Mærkeligt problem...
Fra : Anders Hougaard

Dato : 17-08-03 23:26

Hejsa,

Jeg ønsker at koble 2 computere på Nettet samtidig via en
Stofanet-forbindelse (Familieopkobling).

Jeg har følgende:

1 20 m langt RJ45-kabel
2 2 m lange RJ45-kabler
En 5-ports switch
Et kabelmodem
+ 2 computere.

Det hele opsættes meget naturligt ved, at kabelmodemet forbindes med
switchen, der igen forbindes med hver af computerne.
Ved opsætningen sker følgende:

Da jeg selv har sat stik på det 20 m lange kabel tester jeg det først, ved
at forbinde den ene computer direkte til kabelmodemet med det. Der kan
logges på Nettet og alt virker fint. Ergo er det lange kabel ok.

Det hele sættes sammen som det skal være. Først testes computeren, der er
forbundet til switchen med det 2 m lange kabel. Der kan logges på. Derefter
testes computeren der er forbundet til switchen med det 20 m lange kabel.
Der kan ikke logges på. Kablerne byttes om i switchen for at teste om der er
tale om en defekt port - det er der ikke, resultatet er det samme uanset
hvilke porte der anvendes. De 2 korte kabler byttes om, samme resultat. Det
lange kabel testes igen ved at blive forbundet direkte fra computer til
modem, det virker fint. Computerne byttes om for at teste om der er tale om
et problem mht. softwareopsætning - samme resultat.
Der er altså et problem med det lange kabel, men kun når det går igennem
switchen....Stofanet eller forhandleren der solgte mig udstyret kan ikke
svare på, hvad der går galt. Nogen der kan? :)

Mvh

Anders

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-08-03 23:34

Anders Hougaard skrev:

>Jeg ønsker at koble 2 computere på Nettet samtidig via en
>Stofanet-forbindelse (Familieopkobling).

Så ring til Stofanet og bestil en familieopkobling og betal det
lille ekstra gebyr det koster om måneden - eller anskaf en router
og sæt den til at distribuere én forbindelse til flere computere.

--
Bertel

Fra : Anders Hougaard

Dato : 17-08-03 23:37

Bertel Lund Hansen skrev:

> Så ring til Stofanet og bestil en familieopkobling og betal det
> lille ekstra gebyr det koster om måneden - eller anskaf en router
> og sæt den til at distribuere én forbindelse til flere computere.

Den er skam bestilt og aktiveret fra Stofas side. Det burde virke med den
opsætning, jeg nævner...

Mvh

Anders

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 18-08-03 05:19

"Anders Hougaard" <anderx@spam.mig.ej.mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Der er altså et problem med det lange kabel, men kun når det går igennem
> switchen....Stofanet eller forhandleren der solgte mig udstyret kan ikke
> svare på, hvad der går galt. Nogen der kan? :)

Hvis du for 2 forskellige IP´er, ved hver computer når det er koblet direkte
i switchen.. Så tror jeg altså det er dit kabel... Prøv at sæt netkortet til
at køre 10Mbit half duplex. Hvis det virker, så tjek lige dit kabel.

Fra : Anders Hougaard

Dato : 19-08-03 09:45

Bjarke Hansen skrev:

> [...]

> direkte i switchen.. Så tror jeg altså det er dit kabel... Prøv at sæt

> netkortet til at køre 10Mbit half duplex. Hvis det virker, så tjek

Det virker med 10 Mbit half duplex! Hvad gør jeg nu? :)

Mvh

Anders

Fra : jens

Dato : 19-08-03 21:00

"Anders Hougaard" <anderx@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det virker med 10 Mbit half duplex! Hvad gør jeg nu? :)

Skifter kablet med et der virker, eller får det du har repareret med nye
stik.
(trådene er muligvis trukket lange...., så er e nyt kabel vel bedst.. ?)

Mvh jens

Fra : Anders Hougaard

Dato : 19-08-03 21:14

jens skrev:

> Skifter kablet med et der virker, eller får det du har repareret med nye
> stik.
> (trådene er muligvis trukket lange...., så er e nyt kabel vel bedst.. ?)

Hvad vil det sige, at den kører med 10 Mbit half duplex? Går det ud over
forbindelsens hastighed (er koblet til en 1 Mbit Internetforbindelse)?
Umiddelbart lader det til at køre fint...

Kablet virker fint, når det kobles direkte til modemet....hvad er der galt
med det, siden det ikke virker i dette tilfælde?

Mvh

Anders

Fra : jens

Dato : 19-08-03 22:04

"Anders Hougaard" <anderx@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Kablet virker fint, når det kobles direkte til modemet....hvad er der galt
> med det, siden det ikke virker i dette tilfælde?

Det kører maks med 10Mbit mellem dine 2 maskiner,....... det burde være
100Mbit full dublex, altså "noget" hurtigere.

Til netsurfing er det lige meget, der er hastigheden jo ikke højere end du
betaler for.

Kablet er sandsynligvis samlet forkert fra "fabrikken".

Mvh Jens