Ideer til børnefødselsdag
Fra : Heidi

Dato : 17-08-03 20:03

Vi skal holde bonussønnens 6 års fødselsdag i starten af
september, med hele familien (12 voksne og 6 børn i
alderen 3½-10). Det skal holdes i et hus omgivet af masser
af skov og plads, så planen er at vi skal lave en slags
orienteringsløb, eller holdkonkurrence, hvor alle skal
løse nogle opgaver, og der er så en lille præmie til
vinderholdet.
Men jeg mangler lidt ideer til hvilke opgaver man kan sætte
folk til, uden at det kræver alt for mange remedier og
planlægning, og hvor alle, både børn og voksne
(også i bedsteforældre-alderen) kan være med.

Jeg har forestillet mig feks. en rundboldkamp, måske noget
med at finde nogle gemte ting i skoven, spise æbler fra
en snor uden at bruge hænderne osv. - men har nogen
i gruppen nogle andre gode forslag til hvad vi kan lave?
Det må gerne være fortrinsvis udendørs, da vi tager tøj
på efter vejret, og der er ikke så meget plads indendørs -
men alle forslag modtages med taknemmelighed

--
Mvh. Heidi
Svar i gruppen og IKKE pr. mail!!!

Fra : gch123

Dato : 17-08-03 20:53

"Heidi" skrev d. 17-08-03 20:03 dette indlæg :
> [...]
> planlægning, og hvor alle, både børn og voksne
> (også i bedsteforældre-alderen) kan være med.

Find et ord, lav en trave tur i skoven hvor man skal finde ting som
begynder med bogstaverne fra ordet så man ved hjemkomsten kan stave til
ordet.

Mvh
GCH

http://www.kandu.dk/

Fra : Heidi

Dato : 18-08-03 18:21

gch123 wrote:

> Find et ord, lav en trave tur i skoven hvor man skal finde ting som
> begynder med bogstaverne fra ordet så man ved hjemkomsten kan stave
> til ordet.

Tak for forslaget - det vil helt sikkert komme med i overvejelserne
Har du (eller andre) ikke andre gode forslag?`

Fra : Rikke Mors

Dato : 19-08-03 08:42

Heidi wrote:

> Tak for forslaget - det vil helt sikkert komme med i overvejelserne
> Har du (eller andre) ikke andre gode forslag?`

En ide til en "post", som altid er sjov er den leg, som kaldes "ad hvor
ulækkert". Det er ganske simpelt - kimsleg i havregrød. Lav en stor
portion havregrød (tyndere end normalt), lad den køle af og kom
forskellige små genstande ned i fx en ballon, et viskelæder, en sut, en
tøjklemme osv. Alle deltagere skal nu efter tur stikke hænderne i
grøden, finde en genstand og identificere den. Derefter tages genstanden
op og der gives point, hvis vedkommende gættede rigtigt.

Rikke Mors

Fra : Heidi

Dato : 21-08-03 19:12

Rikke Mors wrote:

> [...]
> grøden, finde en genstand og identificere den. Derefter tages
> genstanden op og der gives point, hvis vedkommende gættede rigtigt.

Fin idé - den er noteret, så tak for det.

Fra : Pia Amtoft

Dato : 26-08-03 12:34

Hej Heidi

Prøv evt. at kigge på www.festdoktoren.dk der er der noget der hedder
"legekassen" det henvender sig primært til børn.

God fornøjelse!

Venligst
Pia

--
Pia Amtoft
Studiesekretær for Psykologi og Universitetsklinikken

Tlf: + 45 9635 8156
FAX: + 45 9815 9434

E-mail: amtoft@hum.auc.dk

Fra : Winnie feldtmose

Dato : 19-08-03 19:03

hmm jeg har med stor succes lave lagkageløb

man laver forskellige opgaver ved hver post løser man opgaven korrekt for
man en ting til lagkagen (se nedenfor), når man så er kommet i mål har man
15-20 min til at lave kagen i derefter er der en dommer til smag/design og
der kåres en vinder det kan være en fordel at der er en voksen på hvert hold
men ikke nødvendigt, de børn jeg laver det med er fra 9-12 år

det man kan udlevere på posterne:

Lagkagebunde, dåsefrugt, tallerken, kniv, piskeris, skål, krymmel, et brev
kagecreme (husk det der ikke skal koges men blandes med mælk), mælk
piskefløde, syltetøj, dåseåbner hvis man ikke købe dåser der er nemme og
åbne, der kan også bruges bananer find selv på mere

snørrebåndspisning, flødebollestafet på strandskovle, flyt 1" halv liter
vand fra en skål til en anden via sugerør, syng en sang... Mener der er en
hjemmeside på nettet med en masse opgaver til skattejagt...er vist en
spejder hjemmeside undersøger det nærmere

Fra : Heidi

Dato : 21-08-03 19:35

Winnie feldtmose wrote:
> [...]
> mælk piskefløde, syltetøj, dåseåbner hvis man ikke købe dåser der er
> nemme og åbne, der kan også bruges bananer find selv på mere

Ideen er fin - men den bliver nok en anelse for omfangsrig mht.
ting der skal medbringes og bruges.

> [...]
> Mener der er en hjemmeside på nettet med en masse opgaver til
> skattejagt...er vist en spejder hjemmeside undersøger det nærmere

Jeg ville meget gerne have linket hvis du har fundet det - jeg kom
i tanke om festdoktoren og har lige løbet mulighederne igennem,
men mangler stadig et par inputs.

Tak for dit svar.

Fra : Nette

Dato : 21-08-03 23:52

"Heidi" skrev i en meddelelse
> [...]
> på efter vejret, og der er ikke så meget plads indendørs -
> men alle forslag modtages med taknemmelighed

X antal voksne og eet barn på hvert hold, et kinderæg til hvert hold.
Børnene får udleveret kinderægget, og uret sættes i gang, og imens ungerne
skynder sig at pakke op og spise chokoladen, skal den/de voksne samle den
der lille overraskelse inden i.

Nogle er heldige og skal slet ikke samle noget...andre har store problemer
med at få det til at makke ret.

Man kan også lave hold med x antal voksne og f.eks. to børn, så er der bare
to æg, der skal spises/laves hurtigt.

Nette

Fra : Heidi

Dato : 22-08-03 05:51

Nette wrote:
> [...]
>
> Man kan også lave hold med x antal voksne og f.eks. to børn, så er
> der bare to æg, der skal spises/laves hurtigt.

Tak for forslaget - den vil jeg helt sikkert også overveje.
Eneste problem er at et af børnene har sukkersyge, så medmindre
de kan finde ud af at regulere det så han også må spise et æg, er
det næsten synd hvis han skal stå og kigge på at de andre gør det.