staffordshire terrier Igen
Fra : Pernille Lauridsen

Dato : 17-08-03 14:53

Kamphunde angriber kvinde

38-årig forvarede sig med jernstang, da tre kamphunde gik amok i
villakvarter i Esbjerg og dræbte hendes hund

Af Lennart Schønberg - 12:00 - 17. aug. 2003

En 38-årig kvinde fra et villakvarter i Esbjerg oplevede i fredag sit livs
mareridt, da hun tidligt på eftermiddagen blev overfaldet af naboens tre
kamphunde.

Før kvinden blev udsat for det voldsomme angreb, havde de tre hunde, der er
af racen staffordshire terrier, bidt hendes egen hund ihjel i et sandt
blodorgie. Kvindens hund var af racen shitzu.

VH Pernille

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 15:48

On Sun, 17 Aug 2003 15:53:22 +0200, "Pernille Lauridsen"
<pl@praxis-itNOSPAM.dk> wrotd:

> [...]
>af racen staffordshire terrier, bidt hendes egen hund ihjel i et sandt
>blodorgie. Kvindens hund var af racen shitzu.

Gaaaab Ekstrabladet igen !

forsvarede damen sig selv eller sin hund med jernstangen ? det er jo
ret væsentligt ! og hvis det har været sådan et voldsomt angreb som
der er skrevet, er der så virkelig nogen der tror at damen kunne nå at
forsvare sig med jernstangen imod 3 hunde der går amok som der også er
skrevet, nej vel hvis hundene var gået amok på hende så var hun vel
død, og der er ikke en gang beskrevet om hun er kommet på sygehuset
eller har fået en skramme, og kan det lade sig gøre at bide en hund
ihjel uden at der kommer blod ? det vil vel altid være et blodorgie
når nogen bidder hinanden ihjel !

ak ja dræberhunde blodorgier og jernstænger, hvad skulle ekstra bladet
gøre uden.

Og Ekstrabladet er stadig tiladt herhjemme selv om det betegnes som en
frokostavis for laveste fællesnævner.

Naboen skulle have hegnet deres have bedre ind og passet bedre på at
hundene ikke kunne komme ud, til andre hunde ! længere er den ikke !
det er naboens skyld og ikke hundenes.

Fra : Jens

Dato : 17-08-03 16:34

Til "Punish the deed

Inden du kommer med flere udfald, så syntes jeg lige, ( for en gangs skyld )
jeg vil komme med en kommentar.
DU (Punish the deed) skulle sætte dig lidt ind i den sag inden du kommer
for langt ud.

VH Jens
ESBJERG

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-08-03 16:38

"Jens" <dixenxxx@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
skyld )
> jeg vil komme med en kommentar.
> DU (Punish the deed) skulle sætte dig lidt ind i den sag inden du kommer

Hej
Der kan læses mere om sagen i JyskeVestkysten:
http://www.jv.dk/article.asp?u1=esbjerg&u2=Varde&u3=&ID=G5693AJD.1
Hilsen Vibeke

---

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 16:49

On Sun, 17 Aug 2003 17:34:10 +0200, "Jens" <dixenxxx@post10.tele.dk>
wrotd:

> [...]
>jeg vil komme med en kommentar.
> DU (Punish the deed) skulle sætte dig lidt ind i den sag inden du kommer

,,,,,Jeg (Punish the deed) skriver min mening ( for en gangs skyld )
ud fra det link der er smidt af til E.B. andet kan jeg jo ikke
udtale mig om vel, eller havde du regnet med at jeg skulle tage til
Esbjerg og lave dediktivarbejde ?

jeg mener ikke at jeg er langt ude fordi jeg komenterer E.B.
blodorgiedryppende jernstangs-dræberhunde-frokosthistorie

husk nu det gamle ordsprog med at : et æg bliver til en hel hønsegård.

Damens hund er blevet bidt ihjel og det er synd og sørgeligt at den
slags sker!! MEN ejeren af de 3 hunde bærer skylden da han ikke
passede ordentligt på dem ! længere er den ikke !

Og Ekstrabladet er stadig tiladt herhjemme selv om det betegnes som en
frokostavis for den laveste fællesnævner. "surt for dem der læser E.B.
og ikke forstår det"

Fra : NEWS

Dato : 17-08-03 17:58

Fuldstændig enig. Han har travlt med at rette på andre som om han var bedre
vidende Jeg tror han selv har kamphund (Potensforlænger)og vil gerne
forsvare alle de dårligedomme der findes.

Poul

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 18:04

On Sun, 17 Aug 2003 18:58:03 +0200, "NEWS"
<jyskkranservice@get2net.dk> wrotd:

> [...]
>vidende Jeg tror han selv har kamphund (Potensforlænger)og vil gerne
>forsvare alle de dårligedomme der findes.

,,,,,Flot Poul ! Gå du ind og læs dit Ekstrablad, og forsvar dig som
den laveste fællesnævner nu engang gør.

Fra : Pwh

Dato : 17-08-03 19:03

NEWS wrote:
> Fuldstændig enig. Han har travlt med at rette på andre som om han var
> bedre vidende Jeg tror han selv har kamphund (Potensforlænger)

Så, nu skal der hentes popcorn og cola ;) ;)

/Jens

Fra : Line

Dato : 17-08-03 19:19

Pwh wrote:

> Så, nu skal der hentes popcorn og cola ;) ;)
>
> /Jens

He he, der er vist en, der følger med i den norske hundegruppe, eller hvad?

--
Mvh. Line

Fra : Pwh

Dato : 17-08-03 19:35

Line wrote:

> He he, der er vist en, der følger med i den norske hundegruppe, eller
> hvad?

Næ det gør jeg nu ikke, burde jeg det ;)

/Jens

Fra : Line

Dato : 17-08-03 19:47

Pwh wrote:

> Næ det gør jeg nu ikke, burde jeg det ;)

Tjae, burde og burde - de er i hvert fald gode til hundeslagsmål derinde!
Og der er standardkommentaren nemlig "henter popcorn og cola", når det
trækker op til et virkelig stort skænderi........og det gør det temmelig
ofte.

--
Mvh. Line

Fra : Pwh

Dato : 18-08-03 18:24

Line wrote:

> [...]
> derinde! Og der er standardkommentaren nemlig "henter popcorn og
> cola", når det trækker op til et virkelig stort skænderi........og

Jeg har nu udtrykket fra motorcykelgruppen hvor jeg kommer meget,
der bliver det også brugt hvis der falder lidt provokerende/drillende bemærkninger.
Men jeg oplever utroligt sjældent den tit ubehaglige personlige tone som der
desværre for tit bliver brugt i denne NG. Det er simpelthen uhørt at man ikke
henvender sig på en ordentlig måde til hinanden i motorcykelgruppen.
Om det skyldes at det generelt er yngre mænd der skriver der, eller om det
er fordi at vi ikke elsker vores motorcykler lige så højt som man elsker en hund
skal jeg ikke kunne sige.

