Opslag på Sp. Henrik Frederik Gøtzsche.
Fra : Sven Trønning

Dato : 18-08-03 13:01

Er der en der vl lave et opslag på Sp. Henrik Frederik Gøtzsche. Han skulle
være Sp. i "Gierslev" hvor så det ligger.
Jeg har søgt i krabsen men ikke fundet noget.

På forhånd tak

Svenn Chr. Trønning

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-08-03 13:14

On Mon, 18 Aug 2003 14:00:55 +0200, "Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk>
wrote:

> [...]
>være Sp. i "Gierslev" hvor så det ligger.
>Jeg har søgt i krabsen men ikke fundet noget.

Jeg vil nu mene du trækker store veksler på os

Hvorvår skulle han være født ?

Og hvor ? osv

11. HENRIC FRIDERIC GOTZSCHE - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 31 JUL 1783 Jyderup Sogn, Holbaek, Denmark

28. HENRICH FREDERICH GOTZSCHE - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 04 NOV 1818 Vissenbjerg, Odense, Denmark

32. HENRIK FRIDERICH GOTZSCHE - International Genealogical Index
Gender: Male Marriage: 12 DEC 1826 Lem, Viborg, Denmark

Fra : Sven Trønning

Dato : 18-08-03 13:22

12 dec. 1826 har jeg fået oplyst.

Svenn Trønning

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-08-03 15:33

On Mon, 18 Aug 2003 14:22:07 +0200, "Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk>
wrote:

>12 dec. 1826 har jeg fået oplyst.
>
>Svenn Trønning

Hej Svenn

Det er vel ham der bliver viet som 43 årig i 1826 og født 1783.

IGI Individual Record FamilySearch

HENRIK FRIDERICH GOTZSCHE
Male Family

Parents:
Father: HANS PHILIP GOTZSCHE Family

Marriages:
Spouse: ANNE CHARLOTTE BENDTSEN Family
Marriage: 12 DEC 1826 Lem, Viborg, Denmark

Husband Age at Marriage: 43
Wife Age at Marriage: 20
======================

HENRIC FRIDERIC GOTZSCHE

Event(s):
Birth: 29 JUL 1783
Christening: 31 JUL 1783 Jyderup Sogn, Holbaek, Denmark
Parents:
Father: HANS PHILIP GOTZSCHE
=============
Mvh
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-08-03 15:41

wrote:

>12 dec. 1826 har jeg fået oplyst.
>
>Svenn Trønning

Holbæk, Tuse, Jyderup, Jyderup By, , , 1, FT-1787

Hans Philip Gøtzsche, 36, Gift, Husbonde, Sognepræst,
Sophie Amalie Plesner, 37, Gift, Madmoder, ,
Matthæus Gøtzsche, 8, Ugift, Deres barn, ,
David Plesner Gøtzsche, 7, Ugift, Deres barn, ,
Christian Carl Gøtzsche, 6, Ugift, Deres barn, ,
Henriette Christiane Gøtzsche, 5, Ugift, Deres barn, ,
Henric Frederic Gøtzsche, 4, Ugift, Deres barn, ,
Povel Christian Gøtzsche, 3, Ugift, Deres barn, ,
Hans Philip Gøtzsche, 2, Ugift, Deres barn, ,
Peder Olesen, 26, Ugift, Tjenestekarl, ,
Hans Pedersen, 19, Ugift, Tjenestekarl, ,
Lars Andersen, 18, Ugift, Tjenestekarl, ,
Birte Andersdatter, 29, Ugift, Tjenestepige, ,
Kirsten Pedersdatter, 30, Ugift, Tjenestepige, ,
Ellen Olesdatter, 17, Ugift, Tjenestepige, ,
Magdalene, 9, Ugift, Et barn fra opfostringstiftelsen, ,
----------------
Holbæk, Tuse, Jyderup, Jyderup Bye, , , 1, FT-1801

