Q: Strøm forbrug.
Fra : David Thygesen

Dato : 16-08-03 15:25

Er der nogle der ved ca. hvor meget strøm et akvarie på 300-500 L bruger.

Jeg tænker på lys, varme, pumpe osv.

/David

Fra : jabbe

Dato : 16-08-03 15:39

> Er der nogle der ved ca. hvor meget strøm et akvarie på 300-500 L bruger.
>
> Jeg tænker på lys, varme, pumpe osv.

Det eneste der er en variabel er varmen...

Lys og pumpe styrer du selv og har 100% kontrol over, så det er bare at gå
igang med at regne....:)

Mit bud er at varmelegmet kører 1/3 af tiden og det er fuldlast.........

--
J@bbe

530L Effectline Akvarie (PT uden fisk da jeg er igang med opbygningen af
det)
Symphony 1.8, NASA PW 4.81KVM, HQ Stealth, Prism E2 (drager dem med 2 snore
i luften)
Aprilia AREA 51 45/scooter
http://hjem.get2net.dk/jabbe/index.htm

Fra : Krokodillen \(4681\)

Dato : 16-08-03 16:25

husk at lægge 15 -20 % til på pumpen, da det der er oplyst på pumpen er
ubelastet.

Carsten Phillip Andersen
Mod dumhed kæmper selv guder forgæves.

Fra : Kim Gam-Jensen

Dato : 16-08-03 21:52

Hejm

> husk at lægge 15 -20 % til på pumpen, da det der er oplyst på pumpen er
> ubelastet.

Øhhh - pumpen bruger vel ikke 15-20% mere strøm, men leverer i stedet bare
tilsvarende mindre (pumpe)effekt?

--
Mvh. Kim Gam-Jensen
http://www.gam-jensen.dk

Fra : Anders T. Pedersen

Dato : 16-08-03 22:54

"Kim Gam-Jensen" <kim@gam-jensen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejm

> Øhhh - pumpen bruger vel ikke 15-20% mere strøm, men leverer i stedet bare
> tilsvarende mindre (pumpe)effekt?

Sku jeg også mene... Ellers ville udvendige pumper være en smule
brændfarlige, hvis der blev hevet flere watt ud af dem end de var beregnet
til...

/Anders

Fra : Jesper Buch

Dato : 16-08-03 16:57

> Er der nogle der ved ca. hvor meget strøm et akvarie på 300-500 L bruger.
>
> Jeg tænker på lys, varme, pumpe osv.

Du skal checke watt forbruget på udstyret.

Det er svært at sige hvor meget dit varmelegme er tændt.
Om sommeren er det stort set ikke tændt og om vinderen afhænger det meget af
hvilken rumtemperatur du har akvariet stående i.

eksempel.

En 15 watt's pumpe
15 watt * 24 timer * 365 dage = 131400 watt ( ca 131 Kilowatt) om året.

2 x 18 watt lysstof rør = 36 watt
36 watt * 14 timer i døgnet * 356 dage = 183960 watt ( ca 184 Kilowatt) om
året

samlet = 315 watt.

prisen = 315 * din kilowatt pris.

hvis kilowatt prisen er 1,64 er det jo ca. 500 kr. om året.

Varmelegmenet kan være nogenlunde det samme som pumpen og lyset til sammen.

Fra : Simon Rasch

Dato : 18-08-03 11:56

> Du skal checke watt forbruget på udstyret.

Har hørt at det kan være helt op til det dobbelte af hvad der står på
tingene, så en måling er eneste måde at være sikker på. Måleren kan tit
lånes gratis hos el-forsyningen. ellers fåes de i handelen til omkring 200,-
(tror jeg).

> Det er svært at sige hvor meget dit varmelegme er tændt.
> Om sommeren er det stort set ikke tændt og om vinderen afhænger det meget
af
> hvilken rumtemperatur du har akvariet stående i.

Det komme vel (udelukkende) an på rumtemperaturen hele året...Det er
forskellen på vandtemp og rumtemp der giver et varmetab, så hvis begge dele
har den ønskede temp, vil et varmelegeme være unødvendigt. Jeg ser bort fra,
om evt fordampning af vandet kan sænke temp, da jeg ikke aner en brik om
dette.

Mvh
Simon

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 18-08-03 12:26

"Simon Rasch" <simon.hansen@get3net.dk> writes:

> [...]
> om evt fordampning af vandet kan sænke temp, da jeg ikke aner en brik om

Design af lampekasse eller dæksglas er ligeledes en faktor. En
tætsluttende løsning er helt klart bedre til at holde på varmen end
godt med gennemluftning ved vandoverfladen.

Her i sommers har jeg oplevet en forskel på cirka 3 grader alt efter
om jeg har lampekassen lukket eller åben. Og det er vel og mærke kun
med varmen fra lysstofsrørene.

/Esben
--
Guests who kill their talk show hosts. On the last Donahue.

Fra : Simon Rasch

Dato : 18-08-03 11:59

> Er der nogle der ved ca. hvor meget strøm et akvarie på 300-500 L bruger.

Mit 720L koster ca 300/mdr på denne årstid. Vandtemp 27, et enkelt
lysstofrør på 150cm, mener det hedder 58w, som er tændt 12timer/døgn. En
Eheim spandpumpe +indvendigt Fluval4, samt en luftpumpe.

Mvh
Simon

Fra : Per Juel Christensen

Dato : 28-08-03 23:06

Hej

da jeg anskaffede et 530 l og et 250 l samtidigt, steg min elregning, med
ca 2200 kr.
lyset tænder kl ca 1530 til kl 0100 og pumpen på ca 40 w kører i døgndrift
sammen med varmelegeme

Fra : Ole Vandborg Rasmuss~

Dato : 30-08-03 22:08

"David Thygesen" <thygesen_NOSPAM_@c.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogle der ved ca. hvor meget strøm et akvarie på 300-500 L bruger.

Hej David

Er det et eks. akvarie, så kontakt dit lokale elselskab. De har ofte
elmålere du kan låne, og dermed få det helt præcise elforbrug oplyst....

/Ole