Katte epilepsi ????
Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 15-08-03 20:39

Hej NG.

Kan katte have epilepsi og hvordan ser man symptomerne på det?

Grunden til jeg spørger er at Rally - den lille ny idag lå ved siden af
mig.. og lige pludselig begynder hans mave at bevæge sig hurtigere op og ned
og så begynder han at ryste lidt...

jeg kalder på ham - ingen reaktion.. tager derefter fat under hans hovede..
ingen reaktion.. jeg troede sgu han var død... men så lige pludselig kigge
han på mig..

nogen der har en ide om hvad det kan være hvis ikke det er katte epilepsi??

Peggy-Sue

Fra : Louise Hansen

Dato : 15-08-03 20:50

> Kan katte have epilepsi og hvordan ser man symptomerne på det?

Hej Peggy-Sue!

Jeg mener helt sikkert at have læst, at katte godt kan have epilepsi -
prøv evt. at kigge på www.netdyredoktor.dk. Der har de et udførligt
leksikon med de mange forskellige hunde- og kattesygdomme med
beskrivelser af symptomer m.v. Måske står der noget, du kan bruge der?

Med venlig hilsen
Louise Hansen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Bettina Hansen

Dato : 15-08-03 21:00

Peggy-Sue Rønnow wrote:
> [...]
> han på mig..
>
> nogen der har en ide om hvad det kan være hvis ikke det er katte epilepsi??

Det kunne godt lyde som om at han sov tungt og drømte...
Det før min kat nogle gange - så spjætter poterne, kinderne, ørerne,
osv. Nogle gange "snakker" han endda i søvne mens han drømmer men det er
ikke altid - og han kan også godt være lidt svær at vække når han sover
tungt...
Men når det er sagt så mener jeg godt at katte kan have epilepsi - men
det viser sig vist ved voldsomme krampeanfald - ikke bare let rysten,
men det er der garanteret nogle der ved meget mere om end mig ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk

Fra : Denise

Dato : 15-08-03 21:08

"Peggy-Sue Rønnow" <psr.fjern@dpnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> han på mig..
>
> nogen der har en ide om hvad det kan være hvis ikke det er katte

Hej
Jeg tror bare han drømte. Nogle gange drømmer katte ret livligt, måske at de
er på musejagt
Så kan de sitre og ryste over hele kroppen. Det gør vores Molly tit og så
kan hun være svær at vække når hun drømmer på den måde.
Hilsen Denise

Fra : Lene

Dato : 16-08-03 11:26

Hejsa!
Ang. katteepilepsi:
Jeg har haft en kat engang der havde epilepsi. Det startede med at hun
tissede (på mig), da hun lå og fik nus. Ned med katten--"lille skat, hvad
laver du?"
Så sad hun blot og stirrede ud i luften, og lidt efter var alt normalt igen.
Efterhånden som det udviklede sig blev det så slemt, at jeg anbragte hende
på min seng for at hun ikke skulle komme til skade under anfaldene. Hun fik
nogle forfærdelige kramper i hele sin lille krop, og tumlede bevidstløs
rundt i sengen. Det var så forfærdeligt. Dyrlægen fortalte, at katte nogle
gange udvikler epilepsi, hvis de har været kørt over, eller på anden måde er
tilført et traume i hovedet. Så efter at have prøvet mange ting for at
hjælpe hende, måtte vi sende hende til de evige jagtmarker. Så Peggy-Sue, du
er ikke i tvivl, hvis din mis har epilepsi!
MVH Lene, Vol au Vent, Molly & alle havnem(b)isserne

Fra : Birgitte

Dato : 18-08-03 11:45

> [...]
> han på mig..
> nogen der har en ide om hvad det kan være hvis ikke det er katte

Hej Peggy-Sue
-Ja katte kan godt have Epilepsi,- vi har en' af slagsen.
Der er forskellige former for Epilepsi hos katte,- min kats er homonelt
betinget,- dvs. at selvom han nu er neutraliseret så får han anfald når han
er tæt på fertile hunkatte, især når disse går i løbetid.
Han får ikke medicin,- da min og andre dyrlæger mener at medicinen til katte
skader mere end anfaldene gør.
Han startede med at have et anfald og igen året efter,- så er de kommet med
kortere og kortere tid imellem,- er nu nede på ca 2 måneder.
Jeg vil sige som en anden allerede har fortalt, at man ikke er i tvivl når
en kat har Epilepsi.
Der kan være stor forskel på hvor længe anfaldene varer, men vores kat er i
krampe ca 5 min. men bruger ca. 24 timer på at komme sig efter et anfald.
Det er ganske modbydeligt at se disse anfald,- og hvor end jeg gerne ville
hjælpe min skønne kat når disse anfald kommer, er en såret kat nu engang i
angrebsposition, så ingen kan komme nær ham før ca 10 min efter anfaldet er
væk igen.
Vores kat har slet ikke styr på motorikken eller synet før ca efter disse 10
minutter, og for det meste tømmer han både urinblæren og tarmindhold under
sine anfald.
Et anfald starter som regel ved at katten spiser og begynder at få krampe i
kæben, derefter kan der godt gå et par minutter før selve anfaldet kommer,
hvor katten går helt i krampe og som regel tømmer alt i sig, da den ikke kan
styre musklerne.
Den får under selve anfaldene fråde om munden,- vender det vide ud af sine
øjne og går helt i krampe.
Når kramperne aftager bliver øjnene i stedet helt mørke næsten sorte, og på
det tidspunkt ser den meget dårligt, er næsten blind.
Yderlig et par minutter kan gå, og katten begynder så småt at blive "kat"
igen, men er så frygtelig flov og meget forvirret, da den ikke husker hvad
der er sket.
Det er ganske ubehageligt at have dyr med Epilepsi, da man står magtesløs
når anfaldene kommer, og man tror hver gang, at katten ikke vågner op igen.
Håber du kan bruge min forklaring til noget.
Mvh Birgitte
www.truetrust.dk