Pladsbestilling på campingpladser allerede~
Fra : Aragorn Elessar

Dato : 17-08-03 10:36

Som nævnt i topic vil jeg gerne vide, om man skal bestille plads i rigtig
god tid på campingpladsen, når man gerne vil to personer med villatelt og
dyt til Normandiet omkring 6. juni næste år i forbindelse med
D-dags-mindehøjtidelighederne?
Jeg går stærkt ud fra, at der bliver en sammenstimlen uden lige dernede, af
alle mulige mennesker, så som diverse internationale dignitarer, veteraner
og turister, derfor spørgsmålet.

Og hvad med sproget? (- spørger vi to her i hytten, der lige kan klare et
'oui', 'non', 'merde' og et håbløst kikset 'bångsjuur' på fransk...)
Bør man alvorligt overveje et franskkursus på aftenskolen?

Hvis der er en venlig sjæl derude, der kan hjælpe med oplysninger om camping
i Normandiet, vil jeg blive rigtig glad for oplysninger og links, der kan
føre til en vellykket ferie næste år, da det så kun er tredje gang vi drager
afsted med telt på ferie. De to andre gange var vi i Østrig og ved 'æ'
wæste'haw', så erfaringerne er lidt begrænsede - dejlige ture i øvrigt.)

På forhånd tak for enhver hjælp.

Venlig hilsen

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Per Olsen

Dato : 17-08-03 21:17

Hej Aragorn.
På de kanter forstår de fleste Elvisk.
Det ligger iøvrigt tæt på England (det vidste du nok ikke....) så det kan
også bruges de fleste steder. Men husk lige at det stadig er Frankrig, så
hvis du starter med dit kiksede 'bångsjuur' så er du 95% tættere på succes
end uden.
Og et lille tip: Lad være med at snakke tysk til dem, det er de vist stadig
ikke så glade for.
Jeg ved ikke om det er nødvendigt at bestille plads, men jeg tvivler på om
der er andre end de nævnte turister der bor i telt. Det skader selvfølgelig
ikke at gøre det, men det kan være det koster ?

Mvh. Per.

Fra : Aragorn Elessar

Dato : 18-08-03 11:28

"Per Olsen" <per.olsen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
selvfølgelig
> ikke at gøre det, men det kan være det koster ?

Hejsa Per.

Hm, nu er mit Elvisk lidt rustent - men jeg kan da et 'You ain't nuthin' but
a hound dog'.
Joeh, jeg vidste da godt at Frankrig lå tæt på England, men nu har jeg hørt
så meget fra andre i familien og blandt venner, der har været i Frankrig, og
det blev kraftigt fremhævet af alle, at franskmænd da så absolut ikke gider
tale andet end fransk, det er jo ifølge dem et verdenssprog!
Derfor mit sprogspørgsmål. Men du har nok ret i at det aldrig skader at
forsøge sig med ens få, franske brokker, så det vil vi da gøre her.

At snakke tysk til en franskmand - er det ikke det samme som selv at bede om
at blive elendigt behandlet? ;oD
Desværre er mit tysk næsten lige så godt som mit fransk...men det betyder jo
intet i dette tilfælde.

Takker for input.

Mvh

Aragorn_DK

www.bmwmc.dk
www.furnituretiger.dk

Fra : Carsten Holck

Dato : 18-08-03 13:56

Aragorn Elessar wrote:
> [...]
> ifølge dem et verdenssprog! Derfor mit sprogspørgsmål. Men du har
> nok ret i at det aldrig skader at forsøge sig med ens få, franske
Den franske arrogance fornægter sig ikke, der ligger er lille Napoleon i
enhver franskmand. Men det plejer at blive bedre jo længere væk fra Paris du
kommer (!). Og så er det ofte ikke et spørgsmål om at de ikke vil, men de
kan ikke, de møder jo ikke engelsk i dagligdagen, idet det er en
statsbeslutning at alle lærebøger osv osv er på fransk, så den almindelige
franskmand har aldrig oplevet at der har været et behov for at kunne andet
end sit glorværdige modersmål.

> At snakke tysk til en franskmand - er det ikke det samme som selv at
> bede om at blive elendigt behandlet? ;oD
Du skal ihvertfald sørge for at de er klar over at du ikke er tysker - så
kan det være at det går. Det piner franskmænd at Tyskland nu er større end
Frankrig
Men, der er dejligt i Frankrig alligevel.

Carsten Holck

Malling Support ApS, Vesterbygade 14, DK-9520 Skørping, Denmark
Tel.: +45 9833 9688 Fax.: +45 9833 9687

Fra : Per Olsen

Dato : 19-08-03 16:53

>Og så er det ofte ikke et spørgsmål om at de ikke vil, men de
> kan ikke, de møder jo ikke engelsk i dagligdagen,

Enig. Men da det jo er tæt på England er chancen måske lidt større her.

PS. Jeg har nu også klaret det fint i Paris. Tit spørger de selv om man kan
snakke engelsk, når man begynder at tale dansk til dem.

Hilsen Per.