Begynderkursus
Fra : Abildgaard 3140

Dato : 18-08-03 11:44

Min håbefulde søn vil gerne have et kursus i at lave hjemmesider. To
spørgsmål desangående:

1. Hvilket program er rimeligt nemt at gå til men samtidig anvendeligt?
2. Findes der er manual/tutorial - en mellemting mellem et idg-hæfte med
øvelser og adobes tutorials??

Jeg har selv engang lært grammatikken i webproduktion, uden dog at have
megen brug for det, men regner med at jeg kan stave mig frem. Hvor starter
vi?

--

|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Jane

Dato : 18-08-03 11:56

Abildgaard 3140 skrev i

> 1. Hvilket program er rimeligt nemt at gå til men samtidig
> anvendeligt?

Notesblok vil være fint, ellers tag et kig på Webwriter
http://www.webwriter.dk/ det er overskueligt og på dansk

> 2. Findes der er manual/tutorial - en mellemting mellem
> et idg-hæfte med øvelser og adobes tutorials??

Masser. Jeg kommer lige i tanke om http://www.html.dk/
og http://www.webtip.dk/ men der kommer nok flere foreslag
når andre får øje på dit spørgsmål.

Derudover er din søn da velkommen til at stikke snuden ind
her og spørge.

Jane

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-03 11:57

"Abildgaard 3140" <pialykke@fjernmigget2net.dk> skrev
> [...]
>
> 1. Hvilket program er rimeligt nemt at gå til men samtidig anvendeligt?
> 2. Findes der er manual/tutorial - en mellemting mellem et idg-hæfte med

Et godt sted at starte er, at anskaffe Steen Hjelmstrands Stone's WebWriter
fra www.webwriter.dk. Den kan det, man har brug for meget langt hen ad
vejen, uden at være uoverskuelig for nybegyndere.

Derefter findes et par glimrende online tutorials på:

www.hjemmesideskolen.dk
www.html.dk/tutorials/
www.html.dk/tutorials/html
www.html.dk/tutorials/css

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 18-08-03 12:35

Hej, Torben!

Jeg kan klart anbefale Stone's WebWriter, der kan hentes på
http://www.webwriter.dk/. Den er på dansk og er gratis at registrere for
private.

Desuden udmærker den sig ved, at der er lavet flere idg-hæfter om at lave
hjemmesider, som netop tager udgangspunkt i WebWriter.

Mvh

C@rsten

Fra : Bo Christensen

Dato : 20-08-03 22:52

> Jeg kan klart anbefale Stone's WebWriter, der kan hentes på
> http://www.webwriter.dk/. Den er på dansk og er gratis at registrere for
> private.

En alternativ, god, dansk og gratis editor findes på http://www.tsw.dk/ (den
er efter min mening mere intuitiv/brugervenlig end WebWriter).

Mvh.

Bo.

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 18-08-03 14:39

Abildgaard 3140 skrev
> Min håbefulde søn vil gerne have et kursus i at lave hjemmesider. To
> spørgsmål desangående:

Hvor gammel er din søn og er han vant til at benytte f.eks. Word?

> 1. Hvilket program er rimeligt nemt at gå til men samtidig
> anvendeligt?

Hvis jeg nu tillader mig at antage at han er mellem 8 og 12 år, så vil jeg
klart anbefale at han starter med MS FrontPage. Det er nemt at gå til, hvis
man bare har et minimum af kendskab til Microsofts måde at skrue tingene
sammen på.
Koden bliver måske ikke så køn, men det er heller ikke det der er relevant
for ham på dette tidspunkt. Nu skal han bare lære at sætte tingene sammen,
så han får noget brugbart ud af det. Senere kan han så lære at skrive sine
HTML-koder selv. Men hver ting til sin tid.

Jeg har selv undervist professionelt i Frontpage i flere år. Der har jeg
gang på gang set Fru Hansen, der ellers har et meget anstrengt forhold til
sin PC, lære at lave simple hjemmesider. Og man må jo som bekendt lære at
kravle før man kan gå.

> 2. Findes der er manual/tutorial - en mellemting mellem et idg-hæfte
> med øvelser og adobes tutorials??

Prøv på Google med søgeordene Frontpage Tutorial..
http://www.google.dk/search?q=frontpage+tutorial&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=da&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=lr%3Dlang_da

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-08-03 16:06

"Kasper Katzmann" <kasper@FJERNESkatzmann.dk> skrev
> [...]
> sin PC, lære at lave simple hjemmesider. Og man må jo som bekendt lære at

Nu er der erfaringsmæssigt stor forskel på fru Hansen på 50 og lille Georg
på 12. Sidstnævnte lærer lynhurtigt at kode direkte i eksempelvis i
WebWriter. Det er slet ikke nødvendigt for helt unge mennesker at gå den
omvej over Frontpage.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Kasper Katzmann

Dato : 19-08-03 09:56

Erik Ginnerskov skrev
> [...]
> eksempelvis i WebWriter. Det er slet ikke nødvendigt for helt unge
> mennesker at gå den omvej over Frontpage.

Jeg kan godt give dig ret en et langt stykke hen ad vejen. Min erfaring,
efter flere år som underviser i såvel FrontPage som HTML og ASP, er at man
er nød til at se hvad er det man kan opnå, på en let og overskuelig måde.
Her er WYSIWYG editorene en stor fordel. Men jeg vil så sige, at man bør gå
over til selv at kode sine sider, så snart man har styr på mulighederne. Det
giver trods alt den bedste kode og kontrol over denne.

Kasper Katzmann
------------------------------
Katzmann Consulting
http://www.katzmann.dk

Fra : Grytt

Dato : 20-08-03 23:11

"Abildgaard 3140" skrev bl.a.:

>1. Hvilket program er rimeligt nemt at gå til men samtidig anvendeligt?

Jeg anvender selv Note Tab Light, som jeg finder OK
www.notetab.com/
(freeware version)

--
en hilsen fra Henning i Brøndby