2 comp sammen
Fra : rasmus

Dato : 17-08-03 14:52

Hejsa,

jeg har just erhvervet mig en bærbar og vil du gerne have densat sammen med
min stationære (Med tiden skal de også dele netforbindelse - men det kommer
senere. Indtil videre skifter jeg bare stik, afhængig af hvilken jeg vil på
nettet med). Nuvel - jeg har brug for at flytte en del ting og sager fra den
ene maskine til den anden ... og jeg er jo så naiv, at jeg bare satte et
kabel (det der plejer at gå fra netkort til adsl-modem) mellem maskinernes
netkort og så troede jeg at det ville virke ...
det gjorde det selvfølgelig ikke ... så vidt jeg kan se skal jeg gennem
sådan en lang netværks-installations-guide, men den vler løs om
netforbindelse og hvordan den er delt ...

Kan jeg å en ganske simpel måde forbinde de to maskiner? Når de er
forbundet, behøver jeg ikke net-forbindelse ...

den stationære har xp pro og den bærbare xp home.

mvh

ras

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-08-03 15:53

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> wrote:

>Kan jeg å en ganske simpel måde forbinde de to maskiner? Når de er
>forbundet, behøver jeg ikke net-forbindelse ...

To computere skal forbindes med et 'krydset' netkabel, så fungerer
det.

Men hvorfor ikke bare springe ud idet: Køb en bredbåndsrouter til 450
kroner. Det andet bli'r alt for besværligt.

<mlr>

Fra : rasmus

Dato : 17-08-03 16:08

> To computere skal forbindes med et 'krydset' netkabel, så fungerer
> det.

- ok, så jeg kan ikke bare bruge modem-kablet, men skal købet et krydset ...

> Men hvorfor ikke bare springe ud idet: Køb en bredbåndsrouter til 450
> kroner. Det andet bli'r alt for besværligt.

- det kommer også ... men jeg skal meget gerne have flyttet nogle ting fra
den stationære til den bærbare i dag eller i al fald i løbet af uge ... og
jeg er rigelig hængt op og får derfor hverken købt noget eller rodet med
noget ... så det ender vel med ag jeg må skifte stik og uploade til min ftp
og så hente ...det tager bare længere tid end hvis jeg kune koble dem
sammen.

takker

ras

Fra : rasmus

Dato : 17-08-03 19:17

> Men hvorfor ikke bare springe ud idet: Køb en bredbåndsrouter til 450
> kroner. Det andet bli'r alt for besværligt.

- men når jeg nu om ganske kort tid kaster mig ud i projektet ... hvad skal
jeg så købe? Router, HUB eller switch? Forløbig er der jo to maskiner, men
der kommer formentlig snart to mere ... og en fælles printer. Det skal vel
også være sådan, at maskinerne kan kommunikere direkte med hinanden udenom
netttet ... hvor hurig skal tingesten så være? 10mb eller 100? Jeg har i
øvrigt en HP 10 Base-T, HP J2611B med 16 huller i ... en bruger jeg den kan
jeg så vidt jeg har forstået, kun overfører 10mbit mellem maskinerne ... er
det ikke korrekt? Og i givet fald ... er det ikke alligevel ok til sådan
lidt hygge-lege-hjemme-netværk? Og skal jeg bruge krydsede kabler eller skal
jeg bare bruge alm. net-kabler?

Og så har jeg et andet prob: den stationære kommer til at stå uden skærm og
tastatur ... den skal altså kunne styres fra den bærbare. Men den stationære
er xp-pro med to profiler ... dem skal jeg vel fjerne og sætte maskinen til
automatisk at logge på, når den tændes. Hvordan gør jeg det? Jeg skal
beholde alt hvad der ligger på den ene profil, men den anden må gerne bare
stryges ... men måske jeg skulle spørge i ms-windowsgruppe ...

ras

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-08-03 19:48

"rasmus" <rasmus.carlsenX@tdcadsl.dk (fjern X)> wrote:

>- men når jeg nu om ganske kort tid kaster mig ud i projektet ... hvad skal
>jeg så købe?

Hulens masse spørgsmål du har

Du skal promært ha' en router med indbygget (4 ports) switch og måske
også indbygget printserver, f.eks en DLINK DI-714P.

Får du brug for flere porte end der er i routeren, supplerer du med en
5 - 8 eller måske 16 ports switch. Den gamle HP sag kender jeg ikke,
men er den 10mb vil du næppe kunne leve med den. 100 mb er dagens
standard og gigabit netværk lurer lige om hjørnet.

Mellem PC'er og switch/router anvender du alm kabler.

HUB'er er forældet teknologi, anvendes ikke længere.

Bemærk at printservere kan drille som ind i h......, det er langt fra
alle printere der vil fungere den vej - Det er lettere at vejlede hvis
du fortæller hvilken printer du har.

Win-XP maskiner fungerer udmærket uden skærm og tastatur. Med
'Forbindelse til Fjernskrivebord' kan du bruge dem fra hvilken som
helst anden windows PC - Du behøver ikke lave de store ændringer i
opsætningen.