/Jens

Fra : Kurt Becher

Dato : 18-08-03 22:38

"Pwh" <deterikkegodtatvide@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> er fordi at vi ikke elsker vores motorcykler lige så højt som man elsker

Men udtrykket er sgu' godt nok!!!!!!!!!

Det er ikke den eneste NG med dårlig omgangstone. Jeg vil indføre det i en
af de andre med din tilladelse (såmænd også uden ).

MVH

Fra : Pwh

Dato : 19-08-03 18:41

Kurt Becher wrote:

> Men udtrykket er sgu' godt nok!!!!!!!!!
>
> Det er ikke den eneste NG med dårlig omgangstone. Jeg vil indføre det
> i en af de andre med din tilladelse (såmænd også uden ).

Du skal værer så velkommen, jeg har jo selv tyvstjålet udtrykket ;)
Desværre er der jo nogen der benytter sig af at man i en NG kommunikerer anonymt
og derfor helt ustraffet kan sige hvad som helst til hinanden. netop af den grund
synes jeg at man altid skal værer høflig i sine postings.

/Jens

Fra : lunadc

Dato : 17-08-03 16:37

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-08-03 15:48 dette indlæg :
> [...]
>

> Naboen skulle have hegnet deres have bedre ind og passet bedre på at
> hundene ikke kunne komme ud, til andre hunde ! længere er den ikke !

Sagen er også beskrevet i en mere moderat avis se
http://www.jv.dk/article.asp?id=GA99397P.1&u1=Esbjerg
Men at skrive "Naboen skulle have hegnet deres have bedre ind og passet
bedre på at hundene ikke kunne komme ud, til andre hunde ! længere er
den ikke !
det er naboens skyld og ikke hundenes."
er nu lidt let syntes jeg, det er en forfærdelig ting for den stakkels
ejer af de to små hunde.
Jeg syntes ikke det bare kan fejes af med den sætning. Hundene skulle
ikke være i hænderne på en så uansvarlig hundeejer lad os få et
hundekørekort og en tvungen deltagelse i hvalpe/hundetræning.
Faktisk ville jeg også gerne have at det blev tvungen at få en
hundepsykolog test af samtlige hunde i Danmark..

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 17:02

> [...]
>Faktisk ville jeg også gerne have at det blev tvungen at få en
>hundepsykolog test af samtlige hunde i Danmark..

,,,ja det har der været snak om mange gange før , og det er jo
kompliceret. For hvordan vil denne psykolog så bedømme vidt
forskellige racer ? lad os sige at der kommer en ejer med en Fila ?
hvad skal den bedømmes på ? sin venlighed over for fremmede mennesker
? nej vel så dumper den og så er der ikke flere af den race herhjemme.
hvad hvis man kommer med sin Bullterrier skal den så bedømmes på sin
godmodighed overfor andre hunde ? nej vel så er der ikke flere af dem
heller osv osv alle racerne er forskellige så man kan ikke sætte
regler op for dem ! man kan sætte regler op for at ejeren skal passe
på at de ikke gør skade på andre hunde eller mennesker.

Damen var jo lige flyttet til kvarteret så hun havde åbenbart ikke
fået lavet hegnet højt nok, det er en menneskelig fejl/dumhed efter
min mening, det er ikke det samme som at være en uansvarlig hundeejer.

Fra : lunadc

Dato : 17-08-03 17:19

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-08-03 17:02 dette indlæg :

> [...]
> fået lavet hegnet højt nok, det er en menneskelig fejl/dumhed efter
> min mening, det er ikke det samme som at være en uansvarlig hundeejer.

Jeg ved ikke hvor kompliceret det er, efter deltagelse i
hvalpe/hundetræning i fx 6 mdr. skal ALLE hunde og Ejere kunne begå sig
i mellem andre hunde/ mennesker så ingen af parterne er til fare for
hinanden.
Der er principielt ikke forskel på racen .
Jeg siger ikke at man skal slippe voksne hanhunde løs sammen, men man
skal kunne gå forbi hinanden uden at der laves voldsomme udfald.
At hegnet ikke er højt nok er ikke en dumhed, det er at være en
uansvarlig hundeejer.
Når man har hunde som ikke kan enes med andre, så skal man sikre sig at
de ikke kan komme i kontakt med andre hunde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 17:34

skal ALLE hunde og Ejere kunne begå sig
>i mellem andre hunde/ mennesker så ingen af parterne er til fare for
>hinanden.
>Der er principielt ikke forskel på racen .

?? hvad er der ikke forskel på ?

>Jeg siger ikke at man skal slippe voksne hanhunde løs sammen, men man
>skal kunne gå forbi hinanden uden at der laves voldsomme udfald.

,,,,,,og hvis der så kommer et voksent voldsomt udfald hvad så ? skal
de så aflives eller hvad ? kan det ikke være ligemeget hvad
hundene siger bare de er i snor ? eller skal der nu også være en regel
om at de skal logre med halen når de ser en anden hund ?

>At hegnet ikke er højt nok er ikke en dumhed, det er at være en
>uansvarlig hundeejer.
>Når man har hunde som ikke kan enes med andre, så skal man sikre sig at
>de ikke kan komme i kontakt med andre hunde.

,,,,,tjae kald det hvad du vil, jeg mener at det er en dumhed fra
hendes side, og du kan ikke vide hvor god hundeejer hun ellers har
været, så det er måske lidt groft at dømme hende som menneske fordi
hun havde et hegn der var for lavt.

Fra : lunadc

Dato : 17-08-03 18:17

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-08-03 17:34 dette indlæg :

> ?? hvad er der ikke forskel på ?

Hunde racer's evner til at lære at begå sig blandt andre hunde og
mennesker.

> ,,,,,,og hvis der så kommer et voksent voldsomt udfald hvad så ? skal
   de så aflives eller hvad ?

Hvis de efter fx. 6 mdr. træning ikke kan føres i line forbi andre hunde
uden at gøre voldsomt udfald JA så skal de aflives.

> kan det ikke være ligemeget hvad
>   hundene siger bare de er i snor ?

Nej det kan det ikke, for hvis ikke ejeren efter 6 mdr. træning ikke har
så meget kontrol på sin hund, at den under kommando og i snor, kan føres
forbi andre hunde så er det ikke forsvarligt at færdes med den på
offentlige steder og hvis ikke en hund kan færdes her så er den bedst
tjent med at blive aflivet.

eller skal der nu også være en regel
> om at de skal logre med halen når de ser en anden hund ?

Det er ikke seriøst vel?

> [...]
> hendes side, og du kan ikke vide hvor god hundeejer hun ellers har
> været, så det er måske lidt groft at dømme hende som menneske fordi

Jo det kan du hvis hun ved at hundene ikke kan begå sig blandt andre
hunde så skal de være forsvarligt indhegnet..Det var de ikke det er mere
end dumhed.....
"

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 19:31

>Hunde racer's evner til at lære at begå sig blandt andre hunde og
>mennesker.