Hans Philip Gøtzsche, 49, Gift, husbond, sognepræst,
Petronelle Christiane Gejsler, 27, Gift, hans kone, ,
Henriette Christiane Gøtzsche, 19, Ugift, hans børn af 1. ægteskab, ,
Birgitte Kirstine Gøtzsche, 14, Ugift, hans børn af 1. ægteskab, ,
Hans Frederik Gøtzsche, 5, Ugift, hans børn af 2. ægteskab, ,
Nikolaj Edinger Gøtzsche, 4, Ugift, hans børn af 2. ægteskab, ,
Sofie Amalie Gøtzsche, 2, Ugift, hans børn af 2. ægteskab, ,
Sofie Magdalene Rude, 17, Ugift, husbondens søsterdatter, ,
Hans Hansen, 32, Ugift, tjenestefolk, ,
Peter Jensen, 23, Ugift, tjenestefolk, national soldat,
Niels Bondesen, 16, Ugift, tjenestefolk, ,
Maren Jørgensdatter, 18, Ugift, tjenestefolk, ,
Ane Kirstine Jakobsdatter, 23, Ugift, tjenestefolk, ,
Karen Mortensdatter, 26, Ugift, tjenestefolk, ,
Ellen Kirstine Matthiasdatter, 14, Ugift, tjenestefolk, ,

Fra : Sven Trønning

Dato : 18-08-03 16:00

Til Thidemann
Ja det er ham.
Mange tak, men hved du hvor han var sognepræst?

Svenn

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-08-03 16:19

On Mon, 18 Aug 2003 17:00:29 +0200, "Sven Trønning" <sct@mail.tele.dk>
wrote:

>Til Thidemann
>Ja det er ham.
>Mange tak, men hved du hvor han var sognepræst?
>
>Svenn

Antagelig først Hem, Viborg -
derefter faderens embede i Gierslev, Holbæk amt.

Spørg om der er en der vil lave et opslag i VIEBERGS præstehistorie.

Holbæk, Løve, Gierslev, Gierslev Bye, , Præstegaarden, 1, FT-1834

Henrik Friderik Gøtzsche, 51, Gift, , Sognepræst,
Anne Charlotte Bendsen, 28, Gift, , hans Kone,
Hans Philip Gøtzsche, 15, Ugift, , deres Barn,
Christiane Antonette Gøtzsche, 13, Ugift, , deres Barn,
Sophie Amalie Gøtzsche, 11, Ugift, , deres Barn,
Frederikke Marie Gøtzsche, 9, Ugift, , deres Barn,
Pauline Johanne Christine Gøtzsche, 6, Ugift, , deres Barn,
Inger Elisabeth Gøtzsche, 5, Ugift, , deres Barn,
Ditlev Ludvig Rogert Gøtzsche, 2, Ugift, , deres Barn,
Gotfred Emil Gøtzsche, 25, Ugift, , Huuslærer,
Frederik Gustav Emil Pedersen, 14, Ugift, , Kostgienger og nyder
Undervisning i Huset.,
Hans Hansen, 38, Ugift, , Tienestefolk,
Jens Christensen, 20, Ugift, , Tienestefolk,
Johan Pedersen, 16, Ugift, , Tienestefolk,
Anne Jeppesdatter, 31, Ugift, , Tienestefolk,
Marie Jeppesdatter, 22, Ugift, , Tienestefolk,
Anne Marie Hansdatter, 18, Ugift, , Tienestefolk,
Johanne Marie Larsdatter, 16, Ugift, , Tienestefolk,

Med venlig hilsen
Ketty Thidemann

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-08-03 16:25

wrote:

>Til Thidemann
>Ja det er ham.
>Mange tak, men hved du hvor han var sognepræst?
>
>Svenn

Han må være født i Jyderup og Anne Charlotte i Lime sogn.

