Kurve til formel
Fra : ScooterHead

Dato : 17-08-03 08:31

Undskyld at jeg forurener denne ellers udmærkede gruppe med et spørgsmål der
er lidt OT.

Jeg sidder til dagligt og roder med en mase tabeller, som jeg godt kunne
tænke mig at konvertere til formler.

Men findes der et EDB program der kan konvertere punkter i et
koordinatsystem til en formel ?

Underforstået at imellem punkterne vil der tilnærmede værdier.

Håber at een kan hjælpe den håbeløse.

/Ole Nielsen

Fra : zigge

Dato : 17-08-03 10:47

"ScooterHead" <spam@spam.dk> wrote in message

> Håber at een kan hjælpe den håbeløse.

Liniær algebra er din ven, hvis der er en liniær sammenhæng imellem
tabelværdierne kan du "løse" tabellen og få en formel ud af det.

Mvh
//zigge

Fra : Regnar Simonsen

Dato : 17-08-03 15:30

ScooterHead skrev :
> Men findes der et EDB program der kan konvertere punkter i et
> koordinatsystem til en formel ?

Det nemmeste er at bruge et regneark som Excel
Tast værdierne ind i kolonner - lav en graf - og indlæg en tendenskurve.
I Excel kan man vælge mellem flg. tendenskurver :
lineær, logaritmisk, polynomisk, eksponentiel og potens

Når kurven er indlagt, kan man få vist den tilnærmede funktion

--
Hilsen
Regnar Simonsen

Fra : Martin Larsen

Dato : 17-08-03 16:19

"Regnar Simonsen" <relisi@tiscali.dk> skrev i en meddelelse news:bho3gf$del$1@sunsite.dk...

> [...]
> lineær, logaritmisk, polynomisk, eksponentiel og potens
>
> Når kurven er indlagt, kan man få vist den tilnærmede funktion

Som jeg hører spørgsmålet, vil spørgeren gerne have en pæn kurve der
går gennem punkterne. Hertil kan bruges et (n-1)'te-gradspolynomium
eller splines.

Mvh
Martin

Fra : Jeppe Stig Nielsen

Dato : 18-08-03 20:36

Martin Larsen wrote:

> Som jeg hører spørgsmålet, vil spørgeren gerne have en pæn kurve der
> går gennem punkterne. Hertil kan bruges et (n-1)'te-gradspolynomium
> eller splines.

Ja. Jeg supplerer med at fortælle at hvis man søger en funktion (fx et
polynomium af grad n-1) hvis graf præcis går gennem de n givne punkter,
taler man normalt om interpolation.

Hvis man blot søger en funktion (fx et polynomium af første eller anden
grad) hvis graf går så tæt på punkterne som muligt, taler man om regres-
sion.

Regnearkssoftware har som regel regressions- og måske interpolations-
faciliteter indbygget.

hypothesis)" --- Laplace (1749-1827)

Fra : ScooterHead

Dato : 17-08-03 21:31

> [...]
> lineær, logaritmisk, polynomisk, eksponentiel og potens
>
> Når kurven er indlagt, kan man få vist den tilnærmede funktion

Det lyder interessant, men præcis hvor /hvordan i Excel får man vist "den
tilnærmede funktion" ?

Mvh
Ole

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 18-08-03 00:24

"ScooterHead" <spam@spam.dk> wrote:

> Det lyder interessant, men præcis hvor /hvordan i Excel får man vist "den
> tilnærmede funktion" ?

Excel 97: Højreklik på grafen, vælg "Tilføj tendenslinje", på fanebladet
"Indstillinger" afkrydses "Vis ligning i diagram".

Fra : Pongo

Dato : 17-08-03 15:38

ScooterHead wrote:
> Men findes der et EDB program der kan konvertere punkter i et
> koordinatsystem til en formel ?

I princippet er der jo uendeligt mange formler, der kan danne en kurve
der indeholder alle dine punkter. Jeg tror, at du på forhånd må vurdere
hvilken type funktion du tror passer på dine data, og derefter kan man
så finde de parametre til funktionen der passer bedst.
Er det en liniær eller exponentiel funktion eller noget helt andet ?
Eventuelt skal du ud i noget fourier-analyse, hvis det er noget
periodisk.
/Klaus

Fra : Bjarne B

Dato : 17-08-03 20:18

> Men findes der et EDB program der kan konvertere punkter i et
> koordinatsystem til en formel ?

Prøv Grapher fra Golden Software. Men det er desværre ikke helt gratis!
vh
Bjarne

Fra : Niels Teglsbo

Dato : 18-08-03 00:24

"ScooterHead" <spam@spam.dk> wrote:

> Men findes der et EDB program der kan konvertere punkter i et
> koordinatsystem til en formel ?

Hvis man giver gnuplot en formel med nogle ukendte konstanter og nogle data
kan den give et bud på konstanterne.

Fra : Ole Pagh

Dato : 19-08-03 19:50

ScooterHead wrote:

> [...]
> koordinatsystem til en formel ?
>
> Underforstået at imellem punkterne vil der tilnærmede værdier.

Jeg kan anbefale et program der hedder: CurveExpert (v.1.3).
Dette program (som godt nok ikke er opdateret i flere år, men fungerer OK)
kan næsten alt inden for "kurve fitting".

Det kender bl.a. en masse kurveforme og kan beregne den bedst passende kurve
formel. Både lineær og ulineær regression.
Derudover kan det lave forskellige modeller med interpolaton.

Jeg er ikke matematik ekspert, men har brugt programmet i professionel
øjemed i mange år til at beregne 2. hhv. 4 grads polynomier til at korrigere
for modstandstermometres uliniaritet og andre korrektionskurver inden for
kalibreringsverdenen.

Programmet er ikke særlig let at gå til, men der er en særdeles god
hjælpefunktion som også giver teoretisk baggrund for den anvendte matematik
Der er også eksempler som man kan øve sig på for at komme igang.

Programmet kan ses og downloades her:
http://curveexpert.webhop.biz/

Der er desværre, så vidt jeg husker, en lille irreterende detalje i 32 bit
versionen: Alle decimaltal skal have . (punktum) som decimalseparator, men
det kan en tekst editor klare i en håndevending.

Programmet koster den formidable sum af ca. $ 40, men shareware versionen
fungerer vist nok fuldt ud.

Med venlig hilsen
Ole Pagh