Biologi: Mystisk insekt i Østrig
Fra : Philip Sander

Dato : 16-08-03 11:24

Jeg var fornylig på en tur i Østrig hvor jeg i et blomsterbed så et insekt
som jeg aldrig har set magen til. Det havde et besynderligt udseende, idet
hovedet mindede om en myresluger (altså aflangt med snabel), det var gråligt
i det, kroppen var orange og bagenden var stribet i sort hvide streger.
Først troede vi der var tale om en kolibri, men sådan har normalt ikke
følehorn. Jeg tror insektet var omkring 4-5 cm langt. Er der nogle som kan
hjælpe mig på vej til at finde ud af hvilket dyr der er tale om?

Philip Sander

Fra : Pongo

Dato : 16-08-03 12:34

Philip Sander wrote:
> [...]
> kolibri, men sådan har normalt ikke følehorn. Jeg tror insektet var
> omkring 4-5 cm langt. Er der nogle som kan hjælpe mig på vej til at

Et bud kunne være en Duehale (Macroglossa stellatarum)
Se f.eks http://tpittaway.tripod.com/sphinx/m_ste.htm
Jeg kender ikke lige udbredelsen i Østrig, men der er dog sikkert også
andre Aftensværmere der kan komme på tale
/Klaus