Nyt mad til baby...
Fra : Iben Holst

Dato : 16-08-03 11:34

Hej ...

Min datter er knap 9 måneder og hun har fået skemad siden de 5 måneder.
Desværre har hun som oftest meget hård mave og en overgang så slemt så hun
græd hver gang hun skulle af med afføringen. Det var/er svært at prøve at
regulere maden, for siden hun var 2 måneder har hun kun haft afføring ca 1
gang ugentligt. Det hjalp en overgang da jeg begyndte at give hende vælling
1-2 gange dagligt i stedet for kun skemad og brystmælk, men det var kun i en
periode det er ok. Jeg blev opmærksom på at Majs- og Rismel er med til at
gøre maven hård, så trods det var de 2 ting hun bedst kunne lide sin vælling
eller grød lavet af, så stoppede jeg med at bruge dem.

Når det er værst for hende bruger jeg Microlax...
Jeg har forsøgt mig med Midilax (som har samme virkning som figensaft), men
det rokker ikke noget ved konsistensen af afføringen, men giver hende blot
luft i maven.

Jeg har så i nogle uger prøvet at få hende til at spise en grovere kost end
lige grød/frugtmos, så hun får bl.a. blød rugbrød og riskager, kartofler og
grøntsager. Hun vil gerne spise det, men kun meget lidt i forhold til
grød/frugtmos.
Øllebrød er så en ting som jeg fra flere sider har fået anbefalet at give
hende, men hun nægter pure at spise det (ligesom flerkornsgrød og lign.)...
Jeg troede først det måske var fordi hun var fintfølende og kunne mærke at
det ikke er noget jeg selv kunne finde på at putte i munden, men mine
forældre og min mand er meget glad for det, men heller ikke de kan få andet
end den første ske i hende...

Så nu har jeg nogle spørgsmål til jer:
Hvor tit prøver(ede) I til med den samme nye smag hvis jeres baby
nægter(ede) at spise det??

Hvilken mad synes I er specielt godt mod hård mave (alderen taget i
betragtning)??

Hvad kan jeg evt. tilføre Øllebrød, så hun måske kan synes bedre om smagen??

Iben

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 16-08-03 12:06

Hej Iben

Iben Holst wrote:
> Hvilken mad synes I er specielt godt mod hård mave (alderen taget i
> betragtning)??

Jeg har en veninde hvis datter er født med en Hirschsprung (dvs at et
stykke af tarmen ikke virker)hvilket betyder at hun ofte har meget hård
mave.
Siden hun begyndte at få skemad, har de haft meget glæde af
sveskemos/grød (det kan købes færdiglavet). Det får hun dog kun når der
er bøvl med maven.
Ellers undgår de for mange kostfibre i de perioder hvor det er slemt.
Når det hele virker som det skal, får hun mad som resten af familien.

Marianne Feddersen

Fra : Iben Holst

Dato : 16-08-03 19:49

> Jeg har en veninde hvis datter er født med en Hirschsprung (dvs at et
> stykke af tarmen ikke virker)hvilket betyder at hun ofte har meget hård
> mave.

Nå da, det har jeg aldrig hørt om før - men jeg håber ikke at det er det
samme for min datter..

> [...]
> Ellers undgår de for mange kostfibre i de perioder hvor det er slemt.
> Når det hele virker som det skal, får hun mad som resten af familien.

Sveskemos fik hun i starten da jeg konstaterede at han havde ¨så hård mave,
men efter en tid hvor hun fik det en gang dagligt, vil hun overhovedet ikke
have det mere desværre!
Det med kostfibre er nok noget jeg skal tænke mere over...

Iben

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 16-08-03 20:37

Hej Iben

Iben Holst wrote:
> Nå da, det har jeg aldrig hørt om før - men jeg håber ikke at det er det
> samme for min datter..

Det er det ikke, så ville I vide det allerede nu.

> Sveskemos fik hun i starten da jeg konstaterede at han havde ¨så hård mave,
> men efter en tid hvor hun fik det en gang dagligt, vil hun overhovedet ikke
> have det mere desværre!

Kan du få lidt sveskejuice i hende? Eller skjule det i æblemos eller
fløjlsgrød (rismelsgrød)?

> Det med kostfibre er nok noget jeg skal tænke mere over...

Kun når det er slemt, over længere perioder kan tarmen blive doven. Det
nemmeste er vel at prøve sig frem og se hvordan hun reagerer og starte
med små mængder.

Marianne Feddersen

Fra : Iben Holst

Dato : 18-08-03 10:13

> Det er det ikke, så ville I vide det allerede nu.

Ok, Pyha!

> Kan du få lidt sveskejuice i hende? Eller skjule det i æblemos eller
> fløjlsgrød (rismelsgrød)?

Sveskejuice?! Det vidste jeg slet ikke man kunne få.... Men det kunne jeg da
prøve.
Det duer ikke rigtig med rismelsgrød; udover havregrød, er det dét hun er
mest glad for, for det skulle efter lægens ord, være noget af det som er
værst er til at give hård mave.