,,,,,,,Der kan være en verden til forskel ! det er fordi du ikke
kender de racer som kan være lidt ekstreme, du kan sku da ikke lære en
fila at være glad for fremmede eller en pitbull at hygge sig med alle
hunde, det kan ikke lade sig gøre , og det er ikke til at diskutere.

>   de så aflives eller hvad ?
>
>Hvis de efter fx. 6 mdr. træning ikke kan føres i line forbi andre hunde
>uden at gøre voldsomt udfald JA så skal de aflives.

,,,,,,,,,,haha hvilken planet kommer du fra ?

> [...]
>forbi andre hunde så er det ikke forsvarligt at færdes med den på
>offentlige steder og hvis ikke en hund kan færdes her så er den bedst

,,,,,,,,,,,,,bare det ikke er dine latterlige provokationer/holdninger
der skulle aflives !

>eller skal der nu også være en regel
>
>Det er ikke seriøst vel?

,,,,,,,,,,,haha det er jo det jeg spørger dig om ? skal vi ikke sige
at alle andre racer end golden retriver skal aflives ?

Fra : lunadc

Dato : 17-08-03 20:09

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-08-03 19:31 dette indlæg :

> [...]
>

> ,,,,,,,,,,,haha det er jo det jeg spørger dig om ? skal vi ikke sige
> at alle andre racer end golden retriver skal aflives ?

Når man ikke lige er enig med dig så er man latterlig eller hvad..

Søde ven det er da dig som er lidt latterlig,
Hvad vil du med en hund du ikke kan gå med uden at den laver udfald mod
andre hunde?
Hvorfor har man så hund?
Hvis ikke din hunde race kan opdrages til at gå i snor på offentlige
steder uden at være til fare for andre så er den syg.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 20:20

>Når man ikke lige er enig med dig så er man latterlig eller hvad..

,,,,,,,,,,,ja og når man ikke lige har en hund der logrer med halen
når den møder alle andre hunde, så skal den aflives ? prøv lige at
høre dig selv engang !

> [...]
>Hvis ikke din hunde race kan opdrages til at gå i snor på offentlige
>steder uden at være til fare for andre så er den syg.

,,,,,,,,den kan også godt gå pænt men hvis jeg møder en schæferhanhund
eller ligende så går jeg over på det andet fortorv, fordi ligeså tidt
knurer schæferne eller rotweilerne eller labradorene eller mastifferne
osv osv skal vi ikke bare aflive alle hunde der ikke er golden
retrivere ?? og jeg mener at det er folk som dig der er så
snævertsynede der er til fare for vores samfund !

Fra : mathilde

Dato : 17-08-03 20:48

"lunadc" skrev d. 17-08-03 20:09 dette indlæg :
> "Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-08-03 19:31 dette indlæg
:

Kære Lunadc,

Hundenes evner til at begå sig mellem hinanden ændrer sig når hundene
bliver kønsmodne, indtil da kan de fleste racer med andre hunde. Men
nogle racer kan have store forbehold overfor mennesker allerede inden.
Det er jo netop racernes forskellighed der gør at vi alle kan finde en
hun der tiltaler os. Tænk på hvor mange racer der er, selvfølgelig vil
deres evner indenfor alle ting være forskellige, ellers havde vi som
mennesker vel ikke udviklet så mange forskellige racer.

Hej Punish,
Jeg læste faktisk et godt indlæg på en hjemmeside realpitbull tror jeg
den hed. Det gik netop på at man ikke hører hjemme i en hundepark med en
pitbull, for den kan som regel med hunde den kender godt, men med
fremmede er lunten kort. Nu er min yngste jo en amstaff og ikke en pit
bull, og hun er stadig utrolig social. Men jeg kunne ikke drømme om at
slippe hende i en decideret hundepark.
Jeg er meget enig med dig i at racerne ikke kan kategoriseres på den
måde, de er alle forskellige.

> skal

> hunde

Ja Luna, så kender jeg godt nok _mange_ schæfere som burde aflives, en
enkelt golden, 3 labber, 5 gravhunde, 2 dansk/svensk gårdhunde, 2
amerikanske bulldogs, 2 amstaffs, 3 bullterriers, 4 yorkshire terriers,
2 papilloner, 2 rottweilere, 1 staff, 1 border terrier, 1 ridgeback og
et hav af blandinger, og jeg kunne blive ved, og det er kun de hunde som
jeg lige møder på de daglige gåture.

> [...]
> Hvis ikke din hunde race kan opdrages til at gå i snor på offentlige
> steder uden at være til fare for andre så er den syg.

Ja så er der godt nok mange syge racer, men måske man hellere skulle se
på hvilket køn det er hunden kan have problemer med at gå forbi...

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-08-03 09:29

> [...]
>deres evner indenfor alle ting være forskellige, ellers havde vi som
>mennesker vel ikke udviklet så mange forskellige racer

,,,,,,,,,,,,,,ja det er nemlig rigtigt, men nogen tror at alle hunde
kan formes så de opfører sig som en labrador, men der er nemlig
kæmpeforskel på dem.

> [...]
>slippe hende i en decideret hundepark.
>Jeg er meget enig med dig i at racerne ikke kan kategoriseres på den

,,,,,,,,,,,jammen det var da dejligt at der trods alt er nogen herinde
der er enig med mig i noget

> [...]
>2 papilloner, 2 rottweilere, 1 staff, 1 border terrier, 1 ridgeback og
>et hav af blandinger, og jeg kunne blive ved, og det er kun de hunde som

,,,,,,,,ja der skal vist også aflives et par hundrede hunde her i mit
område så jeg plejer nu bare at smile til folk hvor vores hunde
knurer af hinanden, det er bare en del af det at have valgt en hanhund
! og livet er for kort til at gå og tænke at de andre hunde er syge og
skulle aflives. Så længe folk har deres hunde i snor er jeg tilfreds.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-08-03 18:31

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> skrev i en meddelelse

> ,,,ja det har der været snak om mange gange før , og det er jo
> kompliceret. For hvordan vil denne psykolog så bedømme vidt
> forskellige racer ?

Der er ingen steder blevet skrevet at der kun skulle være en psykolog!

DKK foretager mentaltests på de forskellige racer. En test der er udarbejdet
individuelt for den enkelte race. Der mangler stadig at blive udarbejdet
tests for en del racer, men mon ikk de kommer efter det snart? ...Så er
problemet jo bare blandingerne, for hvilken mentaltest skal en kydsning af
en Lab og en Schæfer følge?

(Svar til Punish slut... Følgende er generelt...)

Nu er det sådan at nogen hunde ud fra standarten er mere venligt stemt over
for andre end andre racer. Derfor mener jeg ikke man kan meget andet end
appelere til samtlige hundeejere om at ta' mere hensyn og være mere
påpasselige. Vi har trods alt med 4-benede at gøre og uanset hvor godt de er
trænet kan det slå klik for dem i et kort sekund.

