Hvalsøe slægten
Fra : Jean Seeberg

Dato : 17-08-03 23:47

Hjælp til Hvalsøe slægten på Samsø eller Sjælland.

Min oldemor Mariane Sofie Jensen (f. 1857) fra Faurbo i Særslev sogn, Holbæk
amt, kom som 17 årig i 1874 til Samsø.

Inden ankomsten til Samsø, var hun i en periode hos en N.P. Larsen i
Kalundborg, sandsynligvis som pige i huset !!.

Jeg har ikke haft nogen anelse om at hendes familie skulle have tilknytning
til Samsø, men har nu i forbindelse med oplysninger og hjælp fra Ivan Jensen
konstateret at Mariane`s far, Jens Peter Christiansen`s far og mor ifølge
FamiliSearch er gift i Tranebjerg kirke den 29 oktober 1824.

De hedder Christian Hvalsøe og Maren Larsdatter.

Deres 3 børn (måske flere) er dog født på Sjælland, Særslev Sogn så jeg må
antage at Christian og Maren umiddelbart efter vielsen er flyttet fra Samsø
da ældste barn er født i 1824-25 (døbt jan. 1825).

Og min tip-oldefar Jens Peter Christiansen er født den 5 dec. 1827 også i
Særslev.

Jeg kan se at der på Samsø og på Sjælland (Holbæk amt) har været en del
personer af navnet Hvalsøe, men har ikke kunnet finde hverken Christian
Hvalsøe eller Maren Larsdatter.

Hvorfor min tip-oldefar Jens Peter Christiansen tilsyneladende ikke har
fået slægtsnavnet Hvalsøe ved jeg ikke.

Hans børn er heller ikke døbt med Hvalsøe navnet men jeg kan se i kirkebogen
at Marianes yngre bror Niels Christian Jensen født den 29 juli 1860 (ældste
drengebarn) har fået tilføjet slægtsnavnet Hvalsø sandsynligvis i 1905 (
(Anmærkninger) Iflg. Herredskontorets Meddelelse af 31-12-1905. (Samme
skrift som tilføjelsen om navneændringen)

Derfor vil det glæde mig om nogle kender til yderligere oplysninger ang.
ovennævnte.

Indlæg/efterlysning er sendt til http://www.genealogy-samsoe.dk/ ,
dk.videnskab.historie.genealogi samt DisForum-Aneefterlysning

Hilsen Jean Seeberg

jean@seeberg.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 18-08-03 10:44

On Mon, 18 Aug 2003 00:46:33 +0200, "Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk>
wrote:

> [...]
>FamiliSearch er gift i Tranebjerg kirke den 29 oktober 1824.
>

>De hedder Christian Hvalsøe og Maren Larsdatter.

Hej Jean

Har du fundet Chritians dødsfald ?

(han må være død inden 1834 siden Maren er enke i 1834)

Holbæk, Skippinge, Særslev, Særsløv Bye, , et Huus, 9, FT-1834

Maren Lars Datter, 32, Enke, , Huusmands Enke, Almisselem,
Karen Sophie Christians Datter, 10, Ugift, , hendes Børn,
Jens Peter Christiansen, 7, Ugift, , hendes Børn,
Ane Margrethe Christians Datter, 4, Ugift, , hendes Børn,

Holbæk, Skippinge, Særslev, Snertinge By, , Et Huus, 29, FT-1845

Carl Krums, 56, Gift, , Muurarbeider, Bensborg
Juliane Krums, 58, Gift, , Hans kone, Bergen
Niels Knudsen, 56, Gift, , Arbeidsmand, Kundbye
Maren Larsdatter, 42, Gift, , Hans kone, Her i Sognet
Ane Margrethe, 15, Ugift, , Deres Barn, Her i Sognet
Christiane, 6, -, , Deres Barn, Her i Sognet

Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Jean Seeberg

Dato : 18-08-03 14:31

Hej Ketty.

Tak for dit svar.

> Har du fundet Chritians dødsfald ?
Nej jeg har ikke fundet hans døds dato/data, og jeg så/fandt også lige
FT-1834 i går aftes med enke og børn, og kan konkludere det samme som dig,
at han jo må være død inden 1834.

Jeg havde også set FT-1845, men havde fravalgt den, da der står deres børn,
men nu her hvor du viser den, har jeg tilvalgt den igen, da du nok har ret i
at det er samme Maren Larsdatter der er blevet gift igen og at > Ane
Margrethe, 15, Ugift, , Deres Barn, Her i Sognet< er samme datter, men at
der sikkert burde stå hendes datter !!.

Det passer jo også fint med at førstefødte barn med ny mand , > Christiane,
6, -, , Deres Barn, Her i Sognet< , er opkaldt efter Marens afdøde 1. mand
Christian, til minde/ære om ham.

Så her er oplysninger jeg skal have undersøgt nærmere ang. ovennævnte.

Hilsen Jean

"K. Thidemann" <k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:7l71kv0v6ogragji2t59lig9t763nd55o0@4ax.com...

Fra : cfscheel

Dato : 18-08-03 22:47

Publiceret om Hvalsøe:

Bierfreund, Knud og Juel Hansen, E.: Slægten Hvalsøe fra
Sandager. 14-I-1959 s. 34-42. PHT. [A].
Hvalsøe, D.: Slægten Hvalsøe - Walsøe. DK Kbh. 1914.
196pp. Personreg. [#].
Schwensen, Knud: Stamtavle over Lauritz Walsøes Slægt. DK
Kbh. 1926. 31pp. [fb].

Mvh
Christian F. Scheel
PB 108 N-0701 Oslo, Norway
- Homepage: http://cfscheel.home.online.no

Fra : Jean Seeberg

Dato : 19-08-03 23:35

Hej Christian.

Tak for dine oplysninger ang Hvalsøe.

Jeg har lige et spørgsmål ang. de nævnte publikationer, kan de lånes på
biblioteket ??

MVH.
Jean Seeberg.
jean@seeberg.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 19-08-03 23:51

"Jean Seeberg" <jean@seeberg.dk> skrev Wed, 20 Aug 2003 00:34:50 +0200

>Jeg har lige et spørgsmål ang. de nævnte publikationer, kan de lånes på
>biblioteket ??

Nogen af dem kan ihvertfald. Check selv på: http://bibliotek.dk/

Og gør så venligst os alle den tjeneste ikke at poste 100 liniers
citater bare for at tilføje to nye linier - tak.

Men se gerne: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
mvh, A:\Feldborg

Folketælllinger Hammerum og Bølling herreder, kirkebøger Hammerum herred

Fra : Jean Seeberg

Dato : 20-08-03 00:03

Hej Arne.
> Nogen af dem kan ihvertfald. Check selv på: http://bibliotek.dk/
Tak.
> Og gør så venligst os alle den tjeneste ikke at poste 100 liniers
> citater bare for at tilføje to nye linier - tak
OK
Hilsen Jean

Fra : cfscheel

Dato : 20-08-03 22:54

Hej Jean,

PHT = Personalhist. tidsskrift, findes på de større biblioteker.
[fb] = Frederiksberg folkebibliotek.

Mvh
Christian