> Kun når det er slemt, over længere perioder kan tarmen blive doven. Det
> nemmeste er vel at prøve sig frem og se hvordan hun reagerer og starte
> med små mængder.

Ja, men det betyder at hendes mad bliver meget ensformig, for hun har jo kun
afføring ca. 1 gang ugentligt hvor jeg ser resultatet, men jeg må jo prøve!!

Iben

Fra : Rikke & Brian

Dato : 18-08-03 12:48

Hej Iben

Vores dreng (lidt over 1 år) døjer i perioder med hård mave. Når han gør det
giver vi ham sveskejuice. Det er sådan set kun din fantasi, der sætter
grænsen for, hvad du kan putte det i. Du kan putte det i havregrøden, i
yoghurt. Bare prøv dig frem. Vi puttede det også i hans morgen- og
aftenflaske (modermælkserstatning) - absolut den letteste metode.

Held og lykke. Hilsen Rikke.

Fra : Iben Holst

Dato : 18-08-03 16:03

> [...]
> yoghurt. Bare prøv dig frem. Vi puttede det også i hans morgen- og
> aftenflaske (modermælkserstatning) - absolut den letteste metode.

Det lyder simpelthen så nemt, så jeg er nødt til at prøve det! Kan det købes
hvor man kan købe de mange andre færdigblandede retter til børn?
Eller det er måske slet ikke specielt rettet mod børn?

Iben

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 18-08-03 18:39

Hej Iben

Iben Holst wrote:
> Det lyder simpelthen så nemt, så jeg er nødt til at prøve det! Kan det købes
> hvor man kan købe de mange andre færdigblandede retter til børn?
> Eller det er måske slet ikke specielt rettet mod børn?

Sveskejuice plejer at stå samme sted som andre juicer, det er jo ikke
kun børn der kan have bøvl med maven.

Marianne Feddersen

Fra : Lars Marquart

Dato : 19-08-03 22:53

Kære Iben

nu er vores søn godt nok ikke helt så gammel. (5 md´er)

Men her døjer vi også med maven lige i tiden. Heldigvis tager han det meget
pænt (ingen skrig skrål eller ligende, heller ikke slev om at der ikke
kommer noget med ud, og han bliver helt rød i hovedet)

Jeg kommer most banan, i sammen med grøden, og det er begynt at virke (er
ved at være 3 dage siden jeg begynte) ikke så han ligefrem har tynd mave,
men klumperne (hvor der er slimhinde/-blod... på) er ikke helt så hårde
længre.
Jeg har tenkt mig at vente en dags tid eller to mere og se hvad der sker,
virker det ikke, vil jeg give ham en Laktulose kur, den har virket for ham
før (14 dage gammel) Det har det med at komme most banan i grøden nu også.
banannen kommer jeg i lige gyldigt hvilken grød jeg giver, og hvilken smag
den har, heldigvis har vi en dreng der absolut ikke er kresen, selv sure
ting ryger med

Det med at din datter ikke spiser helt så meget, når hun får rugbrød,
kartofler osv. *tror* jeg ikke bu skal bkymre dig så meget over, de kære små
plejer selv at regulere hvormeget de har behov for at spise, så bliver hun
sulten nok (hun spiser jo så det værste sult er væk) skal hun nok spise.
Jeg giver NAN 2 til maden, for på den måde at være sikker på at min søn får
det han har brug for, så måske det var en ide (modermælkserstatning, som kan
blandes og drikkes koldt) jeg føler i hvertfald at jeg ikke behøver at
bekymre mig, når jeg gør det på den måde.

Den ene gang jeg "døjede" med at få knægten til at spise, var da jeg begynte
på ske mad. 1 gang gik af h... til, så jeg ventede en uge. 2. gang, spiste
han lidt, men vringede kraftigt, så jeg ventede 3 dage. 3. gang, spiste han
igen kun lidt, men uden at brokke sig, så jeg ventede 2 dage. Der efter er
det, ind til nu, (krydser fingre og tør *sg*) gået uden problemer.
Jeg gik ud fra, at det skulle være en god oplevelse for os bække, derfor
ventede jeg til jeg var klar til at prøve igen (var holdt med at tenke over
at det gik skidt sidste gang) for er jeg positiv, er han også meget mere
positiv (hvilket vist gælder i de fleste henseender, med børn)

Held og lykke med projekt, mad uden hård mave

Fruen i huset

Ps: for voksne tager det 48 timer, før det vi indtager gennem munden, kommer
ud i den anden ende, derfor skal du ikke forvente d3en store virkning, på
første forsøgs dag. Med Laktulose, *kan* der gå op til 5 dage før man ser en
virkning. (og det er IKKE vanedandende for tarmen, siger min læge samt
kusine som er sygeplejeske)

Fra : Iben Holst

Dato : 20-08-03 14:29

Hej!

> Jeg kommer most banan, i sammen med grøden,

Uha - "alle" siger at banan er banlyst hvis barnet har hård mave og faktisk
kan jeg ikke engang selv tåle en banan dagligt i en kortere periode før min
mave slår knuder.