Et hundekørekort kunne være en mulighed, obligatorisk træning, betaling for
hundehold i større byer, men hvordan vil man holde rede på det? Det fungerer
fint i Amsterdam ved jeg, så det må også kunne fungere her i DK! De kunne jo
evt. lære lidt ved de kære Hollændere!

Tragisk historie med de 3 AmStaff'er!

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 19:38

On Sun, 17 Aug 2003 19:30:49 +0200, "Rinnie Ilsøe"
<admin@NOSPAMflatcoated-retriever.dk> wrotd:

> [...]
>problemet jo bare blandingerne, for hvilken mentaltest skal en kydsning af

,,ja det er jo lige det, men ja der skulle være en psykolog til hver
race så for vi ved alle at folk syntes at deres egen race er
verdens bedste" vi er jo kun mennesker" for jeg ville da nødig have
labradorpsykologen til at bedømme min race eller hvad med en
jagthundepsykolog til en schæfer osv

> [...]
>påpasselige. Vi har trods alt med 4-benede at gøre og uanset hvor godt de er
>trænet kan det slå klik for dem i et kort sekund.

,,,ja det er rigtigt , og heldigvis har vi en fornuftig
justitsminister der ved at det er ejeren af hunden og ikke racen der
er problemet, og det er jo retfærdighed ligemeget hvad andre så end
syntes om kamphunde.

> [...]
>fint i Amsterdam ved jeg, så det må også kunne fungere her i DK! De kunne jo

,,,,,tjae bare vi ikke lærer af deres hashpolitik

Fra : mathilde

Dato : 17-08-03 20:59

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-08-03 17:02 dette indlæg :

Tvungen mentaltest ville måske ikke være så dårlig en idé, som minimum
en gennemførelse af DKK´s kørekort på bronzeniveau. Jeg mener bestemt at
det ikke er en person der kan lave mentalttest for alle racer, man skal
være certificeret eller lign. indenfor racen for at kunne bedømme den.

Men lige i denne sag havde det nok ikke hjulpet, når ejeren netop ikke
havde været til dyrlægen med hunden, som ellers var begyndt og opføre
sig mærkeligt.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : mathilde

Dato : 17-08-03 16:42

> [...]
>

> Naboen skulle have hegnet deres have bedre ind og passet bedre på at
> hundene ikke kunne komme ud, til andre hunde ! længere er den ikke !

Jeg er fuldstændig enig i at det er naboens skyld, og at haven skulle
have været hegnet ind.
Men nu læste jeg tilfældigvis i avisen i dag på vej til hundetræning.
Og er lidt skuffet, der omtales "en race" staffordshire terrier, det
siger ingenting om hvad det er for en race, det er en betegnelse
aviserne bruger i flæng. Samtidig viser de et billede af en hund der
mere ligner en amerikansk bulldog. Og mange racer ville have kunne lave
samme nummer ikke kun hunde af kamphundetypen. Men det sælger jo flere
aviser.

Men samtidig føler jeg den dybeste sympati for damen der mistede sin
hund og selv kom til skade. Jeg syns at hundene alle 3 skulle aflives.
Ifølge artiklen ville den ene blive det, for den havde opført sig
mærkeligt igennem længere tid. Uansvarlig hundeejer, som ikke tager sin
hund til dyrlægen og får den undersøgt, typisk!

Nu får jeg måske nogen på nakken, men hunde som laver det nummer og
bruger en anden hund som byttedyr, og som får succes med det som de i
den grad havde, er i mine øjne for usikre at have i et villakvarter.
Overfaldet på damen, skyldes nok at hun har slået hundene med
jernstangen, og så er det naturligt at hundene går til angreb, næsten
uanset race. Men hvorfor tage nogen chancer, jeg ville gøre brug af
hundeloven og aflive alle 3.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Battlefield´s

Dato : 17-08-03 17:00

"mathilde" <mathilde.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> jernstangen, og så er det naturligt at hundene går til angreb, næsten
> uanset race. Men hvorfor tage nogen chancer, jeg ville gøre brug af

Såvel i TV-Syd i aftes som i Jydske Vestkysten er racen nævnt som American
Staffordshire Terrier.
Hilsen Vibeke

---

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 17:10

> [...]
>mere ligner en amerikansk bulldog. Og mange racer ville have kunne lave
>samme nummer ikke kun hunde af kamphundetypen. Men det sælger jo flere

,,,,,,,,,Helt enig ! og det billede har de brugt hver gang der har
været noget bideri med en hund i mange år ! men det er jo også
passende med et billede af en hund der naturligt som alle andre hunde
forsvarer sin hundegård, og så ser den jo også lidt vildere ud igennem
et trådhegn på den måde.

>Nu får jeg måske nogen på nakken, men hunde som laver det nummer og
>bruger en anden hund som byttedyr, og som får succes med det som de i
>den grad havde, er i mine øjne for usikre at have i et villakvarter.

,,,som de skrev i den jydske avis så mente politiet at hundene var
ophidsede pga at de i længere tid havde kunne se igennem hegnet ind
til hundene, og det er altså meget normalt at hunde ikke kan lide
hinanden, og damen burde have haft et bedre hegn og have forudset hvad
der kunne ske, det er efter min mening ikke hundenes skyld men ejerens
skyld.

> [...]
>jernstangen, og så er det naturligt at hundene går til angreb, næsten
>uanset race. Men hvorfor tage nogen chancer, jeg ville gøre brug af

,,,,,,,,,ja det er klart at hundene bidder når de bliver slået med en
jernstang ! og den der har bidt skal da også aflives så den ikke kan
gøre det igen, men stadig kan man ikke beabrejde en hund i at bide når
nogen slår den med en jernstang .

Fra : lunadc

Dato : 17-08-03 18:49

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 17-08-03 17:10 dette indlæg :

> [...]
> jernstang ! og den der har bidt skal da også aflives så den ikke kan
> gøre det igen, men stadig kan man ikke beabrejde en hund i at bide når

Prøv nu lige at gennemgå det hele, en dame kommer ud i sin have, her
møder hund 3 store hunde, som har angrebet hendes lille hund, hun griber
hvad der er i nærheden (her en jernstang) og prøver at rede sin hund.
Her er ikke tale om en dyremishandler som angriber 3 hunde med en
jernstang for sjov.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 19:40

On Sun, 17 Aug 2003 17:49:00 GMT, "lunadc" <lunadc.news@kandu.dk>
wrotd:

> [...]
>hvad der er i nærheden (her en jernstang) og prøver at rede sin hund.
>Her er ikke tale om en dyremishandler som angriber 3 hunde med en

,,,,,,nej jeg kan godt forstå hende ! men man må også kunne forstå
hunden at når den bliver slået med et jernrør at den så bidder .

så det er en uheldig situation men jeg kan godt forstå både damen og
hunden.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 17:53

On Sun, 17 Aug 2003 15:41:51 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrote:

>Men hvorfor tage nogen chancer, jeg ville gøre brug af
>hundeloven og aflive alle 3.

