Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
strøm til digital kamera
Fra : den glade dreng

Dato : 16-08-03 01:51

Hejsa

Nu har jeg læst så meget om digital kameras strøm slugning.
Så kom jeg til at tænke på, til mit gamle videokamera fulgte der
en strømforsyning med, som man via et kabel kunne tilslutte sit
videokamera, kan man ikke sådan noget til et digitalkamera, hvis
man bruger det indendørs?

VH

Per

Fra : Jan

Dato : 16-08-03 05:54

"den glade dreng" <per1665@grafisk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> en strømforsyning med, som man via et kabel kunne tilslutte sit
> videokamera, kan man ikke sådan noget til et digitalkamera, hvis

Umiddelbart ingen god ide, har ikke lyst til at "hænge" i en ledning.
Jeg betragter ikke de digitale kameraers strømforbrug som et problem, blot
man vælger en model der kører længe på en opladning. F.eks var jeg på ferie
en uge uden at lade batteri op, tog ca. 100 billeder og kiggede ofte alle
billeder igennem sammen med ungerne.
Kameraer der ikke er strømtyve er bl.a. Sony 717 og Canon G3/G5.

Jan

Fra : NGpaul

Dato : 16-08-03 21:08

Lykken varer ikke evigt. Hellere ikke med lithiumbatterier. Det er ikke ualmindeligt at
de lider en langsom død efter 2-3 år. Det er min erfaring i hvert fald med min Sony 505.
I en lang periode måtte jeg slås med et batteri med kun halv kapacitet. Da blev
strømledningen brugt mange gange.
Til sidst opgav jeg og købte et nyt batteri. En original Sony koster 895kr. Ja du læste
rigtigt: man skal helst have en tusse i lommen når man går på sonybatteri-indkøb.
Heldigvis kan man få noget billigere (500kr) hos batterier.dk. Jeg er meget tilfreds med
det batteri jeg fik derfra.

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 17-08-03 00:55

Hej NGpaul,

> Til sidst opgav jeg og købte et nyt batteri. En original Sony koster
895kr. Ja du læste
> rigtigt: man skal helst have en tusse i lommen når man går på
sonybatteri-indkøb.

Det var da en syg pris!

Et batteri til mit Canon Digital IXUS 400 koster kun kr. 219 og efter 2-3
års brug (som du skriver) skulle det ikke være et problem.

Kr. 895 er godt nok en vild pris! :(.

/Glenn
(Remove "REMOVETHIS" in the end of my e-mail to reply.)

Fra : Henrik Münster

Dato : 16-08-03 06:11

den glade dreng <per1665@grafisk.dk> wrote:

> [...]
> en strømforsyning med, som man via et kabel kunne tilslutte sit
> videokamera, kan man ikke sådan noget til et digitalkamera, hvis

Det kan man da sagtens. I hvert fald til mange modeller. Til mit Canon
S45 koster den vist 6-700,- kr. Den anbefales, når man gennemser
billeder f.eks. på fjernsynet, eller når man overfører billeder til
computeren.
I praksis synes jeg nu, det er spild af penge. Batterilevetiden
er såmænd ganske pæn. Jeg kan da bruge mit kamera i flere dage uden at
lade det op. Desuden er det lidt besværligt at skulle hænge fast i en
ledning, når man tager billeder. Man står jo sjældent samme sted ret
længe. Det er nok noget andet med et videokamera. Der går man jo ikke
rundt, mens man filmer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : emj

Dato : 16-08-03 06:52

On Sat, 16 Aug 2003 07:11:18 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

> I praksis synes jeg nu, det er spild af penge. Batterilevetiden
>er såmænd ganske pæn. Jeg kan da bruge mit kamera i flere dage uden at
>lade det op.

Man kan ikke umiddelbart påstå, at det er spild af penge at anskaffe
en strømadapter. Det giver i alle tilfælde nogle muligheder, som man
ellers ikke har.
Jeg har f.eks. maeget fornøjelse af at sætte mit Olympus C-5050 i
PC-mode og på et stativ ude i haven og forbinde det med et USB-kabel
til min PC, samt en ledning til en stikkontakt.
Jeg lagrer så billederne direkte på min PC og er hverken afhængig af
kortstørrelse eller batterier.
Blænde, tid, zoom, macro osv styres fra min PC med et program, der
hedder cam2com. Der optages billeder Automatisk i det antal, som
Cam2com er indstillet til. Som regel lader jeg den snuppe 200-500
billeder, mens jeg selv laver noget andet fornuftigt
Det er spændende at se, hvilke insekter eller fugle, der er på
billederne bagefter.
Man kan naturligvis også sætte cameraet til at fotografere indendørs
på samme måde, hvis der ellers er nogen aktivitet der, som man vil
fange. F.eks. Babyens aktivitet i kravlegården.
Jeg ved, at der findes et lignende program, som kan styre et Canon fra
en PC.
Hilsen emj

Fra : Lars Hørlyck Sørense~

Dato : 16-08-03 12:32

"emj" <emj@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> On Sat, 16 Aug 2003 07:11:18 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
> Münster) wrote:
>

> Blænde, tid, zoom, macro osv styres fra min PC med et program, der
> hedder cam2com.

Hentede det lige på http://sabsik.com/Cam2Com

Det er faktisk også et godt program når man vil eksperimentere lidt med
indstillingerne og vil se resultatet på PC'en straks

Lars

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 16-08-03 15:32

Hej EMJ,

> Jeg ved, at der findes et lignende program, som kan styre et Canon fra
> en PC.

Du kan ikke huske, hvad det hedder?

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 16-08-03 17:49

"Glenn Rasmussen" <tyranno@mail.ikasths.dkREMOVETHIS> skrev i
dk.fritid.foto:

>Du kan ikke huske, hvad det hedder?