> virker det ikke, vil jeg give ham en Laktulose kur, den har virket for ham
> før (14 dage gammel)

Da jeg tidligere gav hende laktulose (Medilax) i en uges tid virkede det
ikke; det gav kun luft i maven. Nu har jeg givet hende det igen og hendes
afføring p.t. er helt som den skal være - det er længe siden, så jeg er
meget optimistisk lige nu - men desværre koster det igen med luften i maven
som ligefrem vækker hende af søvnen både nat og dag... Så det er slut med at
bruge dét!

> [...]
små
> plejer selv at regulere hvormeget de har behov for at spise,

Ja, det er også min egen opfattelse, jeg var bare så forhippet på at få
hende til at spise noget mere af det, for at det kunne sætte gang i maven.

> Jeg giver NAN 2 til maden, for på den måde at være sikker på at min søn
får
> det han har brug for, så måske det var en ide

Det dur ikke!! Jeg kan på ingen måde få hende til at drikke mælkeerstatning
hvadenten det er Allomin, Nan 2 - koldt eller lunt.. Men til gengæld
drikker hun godt med vand (og indimellem kamillethe) og det synes jeg
faktisk er bedre at hun drikker end mælkeerstatningen. Dén kommer jeg så til
gengæld i hendes vælling og grød, så hun ikke mangler noget der.

> Held og lykke med projekt, mad uden hård mave

Tak så meget - lige nu ser det fint ud!

> ud i den anden ende, derfor skal du ikke forvente d3en store virkning, på
> første forsøgs dag. Med Laktulose, *kan* der gå op til 5 dage

Jeg har også fået at vide at der skulle gå mindst 4 dage før jeg skulle
kunne vente en reaktion...

Iben

Fra : Lars Marquart

Dato : 27-08-03 19:10

"> Uha - "alle" siger at banan er banlyst hvis barnet har hård mave

*ss* nå!!! det har jeg aldrig hørt, men det er vist godt nok, da det virker
fint, og uden problemer, for min søn, så det har jeg tenkt mig at fortsætte
med at brge

> [...]
maven
> som ligefrem vækker hende af søvnen både nat og dag... Så det er slut med

Jeg nævnte netop Laktulose, for at gøre dig opmærksom på at der er andre
mærker på markedet, måske, din datter bedre kan tåle, en af den??

> Ja, det er også min egen opfattelse, jeg var bare så forhippet på at få
> hende til at spise noget mere af det, for at det kunne sætte gang i maven.

Jeg kan så udemærket forstå dig, vores dreng, er lige kommet ind i en
periode hvor alt andet ind flaske er *VADDER* og jeg syntes det er kanon
svært. Der bliver kun lige spis, så den værste sult er stillet, 1 time
senere er vi sulten igen. Stikker vi ham grød igen, fortsætter det bare, med
en masse brokken, fra han side *suk*

> Det dur ikke!! Jeg kan på ingen måde få hende til at drikke
mælkeerstatning
> hvadenten det er Allomin, Nan 2 - koldt eller lunt..

Øøøøv hvor surt, for måske du kunne have fået lidt ro på den måden.

> [...]
til
> gengæld i hendes vælling og grød, så hun ikke mangler noget der.

Ja vi gør tingene forskelligt, det vigtigste er jo at guldklumperne får hvad
de har brug for.

> Tak så meget - lige nu ser det fint ud!

Åååå det var godt , her svinger det en del, den ene dag, kommer der kun
en lille hår klat, den næste er det røget ud over alle sider.
Men så længe han virker tilpas, ikke har ondt, og kommer af med noget min.
hvær anden dag, så har jeg ingen kvaler.

Louise

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-08-03 20:55

Lars Marquart wrote:
> [...]
>
> *ss* nå!!! det har jeg aldrig hørt, men det er vist godt nok, da det
> virker fint, og uden problemer, for min søn, så det har jeg tenkt mig

så vil jeg da lige gøre opmærksom på at det altså er sandt nok ;)
det skyldes pektinen i bananerne, der virker fortykkende for afføringen og
modvirker diarre....
så hvis man har tendenser i retningen af hård mave, bør man undgå madvarer
der virker på den måde, ihvertfald hvis den hårde mave skyldes for
fiberfattig kost ;)

det er dog lidt svært at finde dokumentation på det ;)
men jeg kan så fortælle at da jeg var nyopereret (stomi) fik jeg op til
flere gange om dagen anbefalet bananer og groft knækbrød som mellemmåltid,
netop for at fortykke den ellers vandtynde afføring......
det er også et godt gammelt husråd mod "dagen derpå mave" at blende
appelsinjuice og bananer til en smoothie og drikke den ;) bananen beroliger
maven og fortykker afføringen, og appelsinen giver nogle vigtige
næringssalte ;)

jeg har fundet nogle få steder hvor bananer nævnes som et godt råd mod
diarre :)
http://www.netnaturdoktoren.dk/banan.htm
http://www.ccpatient.dk/modules.php?name=News&file=article&sid=16
--