Ville du virkelig hvis det var dine egne hunde?

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 18:01

On Sun, 17 Aug 2003 16:53:21 GMT, slh@DELETEcity.dk (Søren
Lausten-Hansen) wrotd:

>Ville du virkelig hvis det var dine egne hunde?
>
>Mvh
>Søren

,,ja der har du fat i noget intersant ! det er nemt nok at gøre sig
til dommer over andre, men hvis det er en selv så er det måske en helt
anden sag, hvis man står i situationen, hvor ens hund har bidt en dame
fordi hun slog den med en jernstang ? jeg ved sku ikke om det er helt
rimmeligt, men måske der er en risiko for at hundene husker damen med
jernstangen og vil bide hende når de ser hende igen ? det ville jeg
måske være lidt nervøs for .

Fra : TH

Dato : 17-08-03 22:52

> [...]
> rimmeligt, men måske der er en risiko for at hundene husker damen med
> jernstangen og vil bide hende når de ser hende igen ? det ville jeg

Punich du er som altid på hundenes side, jeg personligt synes du med
dine krampagtige ensidige "ekspert" udtagelser gør mere skade end gavn
for Molosserne.

Min mening er hvis 3 hunde uanset race angriber og dræber en anden
hund, er der da ingen anden vej end at få dem aflivet

Det er ingen undskyldning, at de har kunnet se de små hunde gennem
hækken.

Hvis man har tid/råd til at have 3 amstaffer, har man også tid/råd til
et ordenligt hegn, ellers holder man dem inde eller i snor.

Hvordan kan man overhoved have 3 amstaffer sammen ???

Fra : mathilde

Dato : 18-08-03 09:23

"TH" skrev d. 17-08-03 22:52 dette indlæg :

> Hvordan kan man overhoved have 3 amstaffer sammen ???

Det kan man sagtens, hvis man sætter sig ind i det og have hund.
Se på kennelerne i Danmark de har da også deres gående sammen.
Tæverne kan sjældent sammen i løbetid, men det er ikke noget der hører
til racen, det gælder næsten alle tæver uanset race.
Hunde der er vokset op sammen går fint sammen. Hvis du er en ordentlig
leder.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-08-03 09:31

On Mon, 18 Aug 2003 08:22:46 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrotd:

> [...]
>til racen, det gælder næsten alle tæver uanset race.
>Hunde der er vokset op sammen går fint sammen. Hvis du er en ordentlig

,,,og ja det kan også hjælpe hvis en af dem er kastreret eller
steriliseret.

Fra : Mic

Dato : 18-08-03 09:38

"Punish the deed, not the breed" <Nobody@home.com> wrote in message
> On Mon, 18 Aug 2003 08:22:46 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
> wrotd:

> ,,,og ja det kan også hjælpe hvis en af dem er kastreret eller
> steriliseret.

Ja meget, specielt kennelerne burde praktisere dette

Michael

Fra : mathilde

Dato : 17-08-03 19:55

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 17-08-03 17:53 dette indlæg :

> Ville du virkelig hvis det var dine egne hunde?
>
> Mvh
> Søren

Hej Søren,
Nu hører begge mine hunde jo ind under samme kategori, og ja jeg ville
aflive dem begge, hvis de havde "ædt" en anden hund som værende et lille
byttedyr.
Det ville udelukkende være min skyld fordi jeg ikke havde hegnet min
have forsvarligt ind, og så måtte jeg også stå ved mit ansvar.
Ved at have anskaffet mig de hunde jeg har, må jeg også være med til at
holde en standart for racen hvis man kan sige det sådan, og det gavner
ikke racens ry hvis jeg som seriøs hundeejer ville vælge og beholde mine
hunde for alt i verden.
Tænk hvis de for altid ville forbinde damen/naboen med noget rigtig
grimt. Jeg ville ikke turde løbe den risiko.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 20:49

On Sun, 17 Aug 2003 18:55:10 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>Tænk hvis de for altid ville forbinde damen/naboen med noget rigtig
>grimt. Jeg ville ikke turde løbe den risiko.

Hej Mathilde.

Hvorfor ikke bare hegne haven forsvarligt ind når man nu har gjort den
dyrekøbte erfaring? Du siger jo selv at det er din skyld og ikke
hundens.

Hvis det var mig må jeg nok erkende min hund er min ven og gode
kammerat, og det er ikke én man sådan lige afliver, og i hvert fald
står den mig en del nærmere end racens ry.
F.ex. forbinder min hund postmanden med noget rigtig grimt, men jeg
kan i hvert fald ikke få mig til at aflive min hund alligevel.

Mvh
Søren

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-08-03 21:08

> F.ex. forbinder min hund postmanden med noget rigtig grimt, men jeg
> kan i hvert fald ikke få mig til at aflive min hund alligevel.
>
> Mvh
> Søren

Hej Søren

Nu kender jeg hverken dig eller din vuf, men kunne der ikke ha' været gjort
noget sådan at din hund ikke forbinder postbudet med noget som skal "spises"
????

Mvh Martin ???

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 21:59

On Sun, 17 Aug 2003 22:08:22 +0200, "Martin Larsen"
<martin0larsen@mail.dk> wrote:

>Nu kender jeg hverken dig eller din vuf, men kunne der ikke ha' været gjort
>noget sådan at din hund ikke forbinder postbudet med noget som skal "spises"

Hej Martin,

Der arbejdes på sagen, men det er ikke så let. Jeg kan jo ikke
risikere postens helbred under en sådan træning, for ellers havde det
været bedst at få ham til at deltage. Men derudover er jeg på arbejde
om dagen, så det er ikke så tit jeg selv er til stede når posten
kommer. Og lørdagen er man jo som regel ude at købe ind når posten
kommer. Nu ser vi hvor langt jeg når her unde ferien.

Mvh
Søren

Fra : mathilde

Dato : 17-08-03 21:10

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 17-08-03 20:49 dette indlæg :

> [...]
>
> Hvorfor ikke bare hegne haven forsvarligt ind når man nu har gjort den
> dyrekøbte erfaring? Du siger jo selv at det er din skyld og ikke

Fordi jeg ikke syns at det er rimeligt at mine hunde så havde aflivet en
anden hund og bidt dens ejer. Et hegn kunne selvfølgelig holde dem inde
fremover, men det retfærdiggør jo stadig ikke handlingen.

> Hvis det var mig må jeg nok erkende min hund er min ven og gode
> kammerat, og det er ikke én man sådan lige afliver, og i hvert fald
> står den mig en del nærmere end racens ry.

