Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Det måtte jo komme...!
Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-08-03 00:29

Så ka' alle godt forberede sig på stormen, det digitale
engangskamera til 10$ er på vej, så nu kommer der run på
forbrugersprøgsmålene...

http://www.dpreview.com/news/0307/03073101dakotadigital.asp

- dur det til noget...?
- ka' man bruge det flere gange...?
- hvor mange megapixel...?
- hvor mange billeder ka' det ta'...?
- o.s.v. - o.s.v.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 16-08-03 15:49

Det giver ingen mening med et digitalt engangs kamera UDEN LCD skærm til at
se billederne og UDEN flytbart medie, samt at kameraet skal returneres for
at få billeder.
Grunden til jeg har digitalt er jeg SELV kan behandle/fremkalde billeder og
jeg kan se billederne på LCD skærm. Jeg kan ikke forstå ideen, udover at man
har fundet et nyt og dårligere produkt at sælge i forhold til almindelige
engangs kameraer.

rAnders.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-08-03 22:21

rAnders wrote:
> Det giver ingen mening med et digitalt engangs kamera UDEN LCD skærm til at
> se billederne og UDEN flytbart medie, samt at kameraet skal returneres for
> at få billeder.

Tja hva' med om nogle få år, når udbudet af film og mulighedderne
for at få dem fremkaldt, er skrumpet ind til at være et specielt
og ekstra dyrt produkt, som ikke ka' fås hos enhver fotohandler.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 16-08-03 22:52

> Tja hva' med om nogle få år, når udbudet af film og mulighedderne
> for at få dem fremkaldt, er skrumpet ind til at være et specielt
> og ekstra dyrt produkt, som ikke ka' fås hos enhver fotohandler.

Hmm, jeg havde ikke lige tænkt på de ville gå så galt med filmen, men det
skulle da også være den eneste men indrømmet gode grund til det.

rAnders.

Fra : Niels Ebbesen PowerB~

Dato : 16-08-03 23:48

rAnders wrote:

> Hmm, jeg havde ikke lige tænkt på de ville gå så galt med filmen, men det
> skulle da også være den eneste men indrømmet gode grund til det.

Der er sikkert også andre grunde f.eks. økonomi, jeg er så gammel
at jeg kan huske de første lommeregnere, de var nogle store
nogen, de kostede dengeng omkring 500 kr., i dag får du gratis en
lommeregner i kreditkortstørrelse med flere funktioner som en
reklamegave.

På samme måde vil der om et par år blive sprøjtet digitale
engangskameraer ud, og de vil kun koste nogle få kroner at producere.

Og den lokale fotohandler er allerede 100% digital, d.v.s. at
alle film bliver scannet og printet digitalt, og iflg. deres
oplysninger er over 35% af deres produktion fra digitale optagelser.

Det lyder godt nok af meget, men iflg. fotohandleren, så er det
netop de kunder der bruger mange billeder, som har været de
første til at gå digitalt, og det lyder jo ikke forkert...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : rAnders

Dato : 16-08-03 23:57

> [...]
> På samme måde vil der om et par år blive sprøjtet digitale
> engangskameraer ud, og de vil kun koste nogle få kroner at producere.

Det er jo den samme grund bare omformuleret, du skriver jo:

>Tja hva' med om nogle få år, når udbudet af film og mulighedderne
>for at få dem fremkaldt, er skrumpet ind til at være et specielt
>og ekstra dyrt produkt, som ikke ka' fås hos enhver fotohandler.

Det er jo netop et spørgsmål om økonomi.

rAnders.

Fra : Henrik Münster

Dato : 17-08-03 15:35

rAnders <rand@hotmail.com> wrote:

> Det er jo netop et spørgsmål om økonomi.

Netop. Det er jo flintrende ligegyldigt, om det digitale engangskamera
er bedre eller billigere. Bare det kan sælge. Prisen er jo rimelig, og
man kan slette det sidste billede, man har taget, så man kan fortryde
det, hvis folk lige når at dreje sig eller andet.
Det vigtigste er dog, at den almindelige forbruger ikke er for
klog. De fleste har i dag hørt, at digitale kameraer er noget nyt og
smart, som alle unge og dem med forstand på elektronik gerne vil have. I
folks bevidsthed må det altså være bedre. Når den almindelige forbruger
så kan vælge mellem et analogt og et digitalt engangskamera nede i
butikken, vil mange vælge det digitale. Det er jo mere moderne, så det
må også være bedre.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 17-08-03 16:12

"rAnders" <rand@hotmail.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Det giver ingen mening med et digitalt engangs kamera UDEN LCD skærm til at
>se billederne og UDEN flytbart medie, samt at kameraet skal returneres for
>at få billeder.

(...)

>Jeg kan ikke forstå ideen, udover at man
>har fundet et nyt og dårligere produkt at sælge i forhold til almindelige
>engangs kameraer.

Jeg ved nu ikke om produktet er dårligere i forhold til almindelige
engangskameraer. For mig at se er der da blot tale om en naturlig
udvikling fra de traditionelle filmbaserede engangskameraer (der jo
også er UDEN LCD-skærm og hvor hele kameraet jo skal sendes ind for at
filmen kan fremkaldes[1]).

Engangskameraer har aldrig været en seriøs konkurrent til
traditionelle kameraer og folk, der normalt køber et engangskamera,
har sjældent den store interesse i efterbehandling af billeder.

Normalt bruges engangskameraet som et tilbud på feriesteder og
turistseværdigheder til folk, der af en eller anden grund ikke har
taget et kamera med, men som pludselig ser noget, som de absolut MÅ
forevige.

Og så har vi vel alle været til en fest, hvor der blev delt
engangskameraer rundt til gæsterne, der så kunne fotografere hinanden
i takt med at promillerne steg[2].

Det springende punkt ved kameraet er dog efter min mening, om man i
sidste ende også får billederne udleveret i digitalt format (f.eks.
kan hente dem via nettet) eller om man må nøjes med papirbilleder. Det
jeg indtil videre har læst om produktet fortæller, at man kan få
billederne som prints eller på en photo-CD.

[1] Ja, jeg ved godt, at man i princippet kan pille filmen ud og sætte
en ny i, men det er jo egentlig ikke pointen.

[2] Det er vel nærmest de eneste situationer, hvor man som fotograf
oplever, hvad det vil sige at blive fotograferet. Mærkeligt at tænke
på, at de få billeder, der er taget af mig, alle viser undertegnede i
beruset tilstand!

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk