adgang til mail, både
modtaget og AFSENDT. For når jeg bruger skolekom som pop3 server kommer
alle mine svar mails jo ikke med.

Men når alt kommer til alt så er det måske mest et spørgsmål om vane og
behov. Som et værktøj til at kontakte mine kolleger med og til at
oprette ad hoc konferencer på er SkoleKom fint. Og så ser jeg det som en
styrke at det er et system som (næsten) alle lærere bliver "oplært" i
i.f.m. Skole-IT kørerkort. Det kan derfor også bruges i.f.m. kurser osv.
At programmet så som et af de få ikke kommer fra MS og derfor gerne vil
ud i alle operativsystemer synes jeg også er tiltalende.

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-03 20:46

> [...]

> den vej. "Heldigvis" fungerer webadgang til Lotus Notes (iNotes) ikke på
> Mac, så jeg har fået en klient - webadgangen er tung og irriterende.

Du kan blot sætte dit mailprogram op til at hente din skolekommail som
om det var en pop3 konto. (Hvilket det faktisk også er!)

Kontoen hedder pop3.skolekom.dk og username og kode er det du bruger til
at logge på Skolekom.

Fra : Christian Bech

Dato : 18-08-03 21:40

On Mon, 18 Aug 2003 18:41:43 +0200, jjj@cyrk.dk (Jesper Juellund
Jensen) skrev:

>Værre er det med QuickPlace, der kun delvist fungerer på Mac.

Lad dig ikke snyde af, at det ikke synes at virke på en Mac. Det er
heller ikke fedt på andre platforme.

--
Christian

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-03 20:46

> Som er noget rigtigt l...

Jesper, kender du programmet?

> Jeg har set hvordan lærerne bøvler med e-mails på den skole jeg er på.

Det siger mere om lærerne end om FirstClass

Fra : Nik

Dato : 18-08-03 17:58

Ok...jeg prøver...men det virker lidt underligt, når man er vant til
det "almindelige" net, gør det ikke??? *GGG*

Tak for hjælpen!

Nik¨¨¨

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 18-08-03 20:15

> [...]

> til Os9 på skolekom.dk, så har de åbenbart ikke noget til Osx??? Jeg
> har hørt hvisken i krogene om noget, men har intet kunne finde.

Som dig er også jeg lærer i folkeskolen. Jeg bruger med glæde FirstClass
på OS X. Den findes kun i en engelsk version og du kan hente den her
http://www.centrinity.com/ClientDownloads/Mac%20OS%20X%20Download%20Page

Hilsen
Martin

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 18-08-03 20:36

Nik <nik@galestreger.dk> wrote:

> Go-hejsa
>
> Nu er jeg startet som lærer i den danske folkeskole!
> Mand, der er fart på...det er fedt og hårdt og alt muligt...

Til lykke med et af verdens fedeste jobs - selvom vi pukles på: Se dog
hvad Pernille Hvid siger i seneste nummer af "Folkeskolen"

> til Os9 på skolekom.dk, så har de åbenbart ikke noget til Osx???

Jeg bruger FirstClass® 7.1 under X - upåklageligt

men er ellers enig i at Skolekom - hmmm. Bruger ALDRIG epost derfra/til,
og det ved mine kolleger.

et lille citat til at forsøde lærertilværelsen med:

"Gør som den viseste underviser, som lader vandet sprudle og jorden
spire: Vær sol med din lærdom, vær måne gennem din evne til at tilpasse
dig, vær vind gennem din strenge ledelse, vær luft med din mildhed, vær
ild med din smukke tale, når du underviser".

Hildegard von Bingen (døde i 1100-tallet)

god arbejdslyst

venlig hilsen

Martin

--and don't forget to boogie

Fra : David Blangstrup

Dato : 19-08-03 07:35

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> [...]
> ild med din smukke tale, når du underviser".
>
> Hildegard von Bingen (døde i 1100-tallet)

Og undgå de fire elementer her: Vand i knæene, luft i maven, ild i røven
og jord i hovedet.

--
David Blangstrup
Læs Illustreret Tidende på

Fra : Ben Knudsen

Dato : 19-08-03 10:55

jesper@gylling.net ([2900] jesper haaber gylling) writes:
>Som er noget rigtigt l...

Det er jeg nu ikke enig i.

>Jeg har set hvordan lærerne bøvler med e-mails på den skole jeg er på.

Kan det være lærerne, der er lidt tunge?

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 19-08-03 13:48

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Det er jeg nu ikke enig i.

> Kan det være lærerne, der er lidt tunge?

Det er det nok. Der er 40 lærere og de fiser alle rundt med en diskette
- ak ja.

Der er fuldtids Windows mand og det virker aldrig 100 %

--
Med venlig hilsen Jesper

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 19-08-03 13:56

> Det er det nok. Der er 40 lærere og de fiser alle rundt med en diskette
> - ak ja.

LOL

> Der er fuldtids Windows mand og det virker aldrig 100 %

Det er faktisk en af de største brugs hindringer hvis lortet ikke
virker. (Er selv IT ansvarlig på min skole, hvor alt virker hele
tiden... næsten