RemoteCapture:
http://www.powershot.com/powershot2/customer/driverdown.html

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Glenn Rasmussen

Dato : 19-08-03 12:56

Hej Jens,

> RemoteCapture:
> http://www.powershot.com/powershot2/customer/driverdown.html

Tak! Havde faktisk version 7.0 installeret, men vidste ikke, at jeg skulle
trykke på "Detail Settings" før det var muligt at opsætte en tidsinterval.

Nu virker det glimmerende .

Fra : Niels

Dato : 18-08-03 11:41

Glenn Rasmussen skrev:
> Hej EMJ,

> Du kan ikke huske, hvad det hedder?

Det fulgte da med da jeg købte min g5.

Mvh. Niels

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-03 15:35

emj <emj@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> billeder, mens jeg selv laver noget andet fornuftigt
> Det er spændende at se, hvilke insekter eller fugle, der er på

Jeg gjorde måske ikke tydeligt opmærksom på det, men det afhænger
naturligvis af, hvordan man bruger kameraet. Jeg vil tro, at det højst
er 0,5 % af kamerakøbere, der bruger kameraet, som du gør. Jeg vil i
hvert fald tillade mig at kalde det specialbehov. Der kan være andre
specielle behov. Nogle slutter f.eks. kameraet til fjernsynet og viser
billederne som lysbilledshow for andre. Jeg vil dog alligevel mene, at
de fleste fint kan klare sig uden strømadapteren. I praksis holder
batteriet efter min erfaring ganske længe. Manualen nævner, at man med
fordel kan bruge strømforsyningen, når man lægger billeder over på
computeren. Heller ikke til det brug, har jeg nu haft problemer med
batteriets levetid.

> Man kan naturligvis også sætte cameraet til at fotografere indendørs
> på samme måde, hvis der ellers er nogen aktivitet der, som man vil
> fange. F.eks. Babyens aktivitet i kravlegården.

Eller se, om konen har en elsker på besøg, mens man ikke er hjemme. Husk
at slå blitzen fra!

> Jeg ved, at der findes et lignende program, som kan styre et Canon fra
> en PC.

Det følger vist med kameraet, men jeg har nu ikke prøvet det.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : emj

Dato : 17-08-03 20:22

On Sun, 17 Aug 2003 16:35:01 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

> [...]
>er 0,5 % af kamerakøbere, der bruger kameraet, som du gør. Jeg vil i
>hvert fald tillade mig at kalde det specialbehov.

Jeg vil så tillade mig at kalde det en ekstra feature, som man kun kan
udnytte, hvis man har en strømadapter, og hvis man overhovedet kender
muligheden for at tilslutte sit digi direkte til PC. Det er i alle
tilfælde ikke beskrevet i manualen for Olympus C-5050, at det kan
omstilles til PC-mode og at en hel del af olympus digi kan benytte
Cam2com programmet er også ukendt for de fleste. Måske er det faktisk
kun 0,5 % af køberne, der kender muligheden.
Jeg har i øvrigt haft samme strømadapter i mange år og har brugt den i
mange situationer. Den kostede faktisk kun 150 kr, da jeg erhvervede
den fra ny, så jeg er da lidt rystet over at høre, at den koster flere
hundrede kroner i dag.
Hilsen emj

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-03 20:34

emj <emj@stofanet.dk> wrote:

> [...]
> mange situationer. Den kostede faktisk kun 150 kr, da jeg erhvervede
> den fra ny, så jeg er da lidt rystet over at høre, at den koster flere

Til mit Canon S45 slutter adapteren med en dims af samme facon som
batteriet. Den sætter man så på batteriets plads. Mig bekendt koster
adapteren kr. 6-700,- kr. Om der findes uoriginale, har jeg ikke
undersøgt, men sandsynligheden er nok ikke så stor, når den ikke bruger
et standardstik. Findes der kameraer med standardstik, så er det klart,
at man kan bruge en almindelig universal-trafo.
Du har da helt ret i, at adapteren giver nye muligheder. Men til
nogle kameraer er den åbenbart relativt dyr. Lægger man dertil bøvlet
med at tage batteriet ud og montere adapteren samt at skulle holde rede
på endnu en elektrisk dims med ledning, så er der altså nogle ulemper at
holde op mod fordelene. Når vores familie tager på ferie skal vi snart
reservere en kuffert kun til elektriske dimser og ikke mindst alle deres
opladere og ledninger. Det er ved at tage overhånd, og jeg kan godt
undvære endnu en dims med ledning i skuffen til opladere til
mobiltelefoner, AA-batterier (til børnenes Gameboy), mit digitale
kamera osv. Men folks behov og ønsker varierer selvfølgelig meget.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Nikon D1 fan

Dato : 17-08-03 21:13

Henrik Münster wrote:

> [...]
> til opladere til mobiltelefoner, AA-batterier (til børnenes
> Gameboy), mit digitale kamera osv. Men folks behov og ønsker varierer

Til mit Nikon D 1 er der en AC adapter EH-4 som ikke kræver batteriet tages
ud.
Jeg ville nødig undvære den når jeg arbejde med kameraet tilsluttet
computeren og Nikon capture programmet benyttes både til optagelser og
justeringer af kameraets indstillinger.

Bjarne
Nikon D1 fan

Fra : emj

Dato : 17-08-03 21:26

On Sun, 17 Aug 2003 21:33:54 +0200, henrik@muenster.dk (Henrik
Münster) wrote:

> Lægger man dertil bøvlet
>med at tage batteriet ud og montere adapteren

Det er ikke nødvendigt at tage batterierne ud for at benytte en
strømadapter til et olympus.
Hilsen emj