Andre windows maskiner kan også fjernstyres, her er VNC en oplagt
mulighed, check:

http://www.realvnc.com/

<mlr>

Fra : rasmus

Dato : 17-08-03 20:32

> Hulens masse spørgsmål du har

-hehe, så skulle du læse webdesign og html grupperne fra dengang jeg
begyndte på det ... men heldigvis har du også en del svar!

> Du skal promært ha' en router med indbygget (4 ports) switch og måske
> også indbygget printserver, f.eks en DLINK DI-714P.

- lyder dyrt og jeg har just tømy ontoen for at købe en bærbar ...
(skidebillig i FONA)

> [...]
> men er den 10mb vil du næppe kunne leve med den. 100 mb er dagens
> standard og gigabit netværk lurer lige om hjørnet.

- jeg skal altså primært bruge en router... så kan jeg udvide undervejs?

> Mellem PC'er og switch/router anvender du alm kabler.

- herligt

> HUB'er er forældet teknologi, anvendes ikke længere.

- ja det har jeg også hørt ... men det virker? Og skal jeg nu blot dele
netforbindelsen kan den så bruges?

> Bemærk at printservere kan drille som ind i h......, det er langt fra
> alle printere der vil fungere den vej - Det er lettere at vejlede hvis
> du fortæller hvilken printer du har.

- igen pt ... den gik død da jeg skiftede til xp for et års tid siden....
der ar ingen drivere, såp jeg skal lave en printfil hver gang og det gider
jeg snart ikke mere, så om kort tid bliver den også begavet ...

> [...]
> 'Forbindelse til Fjernskrivebord' kan du bruge dem fra hvilken som
> helst anden windows PC - Du behøver ikke lave de store ændringer i

- men man er vel nødt til at komme forbi "logon-skærmen"? Eller hvad? Og den
kan men vel ikke fra en anden skærm ...

> Andre windows maskiner kan også fjernstyres, her er VNC en oplagt
> mulighed, check:
>
> http://www.realvnc.com/

- jeg kigger

ras

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-08-03 21:03

>- lyder dyrt og jeg har just tømy ontoen for at købe en bærbar ...
>(skidebillig i FONA)

Dyrt og dyrt, det er jo en subjektiv vurdering

D-Link DI-604 Router med 4 port switch fås fra 364 kr.
D-Link DI-704P Router med 4 port switch og printserver fås fra 600 kr.

(jeg skrev forkert tidligere, 714P er en trådløs løsning og det er
noget dyrere)

Priser ifølge edbpriser. Og du behøver ikke købe D-Link, der er masser
af andre muligheder.

...cut

>- men man er vel nødt til at komme forbi "logon-skærmen"? Eller hvad? Og den
>kan men vel ikke fra en anden skærm ...

Du skal selvfølgelig logge på akkurat som altid gør, der er ingen
forskel, du sidder bare lidt længere væk

<mlr>

Fra : rasmus

Dato : 17-08-03 21:22

- ok mange tak ... jeg kigger lidtpå skidtet og vender tilbage, når jeg har
lavet uorden i det hele ...

ras

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-08-03 14:53

Michael Rasmussen wrote:
> Du skal selvfølgelig logge på akkurat som altid gør, der er ingen
> forskel, du sidder bare lidt længere væk

Det kan fjernes med autologon, som kan aktiveres med
PowerToys til XP:
http://www.microsoft.com/windowsxp/pro/downloads/powertoys.asp

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-08-03 14:56

Michael Rasmussen wrote:
> Bemærk at printservere kan drille som ind i h......, det er
> langt fra alle printere der vil fungere den vej - Det er lettere
> at vejlede hvis du fortæller hvilken printer du har.

Hvis den stationære alligevel altid skal stå tændt, så sæt
printeren til den og del den via netværket. Det virker fint
her.

> Andre windows maskiner kan også fjernstyres, her er
> VNC en oplagt mulighed, check:
> http://www.realvnc.com/

Vi bruger www.TightVNC.com og det fungerer perfekt,
Bjarne Duelund har lavet en lille guide til RealVNC, se den
her: http://www.danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/index.htm

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : rasmus

Dato : 18-08-03 15:48

> Hvis den stationære alligevel altid skal stå tændt, så sæt
> printeren til den og del den via netværket. Det virker fint
> her.

- den skal nu nærmere være slukket det meste af tiden

-takker

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 18-08-03 16:06

rasmus wrote:

> - den skal nu nærmere være slukket det meste af tiden

Okay, men når du skal kigge efter ny printer, så sørg for
at køb en der kan deles via en printerswitch, det er nemlig
alle der kan det.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : No1

Dato : 18-08-03 12:00

> [...]
> ene maskine til den anden ... og jeg er jo så naiv, at jeg bare satte et

Når du skal til at købe router/switch mm. Så overvej en trådløs router.
På edbpriser har jeg set en netgear NetGear MR814GE som fungerer som
wireless router med indbygget 4 ports switch. Den koster kun godt 400
kr.! Det er svært at få blot en router eller accesspoint for den pris og
kun lidt dyrere end en normal switch.

Når/hvis du så vil gå trådløs: Et 3com pcmcia kort WiFi kort til din
laptop kan fås for godt 300 kr. og en USB til din stationære ca. 400 kr.
Men hvis din stationære er tæt på kablet er der jo ingen grund til at
købe en WiFi adapter til den.