Tro mig jeg elsker mine hunde, og bruger uendelig meget tid på dem hver
dag, derfor tror jeg heller ikke jeg nogensinde vil komme i en lignende
situation.(Nu er min have så også hegnet ind med et hegn på 220).
Men har man købt en amstaff og er man seriøs omkring racen og dens ry,
så må man tage det med der kommer, og har man været uansvarlig, så må
man signalere til omverden at det ikke er racens skyld, men ejerens
ansvar alene, men samtidig gøre det rigtige og lade hundene aflive.
Der er forskel racerne imellem, og en amstaff der har reageret som
hundene i episoden, syns jeg ikke er hunde man skal lade "gå fri".
Enhver større race kan komme til at knække nakken/ryggen på en mindre
hund, men det er næppe det vi taler om her.

> F.ex. forbinder min hund postmanden med noget rigtig grimt, men jeg
> kan i hvert fald ikke få mig til at aflive min hund alligevel.

Nej, men det er altså også noget andet!

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 17-08-03 22:14

>Fordi jeg ikke syns at det er rimeligt at mine hunde så havde aflivet en
>anden hund og bidt dens ejer. Et hegn kunne selvfølgelig holde dem inde
>fremover, men det retfærdiggør jo stadig ikke handlingen.

Det lyder som om aflivningen skal være en slags dødsstraf. Det synes
jeg er meningsløst overfor et dyr.

>Tro mig jeg elsker mine hunde, og bruger uendelig meget tid på dem hver
>dag, derfor tror jeg heller ikke jeg nogensinde vil komme i en lignende
>situation.(Nu er min have så også hegnet ind med et hegn på 220).

Måske ikke med dine hunde, men du kunne have fået en hund hvor der lå
noget i generne som ikke var så let at få bugt med,og det kunne være
du var en person som ved anskaffelse af hund ikke havde forudset at
bruge så uendelig meget tid.

> [...]
>man signalere til omverden at det ikke er racens skyld, men ejerens
>ansvar alene, men samtidig gøre det rigtige og lade hundene aflive.

Der er vi så forskellige. Jeg har en schæfer, den har også et ry hvor
der helst ikke skulle bringes ved til bålet. Jeg har endda fået én med
nogle gener, som netop svarer til ry'et. Jeg har lagt kæmpe arbejde i
at få det minimeret og passer på ikke at komme i nogle situationer
hvor det kunne gå galt. Men aflive min pragtfulde hund - aldrig!

> [...]
>Enhver større race kan komme til at knække nakken/ryggen på en mindre
>hund, men det er næppe det vi taler om her.

Hvorfor egentlig? Hvis hunden fik postmanden 'til disposition' og han
forsvarede sig med en teltstang kunne det sagtens gå galt.

Mvh
Søren

Fra : mathilde

Dato : 18-08-03 09:43

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 17-08-03 22:14 dette indlæg :

> Det lyder som om aflivningen skal være en slags dødsstraf. Det synes
> jeg er meningsløst overfor et dyr.

Jamen dødsstraf overfor et dyr ER meningsløst, dyret fatter ikke en pind
af det hele.
Aflivningen er et resultat af en uansvarlig ejer og en slags signalering
til omverden om at det ikke tolereres, at man er uansvarlig. Det er
hamrende synd for hundene. Men der er da nødttil at være en konsekvens.
Hvad med den anden artikel der er blevet bragt, hvor en schæfer har
skambidt en dreng. Den hund må og skal da også aflives. Nu kender vi
ikke de nærmere omstændigheder om hvorfor den bed, men den bed jo heller
ikke kun, den bed ham "i stykker"...
Hvis ikke vi kan eller skal signalere til omverden hvad vi finder ret og
rimeligt ved hundenes måde at være på, ved aflivning, så er der en
mulighed med bøder, men de skal være utrolig store før folk tager det
seriøst. Og det ændrer ikke på folks frygt overfor racerne.
Folk skal vide at hvis hundene opdrages ordentligt så får man gode sunde
hunde, som reagerer som gode sunde hunde. Og havner de i forkerte
hænder, så skal der være sanktionsmuligheder.
Nu har vi lige fået den nye hundelov, hvorfor ikke bruge den?

Jeg ved ikke hvor du vil hen med dette?

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-08-03 14:38

Hej Mathilde,

> [...]
>til omverden om at det ikke tolereres, at man er uansvarlig. Det er
>hamrende synd for hundene. Men der er da nødttil at være en konsekvens.
Konsekvens for konsekvensens egen skyld har ingen mening. Man må se på
hvad der er sket og så se på hvad der er det fornuftigste at gøre med
henblik på fremtiden.

>Hvad med den anden artikel der er blevet bragt, hvor en schæfer har
>skambidt en dreng. Den hund må og skal da også aflives.
Eller holdes væk fra børn.

> [...]
>Hvis ikke vi kan eller skal signalere til omverden hvad vi finder ret og
>rimeligt ved hundenes måde at være på, ved aflivning,
Jeg sætter her min hund højere end omverdenens omdømme. Der kan vi
konstatere at det ser vi forskelligt på, det behøver vi ikke at
diskutere så meget mere.

> så er der en
>mulighed med bøder, men de skal være utrolig store før folk tager det
>seriøst.
Hvad mener du med 'folk'? Tror du ikke ejeren af hunden som har bidt
barnet tager begivenheden seriøst? Jeg vil garantere dig at han er
meget chokeret selv og vil gøre alt for at det ikke gentager sig. Også
uden at få bøde.

>Folk skal vide at hvis hundene opdrages ordentligt så får man gode sunde
>hunde, som reagerer som gode sunde hunde.
Så let er det ikke. Min hund var utryg ved fremmede da jeg fik den som
8 uger gammel hvalp, altså en potentiel angstbider, samtidig meget
driftig og med veludviklet forsvarsdrift - en farlig coctail. Det
kræver mere end almindelig opdragelse at få en omgængelig hund ud af
dette (hvilket så stort set er lykkedes grundet en målrettet indsats).

>hver
>lignende

>Jeg ved ikke hvor du vil hen med dette?

Jeg synes ikke det at du mener du ikke vil komme i den situation er et
godt argument for at hundende skal aflives.

Mvh
Søren

Fra : mathilde

Dato : 18-08-03 17:10

"Søren Lausten-Hansen" skrev d. 18-08-03 14:38 dette indlæg :
Hej Søren,

Jeg har ikke rigtig noget at sige, for vi bliver ikke enige.
Hundene skal kunne begå sig i vores samfund, stadig på deres præmisser
afhængig af racen, men jeg mener også at en aflivning kan blive
nødvendig.

Ansvaret er ejerens, men det er hunden der betaler prisen.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-08-03 18:10

On Mon, 18 Aug 2003 16:10:29 GMT, "mathilde" <mathilde.news@kandu.dk>
wrote:

> [...]
>nødvendig.
>
>Ansvaret er ejerens, men det er hunden der betaler prisen.

Hej Mathilde,

OK.

