Forespørgsel i Tyskland
Fra : NielsAageSpecht

Dato : 16-08-03 10:58

Hej NG!

Jeg har i midten af maj måned d.a. afsendt et par forespørgsler om
dåbsoplysninger i tyske kirkebøger (Schwerin - Thüringen). Er der nogen der
ved hvor lang tid der sædvanligvis går inden man kan forvente at høre noget?
Forespørgslerne blev sendt som e-mail. Er der nogen der har erfaring for om
det går hurtigere, hvis forespørgslen sendes som brev??

Venlig hilsen

Niels

Fra : Inger Buchard

Dato : 17-08-03 21:50

"NielsAageSpecht" <nielsaagespecht@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
om
> det går hurtigere, hvis forespørgslen sendes som brev??

Der kan fint gå et par måneder; kirkekontorerne er dårligt bemandede, og så
har der jo været sommerferien, der skulle overstås. Har du husket skriftligt
at acceptere en eller anden form for betaling?
Hvis du med Schwerin mener Landeskirchenamt Schwerin, tror jeg, du må regne
med, at du IKKE får svar. De skriver på deres hjemmeside, at de ikke udfører
forskning; man skal selv finde en professionel til at lave opslag for sig.
Alternativet er at skaffe mormonfilm til det nærmeste center; og det er vel
egentlig billigere end at betale en timeløn eller to i Tyskland.

Inger Buchard

Fra : erik

Dato : 18-08-03 15:22

Hej
Hvad jeg har prøvet mange gange med rigtigt godt resultat, er at skrive et godt
gammeldags brev, så høfligt og ærbødigt som overhovedet muligt og med en "frankeret"
returkuvert (portoen kan købes på posthuset, eller vedlæg en diskret seddel).
Således har jeg fået adskillige fotokopier af de originale kirkebøger fra kirker i
det gamle Lippe-Detmold. Det hjælper, hvis du kender datoen for kirkehandlingen.
At få den fulde tekst kan ofte være meget værd, da der f.eks. ved vielser kan være
oplysninger om forældrene og fødested.
Du kan ret let finde kirkernes adresser på nettet. - Men et er sikkert, du må væbne
dig med tålmodighed, du får ikke et hurtigt svar.
--
Erik Reinert Nielsen
www.nogn.dk

Fra : annelise christensen

Dato : 18-08-03 16:46

Hej Erik.

Så har du været utrolig heldig - jeg har måtte betale for alt det, jeg har
bedt om. Og jeg tror nok, at det er det mest almindelige.

med venlig hilsen
annelise

Fra : NielsAageSpecht

Dato : 18-08-03 22:40

Hej NG!

Tak til alle for oplysningerne. Jeg må væbne mig med lidt mere tålmodighed.!