Holbæk, Løve, Gierslev, Gjerslev, , Præstegaard, 1, FT-1845

Henrik Frederik Gøtzsche, 62, Gift, , Sognepræst, Jyderup Holbek
Anne Charlotte Bendtsen, 39, Gift, , hans Kone, Lime Sogn Wiborg A.
Christiane Antonette Gøtzsche, 24, Ugift, , deres Børn, Vissenbjerg
Sogn Odense
Sophie Amalie Gøtzsche, 22, Ugift, , deres Børn, Hem Sogn Viborg Amt
Friderike Marie Gøtzsche, 19, Ugift, , deres Børn, Ibid [Hem Sogn
Viborg Amt]
Pauline Joh: Christine Gøtzsche, 17, Ugift, , deres Børn, Ibidem [Hem
Sogn Viborg Amt]
Inger Elisabeth Gøtzsche, 16, Ugift, , deres Børn, Ibidem [Hem Sogn
Viborg Amt]
Ditlev Ludvig Rogert Gøtzsche, 12, Ugift, , deres Børn, Her i Sognet
Christian Carl Gøtzsche, 10, Ugift, , deres Børn, Do [Her i Sognet]
Caroline Louise Cecilie Gøtzsche, 8, Ugift, , deres Børn, Do [Her i
Sognet]
Friderik Bagger Helms, 25, Ugift, , Huuslærer, Sørbymagle Sogn Sorøe
Amt
Niels Nielsen, 29, Ugift, , Tjenestefolk, Gjorlev S. Holbek
Johan Pedersen, 26, Ugift, , Tjenestefolk, Her i Sognet
Hans Pedersen, 23, Ugift, , Tjenestefolk, Her i Sognet
Nilaus Wincentsen, 18, Ugift, , Tjenestefolk, Gjorlev S. Holbek
Johanne Larsdatter, 23, Ugift, , Tjenestefolk, Soebye S: Holbek
Else Marie Madsdatter, 29, Ugift, , Tjenestefolk, Her i Sognet
Thrine Marie Pedersdatter, 23, Ugift, , Tjenestefolk, Slagelse Sorøe
Amt

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-08-03 13:18

wrote:

>Er der en der vl lave et opslag på Sp. Henrik Frederik Gøtzsche. Han skulle
>være Sp. i "Gierslev" hvor så det ligger.
>Jeg har søgt i krabsen men ikke fundet noget.

Jo da Krabsen siger

Stednavn Sogn Amt Kommune Herred Gammelt amt Bemærkning
Gierslev Mark Gierslev Vestsjællands Løve Holbæk manuelt/ U B
Gierslev Gierslev Vestsjællands Høng Løve Holbæk Sogn Bebyggelse.
Ejerlav eller dele heraf.
Gierslev, Lb. Gierslev Vestsjællands Løve Holbæk manuelt/ U B

Fra : Per Schroeder

Dato : 18-08-03 19:18

I Lengnichs genealogier 1ste samling bind 3, findes en 12 siders stamtavle
over
Familierne PLESNER og GÖTZSCHE, heri kan du læse alt om disse store
familier,
som man kendte i 1841, - inklusive Henrik Frederik Götzsche med koner og
børn.
Med venlig hilsen
Per Schrøder

Fra : Ellen Rasmussen

Dato : 20-08-03 13:00

"Per Schroeder" <pschroeder@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> familier,
> som man kendte i 1841, - inklusive Henrik Frederik Götzsche med koner og

Jeg sidder her med Slægtstavlesamlingen 1931, hvori der også optræder nogle
Götzsche'r, listet således:
Henrik Götzsche. Godsforvalter på Sjælland, f. 1706 i Krempe, Holsten d. 13.
maj 1755 på Saltø. Gift med Christiane Frederikke Plesner, f. 1710. Datter
af sognepræst Hans Philip Plesner og Else Mathiasdatter f. Reutze.
Hans Philip Götzsche. Sognepræst, f. 19. maj 1752, d. 6. marts 1829. Gift
26. januar 1779 med Sofie Amalie Mathæusdatter Plesner, f. 1750, d. 17.
november 1793, datter af sognepræst Mathæus Hansen Plesner og Birgitte
Kirstine Bertelsdatter f. Bay.
Derefter følger data over Götzscherne:
Henning Christoffer G¨tzsche f. 21. september 1788
Philip Christian Götzsche f. 11. oktober 1815
Hans Vilhelm Götzsche f. 27. marts 1855 i Næsby ved Sorø
Oluf Guldbrandsen Götzsche f. 16. marts 1889
-----
Carl Viggo Götzsche f. 15. januar 1833 i Finderup
Johannes Götzsche f. 25. juli 1866 i Fredericia

Jeg kan ikke umiddelbart se sammenhængen mellem de sidste på listen; men
hvis nogle skulle være interesserede, vil jeg da meget gerne lave en
afskrift af de sidste Götzscher også.
Venlig hilsen Ellen Rasmussen