Det er bare faldet mig for brystet når folk har travlt med at andre
menneskers hunde skal aflives, som det tit er blevet fremført her i
gruppen. Man skal gøre sig klart at bag en sådan problemhund står
måske et menneske som elsker sin hund på samme måde som man selv
elsker sin egen hund, eller måske endda mere. Man har måske selv to
hunde, mand og børn, ejeren af problemhunden har måske kun sin hund.

Mvh
Søren

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-08-03 15:06

>Hvad med den anden artikel der er blevet bragt, hvor en schæfer har
>skambidt en dreng. Den hund må og skal da også aflives.

Nu skal man jo ikke læse langt i hvilken som helst hundebog for at
finde advarsler mod at lade hunde og børn være sammen, med mindre de
kender hinanden godt. Hvorfor skal hunden aflives når nogle mennesker
har forsyndet sig mod elementære retningslinier som gælder enhver
hund?

Mvh
Søren

Fra : Jens

Dato : 18-08-03 13:07

Søren skrev:>
Hvorfor egentlig? Hvis hunden fik postmanden 'til disposition' og han
> forsvarede sig med en teltstang kunne det sagtens gå galt.

Jeg er Post og så enda i ESBJERG....
Jeg sender lige dette til gennemlæsning, inde i træner med jeres post:
Hvad kan jeg gøre som hundeejer og kunde
Hvis hundeejeren - fra hunden er lille - viser den, hvordan den skal opføre
sig, og hvad man forlanger af den, vil den prøve at leve op til det, og så
får man den rolige, afbalancerede hund, der ikke generer nogen. Sådan er
langt de fleste hunde, men desværre er det de uegnede hundeejers hunde, man
lægger mest mærke til, og derfor ser det ud til, at der er så mange af dem.
Hvordan man opnår, at alle behandler deres hund, som de skal og bør af
hensyn til deres medmennesker, og ikke mindst til hundene selv, er svært at
sige, bortset fra det meget vigtige faktum, at man skal undgå den forkerte
form for træning.
Det er helt forkert, at samtlige mennesker, der udøver en eller anden
servicefunktion, er nødsag til at lære at omgås umulige hunde.
Hunde er ofte uvenner med postbude, skraldemænd og avisbude, som i deres
daglige arbejde må færdes på steder, hundene betragter som deres enemærker.
Derfor sker der uheld - desværre ind imellem også alvorlige ulykker. Når
uheldet sker, gør det ondt på postbudet, og hundeejeren bliver ked af det.

HVAD KAN DU GØRE?

*Det er vigtigt, at hunden allerede som hvalp lærer, hvem der skal have
adgang til det, hunden efterhånden vil betragte som sit territorium. Derfor
må hundeejeren i de første måneder så ofte som muligt møde postbudet ved
afleveringsstedet og skabe en positiv stemning. Dette gælder også - og det
er endnu mere nødvendigt - hvis det er en hund over hvalpestadiet, der
anskaffes.

* Hundens normale hvilested bør ikke være i nærheden af den rute, postbudet
følger fra Deres skel til det sted, hvor posten skal afleveres. Hunden vil i
særlig grad holde det, som den betragter som uvedkommende, væk fra
hvilestedet.

* Postbudene hører ofte hundeejere sige ,,Min hund bider ikke". Det er uden
tvivel rigtigt, når hundeejeren er til stede. Men mange hunde ændrer adfærd,
når hundeejeren ikke er til stede. Selv den venligste hund kan optræde
truende, når den har ansvaret alene. Skulle dette være tilfældet med Deres
hund (og det er det naturligvis, hvis postbudet siger det), bør du i egen
interesse være indstillet på sammen med postbudet at finde en løsning, begge
parter kan acceptere.

* Mange uheld sker ved, at hunden utilsigtet smutter ud, når yderdøren
åbnes. Derfor opfordrer vi til at lukke hunden inde i et andet rum, inden
døren åbnes for postbudet, når en forsendelse skal afleveres direkte.

VH Jens Mejdahl

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-08-03 14:38

On Mon, 18 Aug 2003 14:06:41 +0200, "Jens" <dixenxxx@post10.tele.dk>
wrote:

> [...]
>sig, og hvad man forlanger af den, vil den prøve at leve op til det, og så
>får man den rolige, afbalancerede hund, der ikke generer nogen.
Ja, hvis bare det altid var så let........
>Sådan er
>langt de fleste hunde, men desværre er det de uegnede hundeejers hunde, man
>lægger mest mærke til, og derfor ser det ud til, at der er så mange af dem.
Tak for betegnelsen 'uegnet hundeejer' - det vil jeg overhovedet ikke
diskutere her.
> [...]
>
>*Det er vigtigt, at hunden allerede som hvalp lærer, hvem der skal have
>adgang til det, hunden efterhånden vil betragte som sit territorium.
Vi er først flyttet i hus for 3 måneder siden.
>Derfor
>må hundeejeren i de første måneder så ofte som muligt møde postbudet ved
>afleveringsstedet og skabe en positiv stemning.
Det er stort set det jeg er i gang med.
> [...]
>
>* Hundens normale hvilested bør ikke være i nærheden af den rute, postbudet
>følger fra Deres skel til det sted, hvor posten skal afleveres.
Det er det heller ikke.
> [...]

>interesse være indstillet på sammen med postbudet at finde en løsning, begge
Jeg er i samarbejde med en hundekyndig på postkontoret blevet enig om:
1. Jeg holder hunden inde i den til posten kommer.
2. Jeg sætter et højere hegn op (hvis 1. skulle svigte velsagtens)

>* Mange uheld sker ved, at hunden utilsigtet smutter ud, når yderdøren
>åbnes. Derfor opfordrer vi til at lukke hunden inde i et andet rum, inden
>døren åbnes for postbudet, når en forsendelse skal afleveres direkte.
Det er klart.

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-08-03 14:51

PS:

> [...]
>afleveringsstedet og skabe en positiv stemning. Dette gælder også - og det
>er endnu mere nødvendigt - hvis det er en hund over hvalpestadiet, der

Jeg synes postvæsenet skulle tage kontakt med hundeejerne og arrangere
en lille seance, hvor en hundekyndig fra postvæsenet kom ud sammen med
de relevante bude og simpelthen tog en lille træning med hund og
hundeejer, hvor hunden lærte postbudene at kende og at de godt må
komme med breve. Men kunne tage hver hund på vejen, én efter én.

Da jeg har gjort det som jeg som sagt har aftalt med det lokale
postvæsen jeg skal gøre, mener jeg ikke det er min pligt at tage
initiativ til noget sådant.

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 18-08-03 09:29

> [...]
>F.ex. forbinder min hund postmanden med noget rigtig grimt, men jeg
>kan i hvert fald ikke få mig til at aflive min hund alligevel.

,,,,,,ja da jeg var lille havde en af mine venner en schæferhund, og
den bed en kat fra vejen så den blev handikappet og mærkelig at se på
.. og de næste 7-8 år hvor de stadig havde schæferen blev der råbt
svinske ord efter moren når hun stod med ryggen til på en mørk mark og
der blev bagtalt for fulde gardiner, på vores vej, men de beholdt
schæferen aligevel. Det er nok en kombination af hvor meget man holder
af hunden og af hvor meget man lader sig påvirke af andre
menneskers/naboers had . i øvrigt en rigtig sød hund selv om den ikke
kunne lide andre hanhunde og katte

Fra : mathilde

Dato : 18-08-03 10:00

"Punish the deed, not the breed" skrev d. 18-08-03 09:29 dette indlæg :

> [...]
> af hunden og af hvor meget man lader sig påvirke af andre
> menneskers/naboers had . i øvrigt en rigtig sød hund selv om den ikke

Alle mine naboer må for min skyld godt hade de hunde jeg har, de har
bare ikke noget og ha det i.
Men i det øjeblik de har, fordi de måske overfaldt et barn, eller dræbte
en lille hund, så må jeg også være ansvarlig og reagere derefter. Det
skaber uro i et kvarter og ingen mennesker skal da rende rundt og føle
sig utrygge, hvis de har noget at have det i, vel og mærke!
Hundens overfald skal ses i relation til dens natur, og dens evne til
efterfølgende at kunne leve i det samfund vi putter den ind i.
En schæfer der bider en kat, skal ikke aflives, den skal bare holdes væk
fra katte.

Mathilde.

http://www.kandu.dk/

Fra : Søren Lausten-Hansen

Dato : 18-08-03 14:38

>En schæfer der bider en kat, skal ikke aflives, den skal bare holdes væk
>fra katte.

......og en amstaff der bider hunde væk fra hunde, en schæfer der bider
børn væk fra børn og så fremdeles.

Mvh
Søren

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 17:27

Se forskellen på de to aviser

klip>

>http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=215081

Hunderacen staffordshire terriere er tilladt i Danmark, selv om den
betegnes som dræberhund. (Foto: AFP)

klip>

klip>

http://www.jv.dk/article.asp?id=GA99397P.1&u1=Esbjerg

Hunderacen American Staffordshire terrier er gennem de senere år
blevet et hyppigt syn i det esbjergensiske bybillede. Racen er lige så
godmodig som andre hunderacer, men hvis den ikke får proper
opdragelse, kan den med sine store muskelkræfter være farlig.

klip>

Ekstrabladet er stadig tiladt herhjemme selv om det betegnes som en
frokostavis for laveste fællesnævner.

E.B. gidder ikke en gang gøre sig umage med at stave racens navn
korekt, og hvem er det lige der betegner dem som dræberhunde ? E.B. !!

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 17-08-03 18:35

> [...]
> godmodig som andre hunderacer, men hvis den ikke får proper
> opdragelse, kan den med sine store muskelkræfter være farlig.

Jow jow... Endnu en go' grund til at bo i Jylland!

....Men seriøst betragter jeg nu også Jydske Vestkysten som en god reel avis!

Rinnie

Fra : Punish the deed, not~

Dato : 17-08-03 19:45

On Sun, 17 Aug 2003 19:34:31 +0200, "Rinnie Ilsøe"
> [...]

>Jow jow... Endnu en go' grund til at bo i Jylland!
>
>...Men seriøst betragter jeg nu også Jydske Vestkysten som en god reel avis!

,,,ja jeg flytter nu ikke til jylland for at læse en avis ! men jeg
mener at _alle_ aviser er mere seriøse og dybtegående end
Ekstrabladet.

Faktisk mener jeg at det er direkte flovt at gå med E.B. under armen,
det fortæller en del om ham/hende der går med den, efter min mening.

Fra : Therese

Dato : 17-08-03 20:14

Jyske Vestkysten skrev:
> [...]
> godmodig som andre hunderacer, men hvis den ikke får proper
> opdragelse, kan den med sine store muskelkræfter være farlig.

Hej Punish
Her har du virkelig fat i sagen i en nøddeskal.
I det første citat er det hunderacen, der er problemet og i det andet
hundeejerens manglende opdragelsesevner.

--
Mange hilsner
Therese

Fra : Zemma Westh

Dato : 18-08-03 08:21

Vi er nys kommet hjem fra ferie i Rørvig, og var i den forbindelse til
middag hos mine svigerforældre, som fortalte en skrækkelig historie med en
kvindelig kunstner, som var blevet bidt sidste år af en Rottweiler, og som
både havde været igennem mange transplantationer og genoptræningssessioner.

Hunden havde desværre opholdt sig i en have, som ikke var hegnet ordentlig
ind, og den havde hvalpe. Derfor anså den den kvindelige kunstner for en
trussel, da hun gik forbi havelågen (hun opdagede faktisk ikke hunden, før
den sad i armen på hende så at sige...)

Summasumarum: Kvinden er i dag stadig ikke i stand til at arbejde, hvilket
må være forfærdeligt, og hun nærer (ikke overraskende eller uforståeligt) en
undren og vrede overfor folk, som vælger at holde "stærke" hunde som
kæledyr.

Ovenstående er blot medtaget for at tydligegøre min pointe:
Ligegyldigt hvilken hunderace du ejer, så er du forpligtet til (ilfg. min
personlige overbevsining) at sætte dig ind i hvilken karakter, den
pågældende race har, og så handle derefter. Hvis man vælger en hunderace,
som er kontroversiel pga. dens historie eller temperament, så har man også
en pligt til at sørge for, at hunden ikke kommer ud i nogle situationer,
hvor den vil reagere helt i overensstemmelse med sin karakter.

Man kan i tilfælde være tvunget til at aflive en hund, men der vil aldrig
kunne være tale om, at det er hundens egen skyld/straf. Blot er man nødt
til som ansvarlig hundeejer nogle gange at træffe nogle valg, som kan være
smertefulde og meget triste, men man kan i hvertfald ikke bede hunden selv
om at tage det ansvar. Hverken i situationen eller bagefter i refleksionen.

Jeg er selv ved at gå og vænne mig til tanken om, at det MÅSKE kan blive
nødvendigt, at vi skiller os af med Sisse, hvis det viser sig stik modsat
alle forventninger, at hun ikke kan med små børn, da jeg jo skal føde til
december. Som forældre og hundeejer vil det nemlig være mit ansvar både at
flytte barnet, hvis det generer hunden, men også at flytte hunden, hvis det
viser sig, at hun bliver bidsk overfor barnet uden grund.

Et hundekørekort som er blevet nævnt flere gange, syntes jeg umiddelbart
lyder som en god ide, men jeg har svært ved at se, hvorledes det skulle
håndhæves i praksis, så længe hundemarkedet er så "liberalt", som det er i
vore dage... Og hvilken myndighed skulle håndhæve den pågældende lovgivning?
Politiet? Jeg kan allerede se dem vånde sig ved tanken om det store ekstra
arbejde, det ville medføre...

(Kunne man for øvrigt ikke overveje samme tanke med hensyn til alle
kommende forældre? Undskyld, totalt off topic)